Tutkimus selvitti eron naisten ja miesten välillä: autot ja vauvat

29.11.2013 | TL-verkkotoimitus
Tutkimus selvitti eron naisten ja miesten välillä: autot ja vauvat

Automuotoilu voi herättää voimakkaita tunteita.

Tämä kävi ilmi Volvon ja EEG-asiantuntija Myndplayn järjestämässä tieteellisessä kokeessa, jossa testattiin kuinka koehenkilöt reagoivat emotionaalisesti automuotoiluun ja mitä muotoilun estetiikka sai heidät tuntemaan.

EEG on sähkötoiminnan tallentamista päänahkaa pitkin. Se mittaa jännitevaihteluja, jotka syntyvät ionivirtauksista aivojen neuroneissa. Volvon koe todisti, että ihmiset reagoivat emotionaalisesti auton muotoon. Erityisesti miehet näyttävät olevan lähes geneettisesti ohjelmoituja pitämään sulavasta muotoilusta ja kauniista linjoista.

Koe järjestettiin samoihin aikoihin Volvo Concept Coupén lanseerauksen kanssa. Konseptimalli on ensimmäinen tulkinta Volvon uudesta muotoilustrategiasta, jonka tavoitteena on yhtiön mukaan luoda tunteikkaampi yhteys brändiin.

Osallistujia pyydettiin arvioimaan erilaisia kuvia samalla, kun he pitivät päässään EEG:tä, joka mittasi aivoaaltojen aktiivisuutta aivokuoressa. Kuvat esittivät mm. uutta Volvo Concept Coupéa, ”huonoina” ja ”vanhentuneina” pidettyjä automuotoiluratkaisuja, iloisia ja itkeviä vauvoja sekä miehiä ja naisia, joita pidettiin ”kauniina”.

Erot sukupuolten välillä olivat selvät.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

  • Miehet kokivat enemmän tunteita katsoessaan kuvia kauniista automuotoilusta kuin itkevästä lapsesta.
  • Naiset osoittivat voimakkaita tunteita itkevän vauvan kuvaa kohtaan. Tulos oli lähes kaksinkertainen miehiin verrattuna.
  • 74 % miehistä totesi, että hyvä muotoilu herätti heissä positiivisia tunteita.
  • Vain 33 % naisista piti automuotoilukuvia viehättävämpinä kuin kuvaa komeasta miehestä.
  • 60 % miehistä väitti, että kauniilla autolla ajaminen saa heidät tuntemaan itsensä varmaksi ja voimakkaaksi.

“Esteettisesti kauniin muotoilun arvostaminen on koe, joka yhdistää ymmärryksen ja tunteet", kuvailee neurotieteen tutkija tohtori David Lewis tiedotteessa.

"Nämä ovat niin kietoutuneita toisiinsa, että niiden erottaminen on lähes mahdotonta. Esteettiseen kokemukseen kuuluu aistikkaan ilon, tarkoituksenmukaisen tulkinnan ja emotionaalisuuden yhdistelmä."

OnePollin suorittamassa rinnakkaistutkimuksessa 43 % miehistä totesi, että muoto ja muotoilu olivat auton vetovoimaisin osa-alue ennen sisustusta, laitteita, vanteita ja moottoria. Auton keula oli miehistä tyylikkäin piirre toisin kuin naisista, jotka antoivat eniten pisteitä auton takaosalle.

Ainoa kuva, joka herätti sekä miehissä että naisissa saman reaktion, oli itkevä vauva. Miehet ja naiset ilmaisivat voimakkaita tunteita, ja kuva sai korkeimmat negatiiviset pisteet. Naiset osoittivat suurinta emotionaalista reaktiota itkevää vauvaa kohtaan, kun miehet taas osoittivat enemmän tunnetta katsoessaan kuvia kauniista automuotoilusta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.