Uusi päällepäin uudistettu Corsa julkaistu – katso kuvat

09.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Opel julkaisi tänään pitkään odotetun Corsan, joka on jo viidennessä sukupolvessaan. Autossa on uusia moottoreita, vaihteistoja ja tietenkin piristynyt ulkoasu, mutta pinnan alla on samaa vanhaa.

Corsan maailman ensiesittely tapahtuu Pariisin autonäyttelyssä syksyllä ja kauppoihin uutukainen saapuu vuoden loppuun mennessä. Corsaa valmistetaan Zaragozassa Espanjassa sekä Eisenachissa Saksassa.

Ulkoilmeeltään Corsassa on paljon samaa kuin Adamissa, mikä ei ole missään nimessä huono asia. Varsinkin keulastaan Corsa näyttää pirteältä. Takaa auto muistuttaa ehkä liikaa merkin muita malleja. Pituus on pysynyt alle neljässä metrissä, mutta tilaa pitäisi silti löytyä jopa viidelle henkilölle.

Korin perusosat ovat samat kuin edeltäjämallissa, joten auton olemus pysynyt hyvin samanlaisena. Kontti vetää 280 litraa. Kuitenkin kaikki koripaneelit ovat uusia, joten auton voi tunnistaa uudeksi. Ilkeämieliset voivat silti puhua vain faceliftistä. Tarjolla on sekä kolmi- että viisiovinen versio, joista ensimmäisenä mainittu tähtää sporttisemmaksi ja jälkimmäinen sivistyneemmäksi.

Opel kertoo, että auton alustan uudistunut täysin, eikä yhtään osaa ole otettu vanhasta mallista. Erityisesti Corsassa on haluttu panostaa ajo-ominaisuuksiin sekä mukavuuteen. Lähtökohdaksi Opel otti Fiestan päihittämisen ajo-ominaisuuksissa ja VW Polon mukavuudessa.

Tarjolla on comfort- sekä sporttialusta ja uusi nopeuden mukaan säätyvää ohjaus.

Moottorihuoneen puolella on tapahtunut isoin muutos, sillä siellä puhisee nyt liuta komisylinterisiä moottoreita. Uudet ahdetut pikkukoneet ovat iskutilavuudeltaan yhden litran, ja niiden teholukemat asettuvat 90–115 hevosvoiman haarukkaan. Suurin vääntömomentti on asialliset 170 Nm.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uusien kolmisylinteristen moottoreiden lisäksi tarjolla on 1,4-litrainen ahdettu bensiinimoottori, joka tuottaa 100 hevosvoimaa sekä 200 Nm vääntöä. Mukana ovat myös uudistuksen läpikäyneet 1,2- ja 1,4-litraiset vaparikoneet.

Corsassa on myös uusi kuusipykäläinen manuaalivaihteisto sekä saman verran vaihteita sisältävä automaattilaatikko. Hieman kauhistusta aiheuttaa paranneltu automatisoitu manuaalivaihteisto.

Auton sisusta on saanut täysin uuden ilmeen ja laatuvaikutelma on kuvien perusteella parantunut selkeästi. Ohjaamossa on myös tuttuja piirteitä pienemmästä Adamista. Kaiken kaikkiaan ohjaamo jättää itsestään tyylikkään ja selkeän kuvan, jossa turha kikkailu on jätetty pois. Opel väittääkin, että Corsassa on luokkansa laadukkain sisustus. Kuvien perusteella he eivät ole aivan väärässä.

Vaikka kyseessä on b-segmentin auto, on Corsaan pakattu hurja määrä erilaisia turva-varusteita ja avustimia. Mukana ovat mm. kuolleen kulman varoitin, etukamera, joka varoittaa turvavälistä, kolareista ja tunnistaa liikennemerkit sekä kaistallapito- ja kaukovaloassistentit.

Corsalla on paljon vastuuta kanettavanaan Opelin kovassa mallirynnistyksessä. Nykyinen Astra ei ole ollut hirvittävä myyntimenestys, joten Corsan harteille jää paljon. Hieman arveluttaa, että Corsa perustuu vahvasti edeltäjäsukupolveen. Onko esimerkiksi painonsäästöä onnistuttu tekemään, miltä kulutuslukemat vaikuttavat tulevaisuudessa? Entäs vaihtoehtoiset voimalinjat ja polttoaineet?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.