Turbo-wankel sittenkin tuotantoon? – markkinointimiehet asialla

11.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Turbo-wankel sittenkin tuotantoon? – markkinointimiehet asialla

Uusimmissa huhuissa Mazda olisikin kehittämässä ahtamattoman wankelin sijaan noin 450 hevosvoimaista turboahdettua wankelmoottoria.

Aiemmat huhupuheet Mazdaan seuraavan urheiluauton moottorista ovat pyörineet Skyactiv-teknologiaan perustuvan ahtamattoman wankelmoottorin ympärillä, kertovat Motoring.com.au:n lähteet. Mazdan insinöörit olisivat pyrkineet peittämään monia wankelin heikkouksia Skyactiv-teknologian avulla.

Mielenkiintoista kyllä, Mazdan markkinointiosasto päätti tulla väliin, koska ahtamaton wankelmoottori ei olisi tarpeeksi jännittävä kovasti kilpaillussa urheiluautojen luokassa. Ahtaminen myös toisi autoon tarvittavaa lisätehoa, jotta ei jäätäisi jälkeen tehokilpailussa muita merkkejä vastaan.

Huomattavasti enemmän tehoa ja vääntöä tuova turbo-wankel on aiheuttanut myös ongelmia auton pohjarakenteessa. Mazda suunnitteli alun perin käyttävänsä RX-7:n jatkajan pohjana muokattua MX-5:n alustaa, mutta sen rakenteet eivät kestäisi tehokkaampaa moottoria.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lähteet kertovatkin, että uuteen urheiluautoon käytettäisiin vanhan RX-8:n voimakkaasti muokattua alustarakennetta. Uutukaisen nimikin on vielä epäselvä, koska Mazdan rekisteröinyt itselleen oikeuden sekä RX-7- että RX-9-nimeen.

Näemme RX-7:n jälkeläisen mitä luultavimmin wankel-Mazdojen juhlavuonna toukokuussa 2017. Tuolloin on kulunut 50 vuotta ensimmäisestä Mazdan valmistamasta wankelmoottorisesta autosta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.