Toyota uusii isoja dieseleitään – päästöt alas urealla

22.06.2015 | Max Lange
Toyota uusii isoja dieseleitään – päästöt alas urealla

Toyota on julkistanut kaksi uutta dieselmoottoria, jotka tulevat käyttöön mm. Hiluxissa ja Land Cruiserissa.

Vaikka henkilöautopuolella Toyota luottaa BMW:n osaamiseen dieselmoottoreissa, saavat Toyotan hyötyajoneuvot jatkaa edelleen talon omilla moottoreilla. Uuden GD-perheen moottorit korvaavat hiljalleen vanhat KD-moottorit.

Uusien suoraruiskutteisten dieselmoottoreiden iskutilavuudet ovat 2,8 ja 2,4 litraa. Toyota on erityisen ylpeä uusien moottoreiden hyötysuhteesta, joka on saatu 44 prosenttiin.

Typpioksidipäästöihin tartutaan Toyotan ensimmäisellä SCR-järjestelmällä, joka käyttää hyödyksi ureaa.

Pienemmästä iskutilavuudestaan huolimatta teho- ja päästölukemia on parannettu 15 prosentilla verrattuna edeltäjiinsä. 2,8-litrainen pata tuottaa 177 hv ja 450 Nm vääntöä, pienemmän on tyytyminen 150 hevosvoimaan ja 400 Nm vääntölukemiin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tärkeää tämänkaltaisessa hyötyajoneuvoihin tarkoitetussa moottorissa huipputehon sijaan on käytännön vääntö. Esimerkiksi isompi dieselpata tuottaa 1 200 r/min kohdalla jo 370 Nm vääntöä, mikä helpottaa esimerkiksi liikkeellelähtöä.

Toyota odottaa, että uutuusmoottoreita valmistetaan vuonna 2016 jo 700 000 kappaletta 90 eri markkina-alueella ympäri maailman.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.