Uusi automerkki Suomeen: Mikä ihmeen SsangYong? – merkin historia

15.12.2014 | TL-verkkotoimitus
Uusi automerkki Suomeen: Mikä ihmeen SsangYong? – merkin historia

Daciaa, Hyundaita, Renaultia ja Suzukia Suomeen tuova Bassadone Automotive Nordic kertoo tänään maanantaina uuden automerkin saapumisesta Suomeen.

Ennakkotietojen mukaan kyseessä on korealainen SsangYong, joka siis palaa Suomen automarkkinoille. Ssangyong.fi -verkko-osoite on rekisteröity syyskuun alussa, ja sen haltija on Bassadone Automotive Nordic Oy.

Millä malleilla, aikataululla ja hinnoilla korealaismerkki aikoo Suomeen rynnistää, selviää tämän päivän aikana. Nykymallistosta vahvin veikkaus osuu katumaasturi Korandoon (kuvassa), mutta enemmän lienee laskettuna muun muassa vuoden 2015 aikana markkinoille saapuvan tivolin varaan.

Tuulilasi tutustui vuonna 1995 eteläkorealaisen SsangYongin Musso-maasturiin.

Lehdessä 6/1995 nyt Suomeen palaamassa olevan merkin historiasta kerrotaan seuraavaa:

"SsangYong Business Group sai alkunsa vuonna 1939. Vuosien saatossa päivittäistavarakaupalla aloittaneesta konsernista on kehittynyt yksi Etelä-Korean suurimmista yrityksistä.

Vuonna 1954 perustettu HaDongHwan Motor vaihtoi uuden omistajan myötä nimensä 1988 SsangYong Companyksi. Maastureiden lisäksi niin vanha kuin nykyinenkin yritysnimi valmistaa linja- ja kuorma-autoja sekä erikoisajoneuvoja. Yritys omistaa lisäksi englantilaisen Panther Car Companyn ja valmistaa kaksipaikkaisia Panther-urheiluautoja Koreassa vuosittain noin 300 kappaletta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sangyongin ensimmäinen oma maasturi oli 1989 esitelty Korando Family. Isuzu Trooperiin pohjautuvassa autossa on Peugeotin dieselmoottori. Työkalumaisempaa maasturia tarvitseva voi valita ajokikseen jonkin kuudesta Jeepin näköisestä Korando R-mallista."

1990-luvun alussa SsangYong aloitti yhteistyön Mercedes-Benzin kanssa, mutta nykyään korealaisfirmalla on muun muassa omat suunnitteluosastot, komponentit sekä moottorit.

Tuulilasin netissä kerrottiin viime heinäkuussa merkin täyttävän 60 vuotta tänä vuonna. Samalla päivitettiin merkin nykykuulumiset: 

"Ssangyongin viime vuosien merkittävin malli on ollut kolmannen sukupolven Korando, jonka muotoilusta vastasi italialainen Giugiaro. Korando kuuluu nykyään suosittuun crossover-luokkaan, johon kuuluu myös Nissan Qashqai. Korealaismerkiltä on myös tulossa auto b-segmenttiin, josta on ollut esillä konseptiauto Geneven autonäyttelyssä.

Merkin omistaa nykyään intialainen Mahindra & Mahindra ja merkin talous sekä kehitys ovat kunnossa. Vielä 2009 Ssangyong oli kuitenkin lähes konkurssin partaalla, sillä merkillä oli useita kymmeniä miljoonia euroja velkarästejä. Mahindra & Mahindra osti Ssangyongin 2010.

Suomeen tuotiin uusia Ssangyong Mussoja vain parin vuoden ajan 90-luvulla. Autoja myydään nykyään esimerkiksi Isossa-Britannaiassa, Saksassa ja Venäjällä."

Tuulilasi kertoo juttusarjassaan SsangYongin historian ja taustat. Löydät SsangYong-artikkelit täältä

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.