Uuden Skoda Octavian esittely lähestyy

11.12.2012 |
Uuden Skoda Octavian esittely lähestyy

Skoda on tarjonnut Portugalissa ensimmäisen mahdollisuuden 12:lle lehdistön edustajalle päästä tutustumaan uuteen Octaviaan. Autot olivat esisarjan tuotantoa. Virallisesti auto esitellään vasta tammikuussa. Joulukuun 11. päivänä valmistaja julkisti autosta sarjan virallisia valokuvia.

Kuvien julkistamiseen jo nyt oli ilmeisesti syynä se, että internetissä on jo pitkään kiertänyt lukuisia valokuvia täysin valmiista autoista.Esimerkiksi Chilessä koeajossa olleista autoista joku paikallinen autoharrastaja näppäili erinomaisia kuvia Nokia N8 -puhelimella. ollessaan kahvilla paikallisessa Starbuck's kahvilassa Avda Isidora Goyenechean varrella Santiago de Chilessä noin kello 17 marraskuun 18. päivänä. Meneillään oli mainosfilmin teko. Kuvaajien mukaan mainoksen tekijät "eivät olleet yhteistyöhaluisia", joten he onnistuivat saamaan vain kolme hyvää kuvaa autoista.

Kuvaajat latasivat kuvat paikalliseen verkkopalveluun www.skodachile.com, josta kuvat levisivät nopeasti ympäri maailmaa. Kuvatut autot olivat täysin naamioimattomia, joten salailuun ei enää ollut aihetta. Mukana oli myös uusi farmarimalli, joka esiteltäneen hieman isolla takaluukulla varustettua sedania myöhemmin.

Octavia nousee porrasta ylemmäs

Uusi Skoda Octavia on 10,8 cm nykyistä pidempi, mutta painaa 100 kiloa edeltäjäänsä vähemmän. Takakakontin tilavuus on 590 litraa (vain 5 litraa edeltäjää enemmän).  Akseliväli on nyt  268,6 cm, joka on 10,8 cm edellismallia enemmän.  Auton korin pituus on kasvanut 9 cm ja on nyt 465,9 cm. Uusi Octavia on 17,9 cm lyhyempi kuin Skoda Superb. Korin leveys on 181,4 cm, tässäkin mitassa on kasvua 4,5 cm.

Auton pohjalevynä on Volkswagenin uusi MBQ (Modular Querbaukasten), jota käytetään myös esimerkiksi Audi A3:ssa ja Volkswagen Golfissa. Octaviassa alustaa on kuitenkin venytetty. Sen ansiosta myös auton sisätilat ovat kasvaneet edelliseen Octaviaan verrattuna.

Korimuotoilultaan Octavia ei kovin paljoa eroa edeltäjästään. Auton led-valot antavat autolle hieman edeltäjää sporttisemman ilmeen.  Jäähdyttäjän säleikkö on Skodan tapaan pystyrimoitettu kuten aikaisemminkin.  Auton logomerkki yhdistyy konepeltiin tuttuun tapaan kuten Superbissa ja Rapidissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Octaviaan tarjotaan useita erilaisia bensiinimoottoreita, 1,2-, 1,4- ja 1,8-litraiset ovat kaikki TSI-moottoreita. Uutta on TSI-moottoreiden pakosarjan  jäähdytys. Skoda on pitänyt ratkaisua tarpeellisena ajettaessa suurilla kierrosnopeuksilla. Katalysaattorin kestoikää saadaan näin parannettua, koska pakokaasun lämpötilaa saadaan alennettua.

Pienimmän bensiinimoottorin teho on 84 hv,  ja tehokkaimman 177 hv (eräitten tietojen mukaan 180 hv). 1,4-litraisessa bensiinimoottorissa on uuden Golfin tapaan sylinterien lepuutustoiminto kulutuksen minimoimiseksi. 

Dieselit ovat 1,6 ja 2.0-litraisia. Ilmeisesti jälkimmäisestä on kaksi eri tehoversiota, koska eräissä lähteissä kerrotaan dieselmoottoreita olevan kolme.

Vuoden 2013 aikana tarjolle tulee myös Octavia Greenline. Sen dieselmoottorin teho on 110 hevosvoimaa, ja CO2-päästö on vain 89 grammaa/ 100 km. Polttoaineenkulutus on EU-yhdistetyn mittauksen mukaan 3,4 litraa /100 km.

Octavian vaihteisto on 5- tai 6-portainen manuaali tai 6-portainen DSG-automaatti malliversiosta riippuen. 1.8-litrainen moottori tulee DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna myös myöhemmin esiteltävään nelivetoiseen RS-malliin. 

Skoda ilmoittaa auton sijoittuvan mallin kasvamisen vuoksi nyt uuteen kilpailuryhmään. Siinä vaaditaan autolta myös varustelun osalta enemmän. Skoda kertookin, että jalankulkijatörmäyksessä aktivoituva konepelti, törmäyksenesto, kaistavahti, parkkiavustaja sekä ksenonvalot ovat kaikki joko vakiovarusteita tai saatavana autoon lisävarusteina.

Uuden Octavian tuotanto käynnistyy tammikuussa. Skodan pääjohtaja Wahland on ilmoittanut, että Octavian tavoitteena on yltää tuotanto- ja myyntiluvuissa maailman 10 myydyimmän automallin joukkoon.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.