Uudesti syntynyt Porsche 917 – kilpurin kopio ajossa

24.10.2013 | Dani Heyne / AMS
Uudesti syntynyt Porsche 917 – kilpurin kopio ajossa

Isä ja hänen poikansa rakentavat Etelä-Australiassa sijaitsevassa syrjäisessä kylässä parhaita replikoita, joita Porsche 917:stä on tehty. Kerromme nyt legendaarisen 917:n toisesta tulemisesta.

Kaliforniassa on liian lämmin, kun ottaa huomioon, että on syksy. Auringon perusteella pitäisi pukea kevyin t-paita päälle, mutta tuleva tapaaminen vaatisi parasta paitaa. Pysäköimme automme innostuneina reilun tunnin matkan päässä Los Angelesista talon numero 1310:n eteen. Kaikki näyttää hyvin rauhalliselta, kuten tämän tyyppisessä amerikkalaisessa esikaupungissa kuuluukin. Siistit jalkakäytävät menevät tarkasti leikattujen nurmikoiden ja talojen putipuhtaiden pihojen vierestä. Tänne Toyota Prius sopisi erinomaisesti, mutta sen takia emme ole tulleet paikalle.

Kun yksi kolmesta autotallinovesta nousee hitaasti ylös suristen, pupillit laajenevat. Siinä tuo harvinainen hirviö, eli Porsche 917 nyt on kaiken tämän harmonian keskellä. Se on punainen sekä leveä, ja siinä on lyhyt perä ja starttinumero 23. Se on juuri samanlainen kuin vuoden 1970 Le Mansin 24 tunnin kilpailun voittaja-auto, mutta tämä yksilö vaikuttaa uudelta ja tuoreelta kuin esittelyauto.

Kysymme omistaja Herbiltä, että kuinka tämä on mahdollista. Hän astelee autotallista meitä vastaan rauhallisin askelin. Herb hymyilee kuin johtaja, jonka ei tarvitse enää todistella mitään ja kertoo, mistä hän on löytänyt tämän upean replikan.

Piirtäjän unelma

Tarina alkaa Etelä-Australiassa sijaitsevalla pienellä paikkakunnalla, jossa syntyperäinen britti Andrew Keiller sai hullun idean ja toteutti sen poikiensa Anthonyn ja Timin kanssa. Kyseessä oli legendaarisen Porsche 917:n täydellinen kopio.

Keiller oli työskennellyt puolet elämästään teknisenä piirtäjänä eri lentokone- ja autoprojekteissa, ja hän oli langennut nopean Porschen pauloihin sen suurten Le Mansin menestysten aikoihin.

Hän oli rakentanut jo muutamia Jaguareja, tehnyt Australian ensimmäisen Cobra-replikan, entisöinyt Lamborghini Miuran ja vaihtanut sen De Tomaso Panteraan. Panteran hän puolestaan myi rahoittaakseen kalliin 917-projektin. Riskit olivat siis suuret. 

Alussa Andrew Keillerillä ei ollut muuta kuin muutama hyvä läpileikkauspiirros kilpurista, jotka hän oli tehnyt 90-luvun lopussa huvikseen. Hänen poikansa Anthony työskenteli tuolloin vielä Englannissa ja tapasi keräilijän, jolla oli aito 917. Hän antoi Anthonyn ottaa autosta satoja kuvia ja myös mittoja. Kun sitten myös australialainen 917/30 Can Amin omistaja tarjosi auton tärkeitä osia mitattaviksi, Keillerin miehet ajattelivat ensimmäistä kertaa, että he voisivat todellakin tehdä autosta kopion.

Herb pysähtyy hetkeksi, silittää pehmeästi punaisen 917:nsa perää ja osoittaa monia kuvia, jotka ovat hänen siistissä kalifornialaistallissaan. Joissakin kuvissa Herb on tiiminsä kanssa Indianapolisissa, ja toisissa niistä hän säteilee Rose-vaimonsa kanssa Porsche 356:n edessä.

”Hän ajaa sillä vanhojen autojen kisoissa välillä minua paremmin”, eläkkeellä oleva Herb kuiskaa ja kääntyy 917:ää kohti.

”Missä olimmekaan? Ai niin, Australian pojissa.”

Ensimmäinen prototyyppi valmistui vuonna 2003

Herb tuntee Andrew’n tarinan hyvin, koska hän ei ole pelkästään Andrew’n asiakas, vaan myös hänen ystävänsä. Siksi Herbillä on ensi käden tietoa siitä, että Keillersit onnistuivat tosiaankin kopioimaan yksityiskohtaisesti monien valokuvien ja lainaosien avulla 917:n melkein jokaisen osan monen vuoden aikana. Hankalinta oli varmaankin katteiden oikean muodon kopioiminen, ja rungossa he käyttivät terästä alumiinin sijaan.

