Tila-autot eivät enää myy Euroopassa – syynä katumaasturit

02.10.2015 | Max Lange

Crossovereiden ja katumaasturien suosion kasvu näkyy ennen kaikkea perinteiseten tila-autojen myynnin vähentymisenä Euroopassa.

Entiset tila-autoluokan suosikit VW Touran, Opel Meriva ja Citroen C3 Picasso ovat hätää kärsimässä. Automotive News Europen saaman statisitiikan mukaan alkuvuonna tila-autojen myynti on vähentynyt 13 prosenttia vuodesta 2014.

Samaan aikaan katumaasturit valloittavat alaa, ja niiden myynti Euroopassa samalla ajanjaksolla nousi 18 prosenttia. Vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla Euroopassa myyntiin melkein 1,6 miljoonaa katumaasturia. Kaikista Euroopassa myytävistä autoista katumaasturit haukkaavat viidenneksen, joten ne eivät ole täysin syrjäyttäneet muita perinteisiä malliversioita.

Hyvänä esimerkkinä trendien etulinjassa kulkemisesta on Renault, joka aikanaan loi Espacella ja Scenicillä tila-autokategorian. Ranskalaisemerkki oli myös ensimmäisiä, joka muutti mallistonsa painopisteen pois tila-autoista crossovereihin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Euroopan automyynnin kehitys on myös muutoin ollut plusmerkkistä. Suurin nousija olivat sähköautot, joiden myynti kasvoi peräti 57 prosenttia. Tosielämässä lukemalla ei voi kuitenkaan henkseleitä paukutella, sillä sähköautojen osuus Euroopan automyynnistä on 0,58 prosenttia.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.