Tuttu merkki on maailman arvokkain autobrändi

13.10.2014 | TL-verkkotoimitus
Tuttu merkki on maailman arvokkain autobrändi

Toyota on maailman arvokkain autoalan brändi. Japanilaismerkki on ollut arvokkain brändi alallaan jo 11 vuoden ajan.

Seuraavaksi korkeimmalla automerkeistä Interbrandin tuoreella Best Global Brands -listalla ovat Mercedes-Benz ja BMW.

Toyota arvioitiin maailman kahdeksanneksi arvokkaimmaksi brändiksi. Nousua tuli siis viimevuodesta kaksi sijaa. Mercedes nousi pykälällä sijalle 10. ja BMW sijalle 11.

Toyotan brändiarvo kohosi Interbrandin mukaan 20 prosenttia aina 42,4 miljardiin dollariin (reilut 33 miljardia euroa). Kymmenen kärjessä vain ykkössijaa pitävän Applen brändin arvo nousi enemmän, 21 prosenttia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mersun arvo kohosi 8 prosenttia ollen 34,3 miljardia dollaria ja Bemarin 7 prosenttia 34,2 miljardiin dollariin.

Kaikkiaan Interbrandin sadan brändin listalle ylsi tänä vuonna 13 automerkkiä. Viimevuotisista 14 merkistä Ferrari tippui listalta.

Eniten automerkeistä brändinsä arvoa kasvatti Audi, jonka arvoksi arvioidaan 9,83 miljardia dollaria. Kasvua tuli 27 prosenttia.

Teknologiayritykset hallitsivat brändilistaa. Ykkösijalla olevan Applen lisäksi kärjestä löytyvät Google sijalta kaksi, IBM sijalta neljä, Microsoft sijalta viisi ja Samsung sijalta seitsemän. Myös Nokia-brändi ylsi mukaan. Se löytyy sijalta 98. arvon ollessa 4,1 miljardia, mutta laskeneen viimevuodesta 44prosenttia.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.