Toyota Yariksesta tulossa kunnollinen sporttiversio – kytkös WRC-autoon

29.10.2015 | Max Lange

Toyotan tuleva WRC-ohjelma on myös synnyttämässä Toyotan mallistoon aiempaa urheilullisempia malleja – ensimmäisenä sporttinen Yaris.

Australialainen Caradvice on päässyt haastattelemaan Tokion autonäyttelyssä Toyotan urheiluautoista vastaavaa pääinsinööriä Tetsuya Tadaa, joka kertoo Toyotan tuovan markkinoille erittäin urheilullisen viistoperän merkin WRC-startin yhteydessä.

Tadan mukaan Toyotan ei olisi järkeä tehdä täysin uutta Yaris WRC-autoa, ellei sen parina olisi urheilullista tuotantomallia, jolla ostajat voisivat ajaa kotiin. Tada on aikaisemmin ollut vastuussa mm. Toyota GT86 –projektista.

Toyota on leikitellyt jo aiemmin idealla erittäin nopeasta Yariksesta, sillä se on tehnyt vuonna 2013 Yaris Hybrid-R konseptin, jossa 1,6-litrainen turboahdettu polttomoottori on yhdistetty kuusiloviseen sekventiaalivaihteistoon. Lisäksi taka-akselille on asennettu sähkömoottorit, joiden turvin auton yhteisteho on jopa reilut 400 hevosvoimaa.

Japanissa Toyota on tarjonnut myös räyhäkkäämpää versiota Yariksesta nimeltään Vitz (Yariksen myyntinimi Japanissa) GRMN. Siinä on 1,5-litrainen turboahdettu nelisylinterinen, joka tuottaa 150 hevosvoimaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tada kertoo, että Toyota tarvitsee todellisen viistoperäisen sportin, joka kilpailee Ford Fiesta ST:n ja VW Polo GTI:n rinnalla tasapuolisesti tai jopa voittaa ne. Nelivetoinen Toyotan sporttimalli ei kuitenkaan Tadan mukaan ole, sillä sellaiselle ei ole tarvetta.

Haastattelussa Tada väläyttää myös ideaa, että Yariksen sporttimallin ja WRC-auton välille halutaan tehdä todellinen kytkös, jossa teknologiaa voitaisiin jakaa keskenään. Asiasta mielenkiintoisen suomalaisnäkövinkkelistä tekee, että Tommi Mäkinen on valittu vetämään Toyotan tulevaa WRC-projektia.

Toyota on aloittamassa WRC:ssä kaudella 2017. Näihin aikoihin olisi myös odottettavissa tulinen Yaris.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.