Uudessa katumaasturissa 400 hevosvoimaa 640 Nm vääntöä – ja se tulee Ruotsista

08.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Volvo on paljastanut tukun teknisiä tietoja uudesta XC90-mallistaan. Tehokkaimman T8-mallin voimalinja hämmästyttää.

Nelivetoinen seitsemällä istuinpaikalla varustettu XC90 kehittää tehoa jopa 400 hevosvoimaa, mutta sen hiilidioksidipäästöt (CO2) ovat vain noin 60 g/km. Volvon insinöörit ovat taikoneet isolle katumaasturille hämmästyttävät suorituskyky- ja kulutusarvot.

Aikaisemmin piti valita joko suuri teho tai vähäiset CO2-päästöt, mutta uuden XC90:n kanssa voit saada molemmat, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens. XC90-mallisto sisältää valikoiman Drive E-moottoreita, joista jokainen tarjoaa suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Drive E-moottorimalliston yhteinen piirre on, että kaikki voimanlähteet ovat nelisylinterisiä. Kun XC90:ssä on seitsemän ihmistä, hiilidioksidipäästöt henkilöä ja kilometriä kohti ovat hämmästyttävän alhaiset, Mertens lisää.

Volvon nelisylinteriset moottorit vastaavat ajo-ominaisuuksiltaan huomattavasti isompia moottoreita, mutta kulutuslukemat ovat kuitenkin pysyneet aisoissa. XC90-malliston huipulla on Twin Engine -versio, joka kantaa tunnusta T8. Kyseessä on sähköauton, hybridiajoneuvon ja huipputehokkaan auton yhdistelmä

Tavallinen ajaminen tapahtuu oletushybriditilassa. Se käyttää kaksilitraista nelisylinteristä ahdettua Drive E-bensiinimoottoria, joka pyörittää etupyöriä, ja 80 hevosvoiman (60 kW) sähkömoottoria, joka pyörittää takapyöriä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mekaaninen ahdin huolehtii ala-alueen tehosta ja väännöstä ja antaa moottorille suuren, vapaasti hengittävän voimanlähteen tuntuman. Turboahdin puuttuu peliin ilmavirtauksen kasvaessa. Takapyörien sähkömoottori tarjoaa välitöntä vääntöä.

Napin painalluksella kuljettaja voi kaupungissa vaihtaa päästöttömään sähkötilaan, jonka toimintasäde on noin 40 kilometriä. Ja hän voi jälleen halutessaan palata bensiini- ja sähkömoottorin yhteistilaan, jonka yhdistetty teho on noin 400 hevosvoimaa ja vääntö 640 Nm.

Volvo XC90 -mallisto sisältää myös D5-kaksoisturbodieselmoottorin (225 hv, 470 Nm, kulutus noin 6 l/100 km) ja D4-turbodieselin (190 hv, 400 Nm ja noin 5 l/100 km).

Mallisto sisältää lisäksi kaksi muuta bensiinimoottorivaihtoehtoa. Ensimmäinen niistä on T6-turbomoottori, joka käyttää mekaanista ahdinta ja turboahdinta ja kehittää tehoa 320 hv ja vääntöä 400 Nm. Tarjolla on myös T5-moottori, joka kehittää 254 hv tehoa ja 350 Nm vääntöä.

XC90 on rakennettu Volvon uudelle skaalautuvalle pohjaratkaisulle (SPA). Se on suunniteltu hyödyntämään uusia hybridivoimanlähteitä, joten tilankäytössä ei ole tarvinnut tehdä kompromisseja.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.