Uusi avaus hybridi-luokkaan - Mercedes-Benz GLC F-Cell

17.08.2016 | Timo Suomala

Ensi vuonna Mercedes-Benz esittelee SUV-luokkaan uuden hybridimallin. Tuleva GLC F-Cell on ladattava hybridi, joka yhdistää ensimmäistä kertaa litium-ioniakuston vetykäyttöisen polttokennon kanssa.

Polttokennokokemusta Mercedes-Benz on kerännyt aiemmin tuotannossa olleesta B 200 F-Cell-mallista. Daimler on ajanut polttokennoautojen testaamiseksi 12 miljoonaa testikilometriä ja uskoo vahvasti tekniikan mahdollisuuksiin erilaisissa ajoneuvoissa. Daimler maalailee uuden tekniikan käyttämistä niin henkilöautoissa kuin kaupunkiliikenteen busseissakin.

Ladattavan GLC F-Cell-vetymallin käyttösäde on molempien voimanlähteiden kertatäytöllä ja -latauksella 500 km. Kuljettajan ei tarvitse valita tai ohjata järjestelmää, vaan se toimii automaattisesti, kuten nykyiset ladattavat hybridijärjestelmät. Halutessaan kuljettaja voi valita eri voimanlähteiden välillä. Polttokennohybridi kulkee 9 kWh:n litiumioniakulla pelkällä sähköajolla 50 km matkan. Vedyllä ajettaessa tankki riittää 450 kilometriin asti. Jos vedyllä ajettaessa lataa akkua esimerkiksi 50 kilometrin ajomatkan verran, tuottaa se virtaa noin 45 kilometrin sähköajoa varten. Yhdellä kilolla tankattua vetyä ajaa normaalia-ajoa runsaat 100 km. Kahteen hiilikuituvahvisteiseen vetytankkiin mahtuu yhteensä neljä kiloa vetyä. Täyteen tankkaaminen kestää 3 minuuttia, mikä vastaa aikana polttomoottoriauton tankkaamista.

Akusto sijaitsee bensahybridin tavoin auton takaosassa. Akustoa voidaan ladata eri pistoketyypeillä nykyisten ladattavien hybridimallien tavoin. Jarrutusten ja tasanopeudessa tapahtuvan rullaamisen aikana hybridijärjestelmä lataa energian akustoon. Esitelty GLC-vetuhybridiproto on läpinäkymättömistä laseista huolimatta täysin tuotantovalmis ja esitellään markkinoille vuonna 2017.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Polttokennotekniikka on nyt sovitettu normaalin tuotantomallin, myyntimenestyksestä nauttivan GLC-mallin nokalle. Daimlerilla polttokennojen kehityksestä vastaava Georg Frank kertoo, että perusautoksi on valittu SUV-malli, koska autoluokka nauttii tällä hetkellä loputtomalta tuntuvasta suosiosta. Tuoreena mallina GLC on myös myynnissä monilla markkina-alueilla. Frank kuitenkin painottaa, että tekniikkaa voitaisiin periaatteessa soveltaa missä tahansa nykyisistä tuotantomalleista.

Suomalainen Valmet Automotive alkaa valmistamaan GLC-mallia alkuvuodesta 2017, mutta GLC F-Cell-malliversiota tullaan valmistamaan Mercedes-Benzin omalla tehtaalla Bremenissä.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.