Tienhoito jo rikollisella tasolla

14.04.2014 | Tapio Ketonen
Tienhoito jo rikollisella tasolla

Pääkaupungin ympäristössä valtion teiden hoito on vielä kohtalaisella tasolla. Ei kuitenkaan tarvitse mennä kuin sata kilometriä pois Helsingistä, kun yleisten teiden hoidossa vallitsee täydellinen piittaamattomuus.

Kerroimme viime lokakuussa Hämeenlinnan kaupunkiin kuuluvan entisen Rengon pitäjän Asemin kylän läpi kulkevasta Asemintiestä, jonka pitäisi tienpitäjien kartoista löytyä numerolla 13644. Paikallisen kylätalon kohdalla sadevedet olivat jo viime juhannuksen aikoihin syöneet tien reunaan vaarallisen kolon. Sen kohdalle oli kesällä tuotu punakeltainen varoituslaatta, joka oli paikallaan syvemmäksi ja laajemmaksi kasvaneen kolon vieressä vielä lokakuun lopussa.

Totesimme jo silloin, että vaurio olisi saatu kuntoon pienellä kuormalla mursketta, ja olisi se myös vaatinut hieman lapiotyötäkin. Mahdollisesti yksi vanerilevy olisi auttanut jyrkän penkan sitomisessa ja tien pinnan vakauttamisessa jälleen liikennettä kestävään kuntoon. Mitään ei kuitenkaan tehty koko kesän aikana.

Ei ollut yllätys, ettei korjausta tehty talvellakaan, mutta se oli yllättävää, että talven aikana varoituslaattakin oli häipynyt. Sitä tuskin tiemiehet olivat vieneet, huligaaneja riittää varsinkin noilla metsäkulmilla. Silti jonkinlainen varoitus tuollaisessa paikassa pitäisi olla. Kuoppa on edelleen paikallaan, toki pikkuhiljaa hieman kasvaneena. Paikalliset asukkaat osaavat sen toki kiertää, mutta oudommilla kulkijoilla voi kylätalon nurkissa olla muutakin katseltavaa. Osuminen kuoppaan voi tuottaa ikävän yllätyksen varsinkin jos juuri tuossa kohdassa sattuu joku tulemaan vastaan.

Paikalliset asukkaat tietävät kuopan ja osaavat sen kiertää, mutta tavallinen kulkija ei osaa aavistaa, että yleisellä tiellä on tuollainen sudenkuoppa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ilmeisesti Kanta-Hämeenkin teiden kunnosta vastaava Uudenmaan ELY-keskus ja keskuksen ylijohtaja Rita Piirainen, joka vastaa koko ELY-keskuksen toiminnan lisäksi Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueesta, eivät ota tuota vastuutaan kovin vakavasti. Muuten ei ole selitettävissä, että yleisellä tiellä on kohta jo vuoden saanut olla tuollainen sudenkuoppa.

Alueella on kyllä tehty ns. tietöitäkin. Läheisen sillan kantavuutta on laskettu, ja asiasta tiedottavia kylttejä on pystytetty tökkäämällä merkkejä kannattavat purket saviseen penkkaan. Niitä itsekseen - tai jonkun avustamina - kaatuilleita merkkejä on käyty vääntämässä pystyyn useampaankin kertaan. Yhden sillan painorajoituksesta kerrotaan viidellä kaksitolppaisella taululla. Jättämällä yhden turhan opasteen pois olisi säästynyt kuopan korjaamiseen tarvitun murskekuorman hinta.

Jyri Häkämiehen taannoisesta älynväläyksestä johtunut sallittujen kokonaispainojen nosto ja sen seurauksena tehty painorajoitusten asettaminen sadoille ellei tuhansille silloille on kyllä teettänyt turhaa työtä tienpitäjille, mutta nuo liikennemerkkipuuhastelut eivät kyllä saisi syrjäyttää suoraan liikenneturvallisuuteen vaikuttavia tehtäviä.

Lue myös: www.tuulilasi.fi/uutiset/tienpito-rapakunnossa

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.