Ensimmäinen prototyyppi oli valmis vuonna 2003, ja kun pian sen jälkeen autosta julkaistiin valokuva amerikkalaisessa Kit Car Magazinessa, Keillerseille tuli fanipostin tulva. Postin joukossa oli 30 vakavasti otettavaa ostotiedustelua. Keiller vastasi kaikille, että alle 18 kuukaudessa mikään ei onnistuisi. Sitten hän tutki, pystyisikö sellaisesta projektista suoriutumaan lainkaan. Silloin hän puhui myös Saksan Zuffenhausenissa olevien Porschen vastuuhenkilöiden, kuten muun muassa Porsche-guru Klaus Bischoffin kanssa. Hän sai myös paperille Porschen johdon lupauksen, että heillä ei olisi mitään replikoita vastaan, jos ne ovat hyvin tehtyjä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Keillersit ovat sen jälkeen tehneet 25 upeaa LMK 917:ää (se on replikan nimi) ja myyneet ne eri puolille maailmaa. Viisi niistä meni Saksaan, ja ne kaikki olivat ilman moottoria ja vaihteistoa. Koska alkuperäiset 12-sylinteriset koneet ovat äärimmäisen kalliita ja vaikeasti saatavia, auton runko tehtiin sopivaksi ilmajäähdytteisille kuusisylinterisille bokserimoottoreille. Manuaalivaihteistoina autoon käyvät 915- ja G50-vaihteistotyypit, mutta molempia pitää kuitenkin muokata ja vahvistaa, koska ne asennetaan keskimoottorin vuoksi 180 astetta eri suuntaan kuin alun perin.

Erikoistarjous keräilijöille

Herb tuntee klassisten Porschejen markkinat aika hyvin ja tietää, että useimmat LMK 917:t päätyvät keräilijöille, joilla ei ole varaa ostaa alkuperäistä.

”Se ei ole ihme, koska alkuperäisiä autoja myydään harvoin alle kolmen miljoonan dollarin hintaan”, maanläheinen Kalifornian kasvatti virnistelee.

Hän tietää varsin hyvin, että Andrew Keiller voisi pyytää lempilapsistaan paljon enemmän kuin hintalapussa olevat 135 000 Australian dollaria. Mutta tässä projektissa ei ole kyse rahasta, vaan intohimosta.

”Nyt olen kertonut varmasti tarpeeksi”, Herb sanoo ja pujottautuu hämmästyttävän sujuvasti 917:n ohjaamoon.

Vajaata minuuttia myöhemmin vanhasta romutetusta 911:sta peräisin oleva bokserikone röhisee jo. Se ei haittaa, että moottorista puuttuu alkuperäisen 917:n koneeseen verrattuna kuusi sylinteriä.

”250 heppaa vievät ihan mukavasti noin 800 kilon painoista autoa”, hän huutaa kuperan sivuikkunan läpi.

Sitten Herb ajaa punaisen hirviön pehmeästi pihan ajoluiskalta kadulle, heiluttaa hämmästeleville naapureille ja kaasuttaa lämpimään marraskuun päivään.

Esikaupungin läpi ajettaessa näyttää siltä, kuin Porsche olisi tulossa juuri takaisin Saksan Weissachiin vuoden 1970 ensimmäisen Le Mansin voittonsa jälkeen. Ihmiset jäävät kaikkialla seisomaan, ja he heiluttavat sekä ottavat kuvia.

Kun pidämme kahvitauon koulun lähistöllä, kilpurin ympärillä on yhtäkkiä lapsilauma. Jotkut heistä tuntevat Herbin ja juttelevat hänen kanssaan, mutta pian koulun naisopettaja tulee paikalle ja huutaa lapset takaisin opetuksen pariin. Se on nimittäin vielä käynnissä.

Vain harvat täällä tietävät 917:n voitoista, mutta silti he lankeavat auton charmin pauloihin. Auto on matala ja leveä, ja se melkein vaatii polvistumaan edessään.

”Rekisteröintiasioista en halua puhua nyt, tänään on kaunis päivä”, Herb sanoo, sulkee Porschen oven pihansa edessä ja syleilee Rose-vaimoansa.

He molemmat virnistävät kuin Herb olisi ostanut Roselle juuri tämän ensimmäisen jäätelön. He tietävät kyllä, että heidän aarteensa oli vähän kallis, mutta aitoon 917:een verrattuna se on erikoistarjous, josta he eivät halua enää koskaan luopua.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.