Uusi Volvo V90 – kuvat ja tiedot

18.02.2016 | Niko Rinta

Tukholma, Ruotsi. Volvon vuosi 2015 oli ennätysvuosi. Yhtiö teki liikevoittoa melkein 700 miljoonaa euroa. Tulos oli yli kolminkertainen vuoteen 2014 verrattuna. Samalla rikottiin myös myyntiennätys: uusi luku on nyt 503 127 myytyä autoa.

Tänä vuonna panokset laitetaan vahvasti V90-malliin. Farmari on luonnollinen jatkumo S90-sedanille ja XC90-katumaasturille.

V90 perustuu samaan skaalautuvaan SPA-arkkitehtuuriin kuin XC90 ja S90. Se on sportswagon-versio S90-sedanista, joka esiteltiin Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa.

V90:n muotoilu on kevyttä ja merkin nykyilmeelle tuttua. Jos V90-farkkua lähdetään vertaamaan esimerkiksi V70-malliin, on silmiinpistävin muotoseikka takalasi, joka on aiempaa selvästi viistommassa asennossa. Volvon mukaan farkkumallin tilankäyttö ei ole kuitenkaan kärsinyt.

"Meillä on pitkät perinteet farmarisegmentissä. Monien ihmisten mielissä me olemme tämän luokan ykkösmerkki", totesi Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

"Vaikka Volvo -brändi kattaa paljon muutakin kuin sportswagoneita, viemme ylpeänä rikasta perinnettämme eteenpäin V90-mallin kanssa."

Sähköä luvassa

Volvo uskoo vahvasti sähköautoihin, joten kaikkiin Volvo-malleihin tuodaan sähköversioita. Käytännössä se tarkoittaa toistaiseksi pistokehybrideitä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Näin on myös V90:n kohdalla, ja mallistosta löytyy muista 90:stä tuttu T8 Twin Engine. Pistokehybridi kehittää tehoa noin 410 hevosvoimaa ja tarjoaa sähköllä noin 50 kilometrin toimintasäteen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.