Uuden Volvo XC 90:n kyydissä ennen muita

14.04.2014 | Heinrich Lingner / AMS

Volvon uusi aikakausi alkaa XC 90:n myötä. Se on ensimmäinen uudelle pohjalevylle tehty malli, jossa on uudet moottorit ja tuore muotoilu. Tässä on ensivaikutelmat autosta Napapiiriltä.

”Siinä on neloskoneen soundi, mutta ääni on itsetietoinen ja omaleimainen”, Peter Mertens sanoo ja painaa vielä vähän enemmän kaasua.

Volvo XC 90:n prototyypissä oleva kompressori- ja turboahdettu kaksilitrainen bensakone murisee hieman äänekkäämmin ja kiihdyttää autoa ylämäkeen leveällä betoniradalla.

Me, eli XC 90, Volvon tuotekehitysjohtaja Peter Mertens ja minä, olemme ruotsalaisvalmistajan melko salaisella testialueella, joka sijaitsee pari kilometriä Napapiiriltä pohjoiseen. Se on kuulemma yli 40 000 hehtaarin kokoinen eli suunnilleen yhtä suuri kuin Manhattan. Täällä on vain vähemmän asukkaita ja enemmän lunta.

Kuivat betoniradat mutkittelevat giganttisten kelkkailuratojen tavoin metrien korkuisten lumivallien läpi. Mertens kääntelee rennosti rattia ja ajaa XC 90:llä muutaman jääkimpaleen sekä ajoradan sauman yli. Jousituksen hyvä toiminta ja auton pehmeä rullaaminen olivat hänelle kuulemma erityisen tärkeitä autoa säädettäessä.

”Tämä on 80-prosenttisesti sarjatuotantotasolla”, Mertens korostaa.

Hän tietää kuitenkin, että paljon säätötyötä on vielä edessä ennen kuin tulee markkinoille vuoden 2015 alussa.

Uusi XC 90 ei ole nimittäin mikä tahansa Volvo. Se on merkin ensimmäinen edustaja, joka perustuu niin sanotulle SPA-pohjalevylle (Scalable Product Architecture). Tämä pohjalevy on täysin uusi, ja sitä on tarkoitus käyttää tulevaisuudessa kaikkien V40:ää suurempien Volvo-mallien teknisenä perustana.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Yksi perusmoottori kaikkia mallisarjoja varten

Osa strategiaa on jo paljon keskustelua herättänyt siirtyminen neloskoneisiin. Yhden perusmoottorin pitäisi riittää kaikkia mallisarjoja varten: kaksilitraiset neloskoneet kattavat 120-306 hevosvoiman tehoskaalan kaikissa malleissa. Peter Mertens ei halua vielä paljastaa tarkkaan, millä moottoreilla XC 90 tuodaan markkinoille. Se tiedetään kuitenkin, että testialueella ajamaamme prototyyppiä vauhdittaa 306-heppainen turbo- ja kompressoriahdettu kone. Voimaa välittää uusi kahdeksanvaihteinen momentinmuunninautomaatti, ja uusinta mallia edustava Haldex-kytkin ohjaa osan 400 newtonin väännöstä taka-akselille.

Siirrymme bensamallilla ajamiemme kierrosten jälkeen toiseen prototyyppiin, jossa on dieselmoottori. Sekin on kaksilitrainen, ja kone tuottaa 225 hepan tehon sekä 480 newtonin maksimiväännön. Enemmän tehoa tarvitsevat saavat sitä pistokehybridin lisäsähköbuustin kautta, jonka pitäisi mahdollistaa noin 400 hevosvoiman teholukema.

Mertens ja XC 90:n mallisarjajohtaja Dennis Nobelius kertovat nyt uudesta pohjalevystrategiasta, kun voimanlähdekysymykset on saatu käsiteltyä. He vaikenevat vielä pyöräntuentojen sekä tarkkojen mittojen ja painojen kaltaisista teknisistä yksityiskohdista, mutta miehet ylistävät uuden pohjalevyn muunneltavuutta.

Heidän mukaansa pohjalevyn ainoa aina samana pysyvä osa on etuakselin ja tuliseinän välissä oleva erityisen kriittinen alue. Se on tarkalleen 593 millimetrin pituinen, ja tällä alueella sijaitsevat moottori ja vaihteisto sekä etupään pyöränripustukset. Kaikki muut mitat, kuten akseliväli tai etu- ja takaylitys ovat muunneltavissa.

Tästä ei voida myöskään päätellä tarkemmin uuden XC 90:n ulkomittoja. Se on muutaman millin verran pidempi kuin edeltäjänsä, mutta auto ei ole juuri sitä leveämpi eikä ainakaan korkeampi. Ensimmäisten kylmien tyyppien perusteella tilat vaikuttavat olevan ilmavat kaikilla kolmella penkkirivillä, mutta tilaa ei ole kuitenkaan ylenpalttisesti. Tässä suhteessa mieleen tulee uusi BMW X5.

Myös sisusta on täysin uusi. Perinnetietoiset Volvon ostajat voisivat vierastaa keskikonsolissa olevaa isoa kosketusnäyttöä, joka toimii auton toimintojen keskeisenä hallintalaitteena. Lisänappeja ei ole montaa, ja niillä säädellään esimerkiksi äänenvoimakkuutta, käynnistetään moottori tai valitaan ajomoodi. Ajomoodin pyöreä kytkin toimii prototyypissäkin, ja siitä valitaan nyt Eco-tila päälle. Neloskone murisee vähemmän, ja ajelumme on lopussa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.