Uudessa Renault Twingossa on takamoottori

14.02.2014 | TL-verkkotoimitus

Renault esitteli uuden Twingon eilen torstaina.

Vuonna 2008 Renaultin insinöörit ja muotoilijat ryhtyivät luomaan uuden sukupolven Twingoa tavoitteenaan löytää uudelleen alkuperäisen Twingon henki. Lisäksi uuteen malliin on valmistajan mukaan haettu vaikutteita vanhasta Renault 5 -mallista.

Kehittämään lähdettiin tilavampaa ja näppärämpää kaupunkiautoa, jolla on kuitenkin pienempi ympäristöjalanjälki. Näin syntyi ajatus vaihtaa takamoottoriin siitäkin huolimatta, että se aikaansai hieman korkeampia kehityskustannuksia.

Renaultin ajatukset saivat vastakaikua Daimlerilta, joka oli samanaikaisesti tutkimassa ajatuksia seuraavan sukupolven kaksi- ja nelipaikkaisten Smart-mallien osalta. Alustavien keskustelujen jälkeen kahden yrityksen välinen strateginen yhteistyösopimus astui voimaan 2010. Tämä merkitsi virallisestikin vihreää valoa uuden Twingon sekä seuraavien kaksi- ja nelipaikkaisten Smartien yhteiselle kehitystyölle.

Takamoottori lisätilojen vuoksi

Moottorin sijoittaminen taakse vapauttaa etuosan moottoritilan ja pienentää tuntuvasti kääntöympyrää. Lisäksi takamoottorin tuoma tilaa näkyy auton ohjaamossa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uusi Twingo onkin valmistajan mukaan helppo käsiteltävä ahtaissa paikoissa ja pysäköintialueilla vain muutaman ohjauspyörän käännöksellä.  

Hauskasti ketterä käsiteltävä, tilava matkustamo ja pieni keulaosa ovat Renaultin mukaan perustekijöitä uudessa Twingossa, ja ne perustuvat samaan ajattelutapaan, jonka autoileva maailma kohtasi alkuperäisen Twingon ensiesittelyssä Pariisin autonäyttelyssä 1992.

Etuosastaan uusi Twingo noudattaa Renaultin uutta muotoilustrategiaa sisältäen isokokoisen Renault timanttilogon mustalla taustalla.

Ilme on moderni: ajovaloihin on liitetty suuntavilkut sekä LED-päiväajovalot ja takaluukku on lasinen. Toisaalta muotoilussa on Fiat 500 tapaista retroilua.

Virallisesti Twingo esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.