Uusien autojen ruosteenesto retuperällä

05.04.2011 | Lasse Lääperi
Uusien autojen ruosteenesto retuperällä

Tarkastimme 18 suosikkimallin ruosteenestokäsittelyn. Erot suojauksen tasossa ovat järkyttäviä, ja mukaan mahtuu myös todella masentavia esityksiä.

Valmistajan näkökulmasta kaikki ylimääräinen maksaa, niin myös ennakoiva ruosteenesto. Koska Suomen myyntimäärä on kuin pisara valtameressä, autoja ei valmistajan näkökulmasta kannata suunnitella täkäläisiin olosuhteisiin.

Eräs ruosteenestoa hankaloittava asia on vaatimus ympäristönsuojelusta. Yleisimmät ruosteenestoaineet sisältävät runsaasti hiilivety-yhdisteistä koostuvia liuottimia. Kotelosuoja-aineissa liuotinpitoisuus voi olla jopa yli 50 prosentin luokkaa, ja liuotinaineet haihtuvat pois pian ruiskuttamisen jälkeen. Toisaalta autotehtaiden hiilivetypäästöjä valvotaan erittäin tarkasti, ja niille on asetettu tiukat rajat. Nämä rajat voivat jopa estää ruosteenestoaineiden käytön valmistajatehtaalla.

Volkswagen teki yli 30 vuotta sitten kotelonsuoja-aineissa ratkaisun, joka on edelleen sopusoinnussa hiilivetypäästöjen vähentämisen kanssa. VW ryhtyi käyttämään suojavahaa, joka tehtiin juoksevaksi kuumentamalla. Liuottimia ei käytetä lainkaan. Ulkopintojen mekaaniseen suojaukseen tämä ratkaisu ei sovellu. Myös lähes kaikki muut valmistajat ovat siirtyneet vastaavien kuumavahojen käyttöön koteloiden suojaamisessa.

Uuden auton ostaja ei normaalisti ajattele, miten hänen autonsa ruostuu tulevaisuudessa. Harva ostaa autonsa sillä ajatuksella, että sitä pidetään esimerkiksi kymmenen vuotta. Eikä auton ensimmäinen omistaja hyödykään ruostesuojauksesta mitään. Se on vain ylimääräinen kuluerä.

Suurin osa meistä vaihtaa autonsa viiden vuoden sisällä uushankinnasta. Tämän ikäisessä autossa ei yleensä esiinny alustan puhkiruostumisvaaraa, joten satojen eurojen panostus valuu hukkaan. Tilannetta pahentaa se, ettei suojausta huomioida mitenkään vaihtohyvitystarjouksessa seuraavaan autoon. Auton eteenpäin myyvä liike sen sijaan saa suojauksesta hyvän myyntivaltin ja voi ehkä laittaa hintalappuun pari saturaista lisää.

Ruostuminen vaarantaa turvallisuuden

Nykypäivänä auton korin valmistuksessa käytetään todella paljon ns. suurlujuusteräksiä. Esimerkiksi runkopalkit ja erilaiset törmäysturvaa lisäävät palkit vaativat tällaista terästä. Näiden teräksien ruostumisella on suhteessa suuremmat seuraamukset kuin perusteräksen hapertumisella. Ohuet ja kevyet rakenteet menettävät nopeasti lujuutensa ruostuessaan tai muuten muokkautuessaan.Uutena kolaritestissä hyvin menestynyt auto saattaa painua ruosteisena kasaan aivan eri tavalla kuin on suunniteltu. Suurlujuusteräkset aiheuttavat myös korjaamiselle omat haasteensa. Niitä ei aivan kuka tahansa ja aivan minkälaisilla vehkeillä tahansa voi korjailla.

Ruostuminen on kemiallinen tapahtuma, jossa rauta-atomit hapettuvat. Happea on ilmassa, ja veden läsnäolo edistää reaktiota. Rauta esiintyy luonnossa hapettuneena eli oksideina, ja tähän tilaan se myös pyrkii.

