Uudistunut Audi RS3 Sportback haluaa olla luokkansa kunkku – katso kuvat

12.12.2014 | TL-verkkotoimitus

Audi paljasti tekniset tiedot ja ensimmäiset kuvat A3:n huippumalli RS3:sta. Euroopassa tätä urheilullisten luukkuperien kategoriaa on hallinnut Mercedes A45 AMG. Nyt Audi haluaa ottaa valtikan takaisin itselleen.

Ärhäkkä Audi esitellään suurelle yleisölle maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä. Vaikka yleinen trendi on ympäristösyistä sylintereiden vähentäminen, on RS3 saanut pitää vanhan viisisylinterisen turbomoottorinsa.

Uusimmassa viritysasteessaan moottori tuottaa ärhäkät 367 hv ja 465 Nm vääntöä, joka käytettävissä laajalla 1 625–5 500 r/min alueella. Nollasta sataan kiihdytysarvo on myös melkoinen: 4,3 sekuntia.

Nykyinen Audi A3 perustuu VW:n modulaariselle MQB-pohjalevylle, ja tämän etuja on pystytty käyttämään hyödyksi myös RS3:ssa. Auton on 55 kg kevyempi kuin edeltäjänsä, vaikka korin vääntöjäykkyys on kasvanut.

RS3 on saatavilla nyt alkajaisiksi vain luukkuperänä, mutta Autocarin sisäpiirilähteet kertovat, että suunnitteilla on myös porrasperäinen versio CLA45 AMG:n tapaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ulkoisesti RS3 eroaa perusmallista aggressiivisemmalla keulailmeellään, jossa on mm. alumiinisomisteita. Takana urheilullisuutta korostavat kaksi isoa pakoputkea ja diffuusori. Voima välitetään tiehen parannetun S-tronic kaksoiskytkinvaihteiston välityksellä. Tuttuun tapaan RS3 on nelivetoinen.

Audi väittääkin, että uutuudesta on eliminoitu vanhojen urheilullisten Audien perisynti, eli aliohjaaminen. Dynamic-asetus päälle kytkettynä RS3:lla voi kuulemma tehdä ”kontrolloituja sivuluisuja”. Myös ESP:n saa kytkettyä täysin pois päältä.

Suomessa uutta Audi RS3:sta pitää odotella pitkälle ensi vuoteen.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.