Uusi E-sarjan Mercedes ihastuttaa – tähän on nyt panostettu

07.06.2016 | Timo Suomala

Alkuvuodesta päivänvalon nähnyt E-sarja laajenee nyt farmarikorilla, kun Mercedes-Benz esitteli uutuuden kotinurkillaan Stuttgartissa. Uusi farkku jakaa neliovisen älykkyyden avustinjärjestelmissä ja panostaa samalla tiloihin.

Olimme myös paikan päällä Stuttgartissa, kun Mercedes-Benz julkaisi uuden E-sarjan farmarin. Esittelytilaisuuden avasi Daimlerin hallituksen jäsen ja Mercedes-Benz autojen markkinointi- ja myyntijohtaja Ola Källenius. Ruotsalainen esitteli uuden tähtikeulan viittaamalla maamieheensä, legendaariseen Björn Borgiin. Borg on todennut, että haluaa aina voittaa, myös harjoituksissa. Björn voittikin aikanaan myös MercedesCup:n Stuttgartissa, jonka yhteydessä E-farkku tänä vuonan julkistettiin. Källenius kertoi samalla Mercedeksen toukokuun myynnin kasvanen 12,9 prosenttia.

 

Keulan muotoilulta uusi E-sarjan farmari on luonnolisesti identtinen neliovisen sedanin kanssa. Perän muodot seuraavat hyväksi havitun C-sarjan farkun tyyliä. Kokonaisuus ei hätkähdytä räjähdysmäisillä yllätyksillä, vaan näyttäytyy tyylikkään itsevarma.

 

Takapenkille istuutuessa jalkatilat ovat erinomaiset ja pääntila riitää pitkän kattolinjan ansiosta pidemmällekin kyytiläisellä. Takaistuimien selkänojat taittuvat uudessa farkkuversiossa nyt vakiona suhteessa 40:20:40. Selkänojat saa kaadettua sähköisesti tavaratilan kytkimistä.

 

Tavaratilaa uusi E-farmari tarjoaa 670 litraa. Uusi ominaisuus on takaselkänojien taittaminen kymmenen astetta pystympään asentoon, mikä tuo kuljetuskykyyn 30 lisälitraa. Kaatamalla takaistuimien selkänojat kokonaan tavaratila laajenee yhteensä 1820 litraan. Tavaratilan minimileveys pyöräkoteloiden välissä on 1100 milliä. Kuormatessa auton vaaka-asennossa pitävä taka-akselin ilmajousitus on uudessa E-farmarissa nyt vakiona. Täysilmajousitus löytyy lisävarustelistalta. Neliovisesta poiketen farkkuversioon on saatavilla viihdepaketti, jonka myötä tulee valmius kytkeä takapenkillä käytettävät iPadit auton omaan äänentoistojärjestelmään.

 

E-farmariin on saatavilla yhtensä seitsemän eri voimanlähdettä, joiden tehot ovat 150-333 hv. Lanseerausmaisessa tarjolle tulevat nelisylinteriset E 200 (184 hv), E 250 (211 hv) ja E 220 d (194 hv). Hinnat ovat vielä vahvistamatta, mutta ne selviävät heinäkuun lopulla.

 

Loput moottorit hinnoitellaan vuodenvaihteessa. Valikoimaan liittyvät E 200 d (150 hv), E 350 d (258 hv) sekä nelivetoinen E 400 4Matic (333 hv). Näistä kaksi jälkimmäistä ovat V6-moottoreita. Lisävoimaa kaipaaville tarjoillaan AMG:n voimakultuuria edustava V6-moottorinen ja nelivetoinen E 43 4Matic. AMG-myllyn lisäksi 4Matic-neliveto on saatavilla E 400-mallin yhteydessä.

 

Vakiovaihteistona on yhdeksänvaihteinen 9G-Tronic- automaattivaihteisto. AMG- mallissa vaihteiston vaihtoajat ovat normaalia lyhyemmät. AMG:ssä neliveto on myös toteutettu AMG Performance 4Matic-nelivedolla ja jousitus on E-sarjan farmariin räätälöity urheilujousitus.

 

Suomeen uusi E-sarjan farmari saapuu Suomeen lokakuussa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

 

 

 

Mercedes-Benz E 220 d

Moottori                                  R4, diesel

Iskutilavuus                             1950 cm3

Teho kW (hv)                          143 kW (194 hv)/ 3800 r/min

Vääntö                                     400 Nm/ 1600-2800 r/min

Voimansiirto                            Takaveto, yhdeksänvaihteinen automaatti

0-100 km/h                              7,7 s

Huippunopeus                         235 km/h

Yhd. EU-kulutus                     4,2 l/100km

CO2- päästö                             109 g/km

Hinta vakiovarustein        Ei vielä hinnoiteltu

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.