Oikealla ja kunnollisella pintakäsittelyllä estetään kosteuden ja hapen pääsy teräksen pintaan. Jos rakenteisiin jää sellaisia koloja, joihon kertyy likaa ja kosteutta, ruoste alkaa muhia. Paikkoja olisi myös hyvä päästä välillä putsaamaan, ja tuuletuksen tulisi toimia.Korin arimpia osia suojataan nykyään lähes poikkeuksetta sinkkikerroksella. Sinkkipinnoitus ei kuitenkaan ole ruostumattomuuden tae, mutta hidaste kuitenkin. Sinkin suojaava vaikutus perustuu jo yläasteen kemian tunneilla opittuun teoriaan: sinkki on terästä epäjalompi metalli, ja siten herkempi hapettumaan. Näin se kuluu eli syöpyy ennemmin kuin teräs. Hapettuma sinkkikerroksen pinnalla toimii sekin suojaavana kerroksena.

Sinkkikerrokset saattavat olla kovin ohuita, ja suojausvaikutus on suoraan verrannollinen sinkityksen paksuuteen. Pinnoituksen paksuus vaihtelee muutamista mikrometreistä noin kymmeneen mikrometriin. Sinkitystekniikoita on kaksi: kuuma- ja sähkösinkitys. Autoteollisuudessa käytetään sähkösinkitystä, koska sillä saadaan aikaan ohuempia sinkkikerroksia ja sileämpi pinta. Sähkösinkitys tapahtuu elektrolyyttiliuoksessa, jossa sähkövirran avulla saadaan sinkkikerros kiinnittymään teräksen pintaan.

Nykyään alustan mekaanisessa suojauksessa käytetään erittäin paljon muovisia levyjä. Mercedes-Benz toimi pioneerina A-sarjansa kanssa, mutta moni asia meni aluksi pieleen. Edelleen melko laajalti käytettävään PVC-muovitukseen verrattuna etuja on kuitenkin monia. Eikä vieläkään välttämättä osata sanoa, ovatko tällaiset levyt suojauksen kannalta katsottuna hyvä vai huono asia. Ne toimivat hyvänä suojana niin kauan kuin ovat ehjiä, mutta peittävät myös paljon alleen. Muovien alla saattaa muhia vuosia varsinainen pommi.

Takuu jättää usein korvaamatta

Maahantuojat lupaavat autoilleen eri pituisia koritakuita, joiden pelisäännöt ovat periaatteessa samankaltaisia. Yleensä puhkiruostumattomuustakuun ehdoissa on sanottu, että puhkiruostumisella tarkoitetaan korin sisältä ulospäin tapahtuvaa ruostumista. Eli pohjaa tai kynnyskoteloita ulkoapäin vilkaisemalla ei paljon sisälle näe.

Ja asiakashan maksaa tietysti ennalta ehkäisevänä korjauksena ne kohdat, joissa esimerkiksi kivi on rikkonut pinnan ulkopuolelta käsin. Muuten koritakuu ei ole voimassa. Yksi hyvä kysymys on, miten hyvin korin tarkastukset korjaamoilla tehdään. Nykypäivän autoissa on niin vaikeasti irrotettavia muovirakenteita pohjassa, että harva mekaanikko niitä huollossa raottelee.

Ja mitä tehdään, kun tällainen lähes puoli pohjan mittaa peittävä muovi on hajalla? Joutuuko asiakas maksamaan sen, jotta koritakuu on voimassa? Parina viime talvena on eteläisessä Suomessakin opittu, että kokkareita ja polanteita riittää niin, että pohjassa kolisee.

Jossain vaiheessa maahantuojat jopa kielsivät ylimääräisen, kunnollisen ruostesuojauksen tekemisen. Jälleenmyyjille jaettiin viestiä, että jos teetät autoosi ruosteenestokäsittelyn, tehdas ei vastaa enää koritakuusta. Lievempiä sanomia oli, että niistä kohdin, missä joudutaan poraamaan autoon reikä, tehdas ei vastaa. Muuten puhkiruostumattomuustakuu on voimassa, kunhan vuosittaiset koritarkastukset tehdään säännöllisesti. Tällainen linja kuihtui, kun Kuluttajavirasto ilmoitti yksiselitteisesti, että ruosteenestokäsittely ei voi lopettaa takuuta.

