Unohda piuhat – näin toimii sähköauton langaton lataus

24.10.2013 | TL-verkkotoimitus
Unohda piuhat – näin toimii sähköauton langaton lataus

Volvo on osallistunut tutkimusprojektiin, jossa on perehdytty sähköautojen induktiiviseen lataukseen.

Induktiivinen lataaminen käyttää sähkömagneettikenttää johdon sijasta energian siirtoon kahden kohteen välillä. Induktiokela luo sähkömagneettisen kentän latausasemasta. Toinen induktiokela kannettavassa laitteessa poimii virran sähkömagneettisesta kentästä ja muuntaa sen sähköenergiaksi, joka lataa akkua.

Tekniikka on yleistä kodin sähkölaitteissa, kuten sähköhammasharjoissa, mutta sitä ei ole vielä ollut kaupallisesti saatavilla sähköautojen latausta varten.

Yhtiön mukaan tulokset osoittavat, että energian siirtämisellä sähkömagneettikentän välityksellä on lupaava tulevaisuus.

"Tutkimus osoittaa, että se (induktiivinen lataus) on myös turvallista. Induktiiviselle lataamiselle ei ole vielä yhteistä standardia. Jatkamme tutkimuksiamme ja arvioimme tekniikan mahdollisuutta hybridi- ja sähköautoprojekteissamme", kertoo Volvon sähkökäyttöjärjestelmien varajohtaja Lennart Stegland.

"Induktiivisessa lataamisessa auto vain asetetaan latauslaitteen päälle, ja lataaminen käynnistyy automaattisesti. Uskomme, että tämä on yksi tekijöistä, jotka lisäävät sähköautojen suosiota asiakkaiden keskuudessa."

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Yhteishanke Flandersissa

Valmistunut tutkimusprojekti, joka sisälsi autojen ja bussien induktiivisen lataamisen, käynnistettiin autoteollisuuden Flanders’ Drive -tietokeskuksessa Flandersin alueella Belgiassa.

Hankkeessa oli mukana useita yrityksiä, mukaan lukien Volvo Car Group, Bombardier Transportation ja linja-autovalmistaja Van Hool.

Projektia rahoitti osittain Flaamin hallitus. Volvo toimitti auton induktiiviseen latausprojektiin. Käytössä oli Volvo C30 Electric -malli, jonka teho oli 89 kW (120 hv).

"Testit osoittivat, että Volvo C30 Electric voitiin ladata täyteen ilman virtajohtoa noin 2,5 tunnissa. Teimme samalla tutkimusta hitaasta ja tavallisesta lataamisesta yhdessä Inverton kanssa, joka oli myös yhteistyökumppanina hankkeessa", sanoo Lennart Stegland.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.