Uusi Ford Mondeo Hybrid – kahden moottorin voimin

18.02.2015 | Pasi Piironen
Uusi Ford Mondeo Hybrid – kahden moottorin voimin

Mondeo on Fordin ensimmäinen hybridimalli Euroopassa.

Auton polttomoottori perustuu kaksilitraiseen Duratec-HE (MI4) -voimanlähteeseen, joka on muokattu hybridikäyttöön. Moottorissa hyödynnetään Atkinson-työkiertoa, jossa normaalia lyhyemmällä puristustahdilla ja pidemmällä työtahdilla pyritään parempaan hyötysuhteeseen kuin ottomoottorissa perinteisesti.

Apulaitteita käyttävää moniurahihnaa ei tarvita, sillä molemmat vesipumput ovat sähkökäyttöisiä ilmastoinnin kompressorin tavoin. Pakosarja on varustettu lämmönvaihtimella, jolla tähdätään sisätilojen nopeaan lämpenemiseen. Pakokaasujen lämmittämä jäähdytysneste virtaa pakosarjan lämmönvaihtimen kautta ilmastointikotelon lämmönvaihtimeen. Järjestelmä toimii käytännössä hyvin. Kymmenen asteen pakkasessa lämpö nousi ohjaamossa lumien harjaamisen ja ikkunoiden skrapaamisen aikana miellyttävälle tasolle.

Vaihteisto, merkinnältään HF35, on Fordin suunnittelema ja valmistama. Kyseessä on portaaton eCVT-vaihteisto, jossa voimanjakoa poltto- ja sähkömoottorin välillä säädetään sähköisesti ohjatulla planeettavaihteella. Konstruktio ei ole yhtä kompakti kuin Toyota Priuksessa. Sähkömoottori ei ole suorassa yhteydessä planeettavaihteeseen, vaan sillä on oma akselinsa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Korkeajänniteakusto koostuu 76 kennosta. Se on sijoitettu tavaratilan perälle taka-akseliston päälle. Ilmajäähdytetyn akuston jännite on valmistajan mukaan 152–327 volttia ja energiasisältö 1,4 kWh.

Tarkkailimme akuston varaustilaa Boschin testerillä. Sen mukaan järjestelmä päästää varaustilan laskemaan alimmillaan 40 prosenttiin, jonka jälkeen polttomoottori käynnistyy lataushommiin ja pysyy käynnissä, kunnes 45 prosentin varaustila ylittyy. Akusto ei ota vastaan energiaa varaustilan noustua 70 prosenttiin.  

Lue Ford Mondeo 2.0 Hybrid Sedanin perusteellinen testi Tuulilasin numerosta 2/2015.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.