Koritarkastus on hyvä ja tärkeä asia, kunhan se tehdään oikein. Silloin päästään puuttumaan alkaviin ruostevaurioihin tarpeeksi ajoissa.Eikä tietysti voi sanoa, että valmistajan suojaukset ovat välttämättä aivan huonoja. Fakta on, ettei auton korin tarvitse kestää ikuisesti. Mutta ei liiallinenkaan suojaus ole pahasta. Ja historia näyttää, että monessa kohtaa tällainen varmistelu olisi paikallaan.

Tutkimme uusia autoja

Otimme tutkittavaksi 18 uutta autoa. Pyysimme avuksemme Pentti Harjulan Suomen Ruosteenestoliikkeiden Osuuskunnasta. Harjulalla on kymmenien vuosien kokemus autojen ruosteenestoalalta, joten hänellä on hyvä käsitys siitä, millaiset rakenteet ja suojauskeinot pystyvät vastustamaan ruostumista ja millaiset eivät.

Autojen tarkastukset tehtiin pintapuolin silmämääräisesti sekä pintaa syvemmältä endoskoopilla. Päällisin puolin katsottiin mekaanisen suojauksen ja ruostesuojauksen taso, saumakohtien rakenneratkaisut, vedenpoistoaukot, kittaukset ja esimerkiksi sisälokasuojien rakenneratkaisut.Kotelorakenteista katsottiin, onko niihin pohjamaalin lisäksi ruiskutettu suoja-ainetta. Pääpaino oli kynnyskoteloissa, mutta katsastimme myös lattian eri palkkien kotelorakenteita. Myös ovet ja luukut tarkastettiin: on vähintään saumakohdissa suojavahaa.

Tutkimme myös saumojen rakenneratkaisuja. Onko ne pistehitsattu, liimattu vai prässätty? Ja onko saumakohdat suojattu erikseen jollain kittityyppisellä aineella? Saumakittien rakennetta tai tiiviyttä emme pystyneet tutkimaan. Kitit näyttelevät kuitenkin tärkeää roolia, sillä jos ne päästävät sisäänsä kosteutta, eikä pohjaa ole kunnolla suojattu, ruostuminen pääsee vauhtiin. Purimme jonkin verran alustoissa olleita suojamuovituksia päästäksemme tarkastelemaan rakenteita edes hieman lähemmin.

Suurin osa mukana olleista autoista oli muutaman kuukauden vanhoja, eli kyse oli mallisarjan tuoreimmista yksilöistä. Vanhimmat olivat Mazda 6 ja Skoda Superb, jotka oli otettu käyttöön viime vuoden keväällä. Niissä olikin jo selviä kulumajälkiä.

Pisteytimme alustan, kotelot, ovet ja luukut sekä pyöräaukot. Kussakin kohdassa skaala on 0-4. Pyrimme saamaan jokaisesta autosta selville myös korin sinkityt kohdat ja sinkitysten paksuudet. Valitettavasti suurin osa maahantuojista ei kyennyt toimittamaan asianmukaista tietoa sinkityksistä, joten jouduimme jättämään tarkemmat tiedot pois.

Audi A4

Rekisteröity    1/2011Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli    2 vNelosen pohja on vuorattu lähes kauttaaltaan muovilevyillä ja alumiinisella lämpösuojalla. Näiden alla lattian pinta on pohjamaalilla, jonka päällä on jonkin verran suojavahaa. Konserniveljiin nähden matalampi maavara aiheuttaa joitain eroavaisuuksia. Muovilevyt ovat kosketuksissa runkopalkkien kanssa, ja väliin oli päässyt jo reilu annos kiviä ja kosteutta. Muovien kiinnitys ei ole upotettu Skodan ja VW:n tapaan. Useasta palasesta koostuva levyjen etureunan rakenne estää lian pääsemisen muovin ja korin väliin.

