TL 50: Näin kolaroin luksusauton

14.10.2013 | Jussi Saarinen
TL 50: Näin kolaroin luksusauton

Tuulilasi on ilahduttanut lukijoitaan vuodesta 1963 lähtien. Tämän kunniaksi julkaisemme parhaita paloja menneiltä vuosilta. Nyt muistelosarjassamme vuorossa toimituspäällikkö Jussi Saarinen.

"Volkswagen esitteli kesällä 2002 kohutun luksusautonsa Phaetonin. Kun tämän ihmelimusiinin koeajo oli mahdollista Suomessa seuraavana kevättalvena, buukkasin auton viikoksi lainaan – muistaakseni olin Suomessa ensimmäisenä liikkeellä.

Olin vasta alle kolmikymppinen aloitteleva autotoimittaja, enkä ollut ajanut lähimainkaan mitään niin kallista – Phaetonin perushinta oli 168 000 euroa eli täydet miljoona vanhaa markkaa. Ja olihan se hieno peli: W12-moottori, pianolakattu maalipinta, sähköllä liikkuvat tuuletussuuttimet ja mitä ikinä. Käsittelin autoa poikkeuksellisella varovaisuudella, vaikka mm. nelivetosysteemiä piti tietenkin kokeilla lumisella mutkatiellä. Auto pysyi kuitenkin viikonlopun ajan penkkojen välissä.

Sitten koitti aurinkoinen maanantaiaamu. Olin ajamassa töihin – tarkoitus oli hakea valokuvaaja Tuomas Kolehmainen ja suunnata jonnekin fotoja räpsimään. Pysähdyin liikennevaloihin Helsingin Itäkeskuksessa – ison pakettiauton oikealle puolelle.  Kun valo vaihtui vihreäksi, lähdin normaalisti liikkeelle. Vaikka painoin kaasua mahdollisimman kevyesti, 420-heppainen VW tietysti kiihtyi selvästi paremmin kuin vieressä ollut paku, jolloin olin melkein heti autonmitan edellä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sitten näkökentässä vilahti jotain yllättävää. Paku oli peittänyt taakseen vasemmalta tulleen Honda Civicin – jonka iäkäs naiskuljettaja oli tulossa samaan risteykseen päin punaisia. En ehtinyt kissaa sanoa, kun VW:n vasen etukulma tömähti Civicin keulaan. Pääni kolahti ovenkarmiin, mutta turvatyynyt eivät yllättäen lauenneet. Henkilövahinkoja ei onneksi tullut – edes kolarin toiselle osapuolelle. Autoille sen sijaan kävi pahemmin: Civic meni lunastukseen, ja koska Phaeton oli ottanut koko iskun vastaan etupyörällään, autosta levisivät niin pyöräntuenta, vetoakseli kuin ilmajousikin. Kaiken lisäksi auto jouduttiin lähettämään Saksaan maalaukseen! Tuona keväänä ei juuri nähty Phaeton-koeajojuttuja muissa lehdissä – kyseessä oli maahantuojan ainoa esittelyauto. Eikä sitä juttua koskaan julkaistu Tuulilasissakaan."

Lue myös kuinka koeajo vei päätoimittajamme Lauri Larmelan kortin kuivumaan: TL 50: Koeajo vei kortin kuivumaan

Seuraa 50-vuotiaan Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.