Uuden Mercedes-Benz A-sarjan valmistus käynnistyy v. 2013 Suomessa

24.07.2012 |
Uuden Mercedes-Benz A-sarjan valmistus käynnistyy v. 2013 Suomessa

Jymypaukku suomalaiselle autoteollisuudelle - Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan Mercedes-Benzin uudistuneen A-sarjan autoja Uudessakaupungissa. Projekti käynnistetään välittömästi. Sopimus viimeistelläään syksyn 2012 kuluessa. Ensimmäiset suomalaiset A-sarjan autot valmistuvat v. 2013.

Valmet Automotive ja Daimler AG ovat ilmoittaneet että Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan uuden Mercedes-Benz A-sarjan autoja tyydyttääksen auton odotettavissa olevan suuren kysynnän. Valmet Automotive aloittaa projektin välittömästi, ja tarkoitus on viimeistellä sopimus syksyn 2012 kuluessa. Uudessakaupungissa suunnitellaan valmistettavaksi yli 100 000 A-sarjan autoa vuodesta 2013 vuoteen 2016.

Valmet Automotive Mercedes Benzin sopimusvalmistajaksi

Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa suunnitellaan valmistettavaksi yli 100 000 uuden A-sarjan autoa vuodesta 2013 vuoteen 2016.

Daimler valmistaa valmistaa samaan aikaan uutta A-sarjaa omassa tuotantolaitoksessaan.  Auton valmistus Rastattissa, Saksassa on alkanut heinäkuussa, ja autot tulevat markkinoille syyskuussa 2012. Daimlerin mukaan mallisarjan autoille on jo 40 000 tilausta.

A-sarja tarvitsee lisää tuotantokapasiteettia

”Uudet kompaktiluokan automme ovat niin suosittuja, että niiden valmistus vaatii koko Rastattin (Saksassa)  ja Kecskemétin (Unkarissa) tehtaidemme kapasiteetin. Sen vuoksi olemme valinneet kokeneen tuotantospesialistin Valmet Automotiven tuomaan meille lisää A-sarjan valmistuskapasiteettia vuodesta 2013 alkaen”, sanoo Dr. Wolfgang Bernhard, joka vastaa Daimlerin johdossa Mercedes-Benz –henkilö- ja pakettiautojen valmistuksesta ja hankintatoimesta.

Sekä Saksassa että Unkarissa A-sarjan autojen lisäksi Mercedeksen tuotantolaitoksissa valmistetaan myös B-sarjan autoja. Tehtaiden kapasiteettia ei ole mahdollista nopeasti kasvattaa, joten sopimusvalmistajan tarjoamaa tuotantoa tarvitaan. Valmet Automotive arvioitiin sopivimmaksi yhteistyökummaniksi.

Valmet Automotivella pitkäaikainen suhde Daimleriin

"Valmet Automotivella on jo pitkäaikainen ja vakiintunut suhde Daimleriin, joka kuuluu Saksan ja Puolan kattoliiketoimintamme tärkeimpiin asiakkaisiin”, kertoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

”Olemme innostuneita päästessämme valmistamaan autoja maailman arvostetuimpiin kuuluvalle automerkille.Nopeutemme tuotannon aloittamisessa perustuu prosessisuunnittelutaitoomme ja kokemukseemme vaativista valmistusprojekteista. Sillä oli keskeinen merkitys Daimler-yhteistyön syntymisessä. Haluamme luoda asiakkaalle menestystä toimintamme korkealla laadulla."

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Korhosen mukaan kumppanuus Daimlerin kanssa on hyvin merkittävä Valmet Automotivelle. Samalla sopimus kertoo yrityksen palvelujen korkeasta laadusta ja kilpailukyvystä.

"Nykysuunnitelmien mukaan A-sarjan valmistuksen ansiosta Valmet Automotive voi työllistää lomautetut henkilöt (keskimäärin 300-400 vuonna 2012) vuoden 2013 aikana. Vuodesta 2014 lähtien uusia työpaikkoja syntyy muutamia satoja riippuen tuotantovolyymien kehityksestä Valmet Automotiven tuotelinjoilla", toteaa toimitusjohtaja Korhonen sopimuksen vaikutuksista Uudenkaupungin autotehtaan tilanteeseen.

Valmet Automotiven sopimus Porschen kanssa päättyi vuoden 2011 lopussa.

Miksi Valmet Automotive valittiin?

Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen korostaa, että sopimuksen saaminen johtui Valmetin aikaisemmasta asiakassuhteesta ja valmiudesta käynnistää kokoonpanotuotanto nopeasti.

Tässä tuskin on ainoa syy Daimlerin päätökseen valita Valmet yhteistyöosapuoleksi. Euroopassa on nimittäin vapaata valmistuskapasiteettia runsaasti. Kaikilta yhteistyöosapuolilta ei uuden tuotantolinjan käynnistäminen käy yhtä joustavasti kuin Valmetilta, joka on jo aikaisemminkin kyennyt nopeasti mukauttamaan tuotantoaan uusille malleille.

Kysymys on varmasti ollut myös hinnasta. Daimler on hyvin selvillä siitä, että Valmet Automotivellä on vapaata kapasiteettia. Parhaillaankin huomattava osa työntekijöistä on lomautettuna sen jälkeen, kun viimeiset Porschet valmistettiin. Think sähköauto-projekti päättyi omistajansa konkurssiin. Tuotantoa ostava on kyennyt painamaan sopimusvalmistajan hinnan mahdollisimman edulliseksi. Tuotantoa myyvälläkin on ollut intressi joustaa hinnassa, jotta töitä saataisiin.

Kiinnostavinta on Ilpo Korhosen kommentti Nokialta vapautuvasta työvoimasta, etenkin it- ja sähkötekniikkaa tuntevista insinööreistä. Mihin heitä tarvitaan? Kyllä kokoonpanossa tarvittavat komponentit saadaan autoon ilman suurta joukkoa insinöörejä. Mutta asia on aivan erilainen, jos insinöörit joutuvat kehittämään auton sähköjärjestelmää tai sähköä käyttävän auton voimansiirto- ja latausjärjestelmiä.

Veikkaukseni on, että Mercedeksen tekemä valinta sisältää ajatuksen siitä, että A-sarjan Mercedeksestä tuodaan markkinoille parin vuoden sisällä myös hybridiversio. Sen kokoonpano voisi olla se todellinen syy, miksi Valmet Automotive valittiin. Muutoin tuskin on perusteltua kuljettaa erilaisia komponentteja kokoonpanoa varten Keski-Euroopasta Suomeen, ja rahdata valmiita autoja takaisin Keski-Euroopan markkinoille. Pelkästään logistiikka aiheuttaa suuria kustannuksia.

Mutta Suomessa kannattaa valmistaa autoja, joiden hinta on korkea, ja korkeiden kuljetuskustannusten osuus hinnassa jää vähäiseksi. Siksi Valmet Automotive valmistaa Fisker Karmaa. Osaamista hubridi- ja sähköautojen valmistamiseen on, ja kilpailukyky on tällä alueella aivan toista luokkaa kuin premium-luokan massa-autojen valmistamisessa.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.