Toyota nousi Merkkien Merkiksi v. 2013

22.10.2013 | Jorma Viitanen
Toyota nousi Merkkien Merkiksi v. 2013

Tuulilasin suuri Merkkien Merkki-tutkimus osoittaa, että Toyota kiilasi Merkkien Merkiksi vuonna 2013.

Toyota kiilasi Lexuksen ohitse, kun Tuulilasi etsi jälleen vastausta kysymykseen millä automerkillä on tyytyväisimmät käyttäjät. Tyytyväisyyspisteiden teoreettinen maksimi on 1000 pistettä. Toyota on ainoa merkki, jonka tulos ylitti 800 pisteen rajan.

Viime vuosien "kestovoittaja" Lexus sijottui toiseksi (795 pistettä) ja Porsche kolmanneksi (783 pistettä). Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 33 eri automerkin käyttäjät. Yritysautolla ajavat eivät kuulu tutkimuksen vastaajakuntaan, sillä tyytyväisyyttä mitataan vain yksityisautoilijoiden keskuudessa. Tutkimuksessa vastanneet ovat voineet hankkia uutena tai käytettynä. Vastaajien autot ovat iältään korkeintaan seitsemän vuoden ikäisiä. Kokonaistulos saadaan, kun 1-4 -vuotiaiden ja 5-7 -vuotiaiden autojen omistajien arviot mitataan sekä uutena että käytettynä autonsa hankkineiden ryhmissä, ja näin saadut erillistulokset yhdistetään.

Tuulilasin tyytyväisyysmittaus eroaa autonvalmistajien omista tyytyväisyysmittauksista siinä, että huomion kohteena on myös vanhempien autojen omistajien tyytyväisyys. Koska Tuulilasi seuraa automerkkiin liittyvää tyytyväisyyttä, arvioinnin kohteena ovat myös merkin tarjoamat palvelut. Sen sijaan tyytyväisyyttä ei mitata sellaisessa palvelussa, jota tarjoavat merkkiorganisaation ulkopuoliset palveluntuottajat.

 

 

Kokonaistulosten kymmenen tyytyväisimmän merkin omistajakunnassa on neljä premium-luokan automerkkiä (Lexus, Porsche, Audi ja Volvo). Suuren markkinaosuuden merkkejä, niin sanottuja volyymimerkkejä sijoittuu kärkikymmenikköön neljä (Toyota, Skoda, Volkswagen ja Ford). Lisäksi kärkijoukkoon kuuluvat muista merkeistä Subaru ja Mazda.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kokonaistulos muodostuu viidestä osa-alueesta. Ne ovat Auto, Myyntipalvelut, Huoltopalvelut, Sitoutuminen sekä uutena osa-alueena Palvelun laatu. 

Kokonaistulosten lakennassa tehtiin muutos edellisvuoteen verrattuna. Nyt mukaan otettiin uutena osatekijänä palveluverkoston laatutaso. Sillä tarkoitetaan merkin myynti- ja huoltoverkostojen kattavuutta Suomessa sekä palvelutason laadun vaihtelua kaikilla myyntipalvelujen ja huoltopalvelujen osa-alueilla. Eniten pisteitä keräsi merkki, jonka palvelutaso on korkea ja vastaajien arviot laatutasosta eivät vaihtele paljon. Palveluverkon kattavuus otettiin myös huomioon siten, että merkin valtuutettujen myyntipisteiden ja huoltopisteiden lukumäärä on myös mukaan palveluverkoston laatua arvioitaessa.

 

Auto ja Sitoutuminen liittyvät vahvasti autoon. Kumpikin osa-alue vaikuttaa 25 % painolla kokonaistulokseen. Palvelutekijät (myynti, huolto ja palveluverkoston laatu) muodostavat yhdessä 50 % osuuden merkin kokonaispistemäärästä siten, että niistä kullakin on yhtä suuri painoarvo (noin 17 % kullakin).

Merkkien Merkki-tutkimukseen  osallistui vuonna 2013 noin 13 000 vastaajaa. Suomen laajimpaan eri automerkkien tyytyväisyyttä mittaavaan vuosittain toistettava tutkimus on Tuulilasin teettämä. Tutkimusaineiston keräämisestä ja analysoimisesta vastasi tänäkin vuonna Shop-in Research Oy.

Lue kattava tutkimusraportti Tuulilasin 23.10. ilmestyvästä numerosta 14/2013.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.