Toyota saavutti miljoonaluvun ennätysajassa

14.10.2014 | TL-verkkotoimitus
Toyota saavutti miljoonaluvun ennätysajassa

Toyotan myytyjen hybridiautojen määrä ylitti seitsemän miljoonan kappaleen rajapyykin syyskuun viimeisenä päivänä.

Tuolloin Toyota-hybridiautoja, mukaan lukien pistokehybridit, oli myyty 7 053 000 kappaletta ympäri maailman.

Uudelle miljoonaluvulle päästiin ennätysajassa – kuuden miljoonan rajapyykistä ehti kulua vain yhdeksän kuukautta.

Toyota valmistaa ja myy 27 erilaista hybridihenkilöautoa sekä yhtä pistokehybridimallia yli 90 eri maassa ja markkina-alueella.

Japanilaismerkki on myös ilmoittanut lanseeraavansa 15 uutta hybridiautoa vuosien 2014–2015 aikana, ja sen tavoitteena on paitsi kasvattaa myytävien hybridimallien lukumäärää, myös laajentaa hybridimyyntiä uusille markkina-alueille.

Toyotan laskelmien mukaan sen valmistamat hybridiautot ovat tuottaneet noin 49 miljoonaa tonnia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin mitä vastaavan kokoiset perinteisellä bensiinimoottorilla varustetut autot olisivat tuottaneet. Lukuun on päästy kertomalla rekisteröityjen ajoneuvojen määrä niiden ajokilometreillä ja tulos edelleen polttoainetaloudellisuudella ja hiilidioksidimuuttujakertoimella.

Lisäksi Toyotan arvion mukaan sen valmistamat hybridiautot ovat säästäneet noin 18 miljardia litraa bensiiniä verrattuna vastaaviin bensiiniautoihin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

17 vuotta sitten se alkoi

Toyota esitteli Coaster Hybrid EV -hybridiauton elokuussa 1997 ja Priuksen, maailman ensimmäisen massavalmistetun hybridiauton, saman vuoden joulukuussa.

Merkki on asettanut hybriditeknologian ja siihen liittyvien erilaisten polttoaineyhdistelmien käyttämisen sen 2000-luvun tärkeimmäksi ympäristöteknologiaksi.

Yhtiö suunnitteleekin jatkavansa työtä hybridiautojen suorituskyvyn parantamiseksi, valmistuskustannusten pienentämiseksi ja malliston laajentamiseksi.

Toyota haluaa luoda sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.