Uusi yrittäjä kyytipalveluista: ”Nämä toimijat selviytyvät voittajiksi”

14.11.2017 |
Uusi yrittäjä kyytipalveluista: ”Nämä toimijat selviytyvät voittajiksi”

Kalifornialainen ohjelmistoyritys STRATIM pystyy tällä hetkellä seuraamaan softallaan yli miljoonaa kyytipalveluja tarjoavaa autoa 50 eri asiakkaalle Pohjois-Amerikassa. Yritysideana on tarjota asiakkaille mahdollisimman korkea autojen käyttöaste.

Softan avulla kyytipalveluyritysten autot pysyvät käytössä koko ajan, se huolehtii myös niiden tankkauksien muistutuksista ja oikeasta ajojärjestyksestä. Yrityksen asiakkaina ovat jo General Motorsin Maven, Fordin Chariot shuttle -palvelu, Toyota ja BMW.

Isot autonvalmistajat käyvät tällä hetkellä Uberin ja Lyftin kaltaisten kannustavien esimerkkien rohkaisemana kovaa kilpailua vaihtoehtoisista kuljetustavoista ihmisille, jotka pohtivat, kannattaako auto omistaa vai ei. Samalla ne kehittävät koko ajan kaupallisia autonomisia kulkuvälineitä.   

Monet asiantuntijat ennustavat, että autojen omistaminen vähenee tulevaisuudessa huomattavasti ja ihmiset haluavat mieluummin käyttää muita kyytipalveluja. Autonvalmistajille suurin haaste on juuri hallita palvelukalustoaan, koska niiden ydinosaaminen on autojen valmistamisessa. STRATIM uskoo olevansa ratkaisu tähän ongelmaan.

Kyytipalveluille erityisen tärkeää on, että ne pystyvät pitämään ison määrän autojaan mahdollisimman hyvin liikenteessä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Me hallitsemme tämän, lisäksi pystymme ohjelmistollamme lähettämään viestin, kun polttoaine on loppumassa, hoitaa nopeasti rikkoutuneen tuulilasin tai puhjenneen renkaan korjauksen”, kertoo STARTIMin toimitusjohtaja Sean Behr Reutersille.

”Ei ole väliä sillä, vaikka yrityksen autot olisivat kuinka hienoja, jos ne eivät pysty olemaan luotettavasti liikenteessä poimimassa asiakkaita mahdollisimman tehokkaasti. Silloin ei hienoinkaan teknologia auta selviytymään kiristyvässä kilpailutilanteessa.”

Behtin mukaan STARTIM huolehtii vuosineljänneksellä jo 150 000 autosta, kun vuosi sitten lukema oli 16 000.

”Ala kasvaa todella nopeasti. Voittajiksi selviytyvät ne, jotka pystyvät parhaiten hallinnoimaan palvelujaan ja pitämään autojensa käyttöasteen mahdollisimman hyvänä. Ne toimijat tulevat säilymään kyytipalvelualalla pitkään”, Beht ennustaa.

(Lähde: Reuters)

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.