Uusi Mazda MX-5 tarkastelussa – voiko se lunastaa kovat odotukset?

06.09.2014 | Max Lange

Varhain tämän viikon torstaina julkaistu Mazda MX-5 on yksi vuoden tärkeimpiä autouutuuksia. Voiko tämä maailman myydyin kaksipaikkainen avoauto millään tavalla vastata koviin odotuksiin, joita fanit sille asettavat?

Tärkeä MX-5 on siksi, että se on tuottanut iloa ja hauskuutta ajamisesta nauttiville kuljettajille halvempaan hintaan kuin lähes mikään muu ajoneuvo jo 25 vuoden ajan.

Uuteen neljännen sukupolven Mazdaan on ladattu valtavan paljon odotuksia. Sen pitäisi edelleen tällaisella digitaalisella aikakaudella tuottaa analogisia ajamisen elämyksiä. Kuinka tällainen autoilun ytimeen sijoittuva auto voidaan toteuttaa enää nykyään, kun alati tiukkenevat törmäys- ja päästömääräykset tylsistyttävät autoja entisestään?

Ensimmäisen sukupolven MX-5:n suunnittelufilosofiaan kuului perinteisen brittiläisen avoauton tuominen nykyaikaan. Mallia otettiin esimerkiksi 1960-luvun Lotus Elanista ja monista muista saman aikakauden avoautoista.

MX-5:n haluttiin täyttävän modernit turvallisuuskriteerit, mutta pysyvän silti hyvin pelkistettynä ja yksinkertaisena autona, jota on hauska ajaa. Mazdan insinöörit harkitsivat autosta etuvetoista, mutta päätyivät lopulta takavetoon – onneksi näin!

Ensimmäisen sukupolven MX-5:stä (NA) tuli välittömästi menestys kaikilla kolmella päämarkkina-alueellaan. Atlantin toisella puolella auton kutsumanimi oli Miata ja Japanissa autoa yritettiin brändätä ylöspäin (vrt. Infiniti, Lexus) Eunos Roadster -nimellä. Avo-auton edullinen hinta ja erinomaiset ajo-ominaisuudet vetosivat autoihmisiin ympäri maailman.

Ensimmäisen sukupolven MX-5:tä myytiin vuosien 1989–1997 välissä yli 400 000 kappaletta. Alussa auton keulalla oli 1,6-litrainen ahtamaton bensiinimoottori, joka tuotti reilut 115 hevosvoimaa. Tehomäärä ei tuolloinkaan ollut valtava, mutta auton alle tuhannen kilon paino ja erinomainen alustaviritys takasi hauskat ajo-ominaisuudet. Pari vuotta myöhemmin MX-5:n keulalle saatiin 1,8-litrainen moottori, josta saatiin 130 hevosvoimaa.

Vuonna 1998 oli uuden mallin (NB) vuoro. Auto sai mm. uudet ajovalot, mutta pääosin auto perustui alkuperäiseen. Vuosien saatossa MX-5 sai lukuisia parannuksia sekä moottoriin että alustaan. Auton paino nousi myös yli tuhannen kilon.

Vuonna 2005 MX-5:stä julkaistiin kolmas sukupolvi (NC), jossa yhteisiä osia aiempiin ei ollut lainkaan. Auto kasvoi kokoa ja lihoi jo reilusti yli 1 100-kiloiseksi. Monille tämä oli pettymys, sillä MX-5:n yksi suurimpia valtteja oli sen alhainen paino. Tätä yritettiin paikata mm. aiempaa tehokkaammilla moottoreilla.

Kolmannen sukupolven MX-5 selvästi jatkoi trendiä, joka oli havaittavissa monissa muissakin vastaavan ajankohdan urheiluautoissa. Varusteet ja tietokoneet olivat tulleet jäädäkseen, mutta kaikki tämä näkyi tietenkin auton painossa ja ehkä ajamisen hauskuudessa. Siitäkin huolimatta auto on ollut menestys, ja tällä hetkellä MX-5:ia on myyty maailmanlaajuisesti jo lähes miljoona kappaletta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ensimmäiset tiedot Mazdan uudesta avoautosta (ND) tulivat vuonna 2012. Silloin japanilaismerkki julkisti yhteistyöprojektin Fiat Groupin kanssa, jossa he kehittäisivät yhdessä seuraavan sukupolven avoauton. Teknisesti molemmat autot perustuisivat samaan Mazdan pohjalevyyn, mutta merkit vastaisivat itse moottoreista ja korimuotoilusta.

Tänä kesänä odotukset nousivat edelleen, kun Mazda paljasti yksityiskohta neljännen sukupolven MX5:stä. Nyt syyskuun alussa paljastui viimein auton ulkomuodot. Ensimmäisellä vilkaisulla auton ulkoasu oli pettymys, sillä se oli jotenkin anteeksipyytelevän näköinen.

Muutama päivä asiaa pureskeltuani totesin, että itse asiassa MX-5:n pitää näyttää juuri tuolta. Ymmärsin, että MX-5:n ei tarvitse näyttää hyvältä, vaan jopa hieman eksoottiselta, erikoiselta, pieneltä ja kevyeltä. Uutuus uhkuu päälle päin, että sitä on hauska ajaa.

Mazda itse haluaa korostaa, että neljännen sukupolven kanssa päädytään takaisin auton juurille. Merkki ei ole paljastanut tarkkoja teknisiä tietoja, mutta edellissukupolveen verrattuna auto on pienentynyt ja keventynyt jopa 100 kilogrammalla.

Turhat krumeluurit on jätetty pois ja kehitystyössä on haluttu keskittyä olennaiseen, eli hauskoihin ajo-ominaisuuksiin. Mazda on paljastanut toistaiseksi ainoastaan tiedon, että uuden MX-5:n keulalla on taloudellisia Skyactiv-moottoreita.

Se, että tiedossa ei välttämättä ole nykyään niin trendikkäitä turbomoottoreita, ei välttämättä ole lainkaan huono asia. Luulen, että maailmassa on vielä kysyntää yksinkertaisemmille ja perinteisimmille urheiluautoille, jotka keskittyvät olennaiseen. Tällaiseen auton luonteeseen sopii erinomaisesti korkealle kiertävä bensiinikone, niin kuin on aina ollutkin.

Voiko uusi MX-5 siis lunastaa kovat odotukset? Tällä hetkellä tilanne näyttää siltä, että japanilaisten maailmanvalloitus jatkuu.

Herättääkö tämä uusi MX-5 lukijoissamme minkäänlaisia tuntemuksia? Entä miltä kuulostaisi italialaisten muotoilema ja tekniikaltaan MX-5:een perustuva Alfa Romeo?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.