Helmoissa on kiveniskusuoja, jonka päällä on maali. Lika tarttuu pintaan erittäin helposti, ja putsaus ilman liuotinta on hankalaa. Samalla suojalla on vedetty myös lattian ja helman välinen sauma. Sauman päälle yltävät vielä osittain pohjan muovilevyt, joissa on sauman kohdalla jopa vedenpoistoreiät. Etusisälokasuojan jatke suojaa hyvin lattiaa kiveniskuilta, ja sadeveden poistoille näyttää olevan tarpeeksi suuri rako.

Mekaaninen suojaus jatkuu hyvänä myös alustan takaosassa, jossa on PVC:tä ja lämpölevyä. Alumiiniset takatuennan osat on vuorattu muovisilla suojilla. Rungon koteloissa on jonkin verran suoja-ainetta, mutta enemmän sitä on helmojen rakenteissa. Myös ovien saumoista suoja-ainetta löytyy, ja vedenpoisto on järjestetty hyvin. Sisälokasuojat ovat huopaa niin edessä kuin takana. Ne ovat hyvin muotoillut ja asiallisesti kiinni. Takakaaren rakenteessa ei ole likaa keräävää muhimishyllyä. Huovan käyttö on tuonut VW-konsernille jonkin verran ruostumisongelmia, mutta meluntorjunnassa huopa on lyömätön.

Arvostelu

Alusta    3,5Kotelot    3Ovet ja luukut    3Pyöräaukot    3

Citroën C5

Rekisteröity    12/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli ensiksi 4 v, sen jälkeen 2 vViitosessa lattian mekaaninen suojaus on hoidettu laajoilla muovilevyillä. Niiden alla korinosat ovat pohjamaalin varassa, eikä levyjen etupään muotoilu estä kovin tehokkaasti ravan kulkeutumista levyn päälle. Hyvää on se, että välissä on iso ilmarako, josta tuuletus ja ravan huuhtelu onnistuu. Keskitunneli on vuorattu hyvin alumiinisella lämpösuojalevyllä.

Helmojen ja lattian välinen sauma on paljas, mutta muovinen helmalevike taipuu sen alapuolelle mekaaniseksi suojaksi. Helmamuovin ja korin välissä on iso rako, josta moska pääsee pois – ainakin huuhtelemalla. Etusisälokasuoja suojaa kattavasti alustaa etupyörien kivisuihkulta. Valitettavasti sen materiaali on huopamaista aivan kuten takapyöräkotelonkin.

Takatuennassa on käyetty paljolti alumiinia, joten ulospäin ikävän näköiset pintaruosteet eivät Sitikkaa tule vaivaamaan. Ovien vedenpoisto on pienten reikien varassa, ja ovien alareunoissa paistaa pohjamaali. Sisäpuolella ei ole suoja-ainetta, kuten ei myöskään rungon palkeissa. Helmakoteloita emme päässeet tutkimaan hankalasti purettavien rakenteiden vuoksi. Konepelti on tehty alumiinista, joten se kestää.

Arvostelu

Alusta    3Kotelot    1,5Ovet ja luukut    2Pyöräaukot    2Ford Mondeo

Rekisteröity    11/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    2 vKoritarkastusväli    1 vFord kärsii ruostumisherkän merkin maineesta. Mekaaninen suojaus on vaillinaisesti pohjaan ruiskutetun PVC-muovin varassa, ja keskitunnelissa on lämpölevy. Pelkästään pohjamaalattuja pintoja on runsaasti, niissä ei ole maalin ja sinkityksen lisäksi mitään muuta suojaa. Helmakoteloissa on kiveniskupinnoitus, mutta alasaumat ja sisäseinämät on jätetty pelkälle maalille. Pohjan takapäätä on suojattu lämpölevyllä, mutta sieltäkin löytyy paljaita pintoja.

Helmakotelon takapään muoto on huonosti suunniteltu, sillä se kaartuu alaspäin, eikä kivisuihkun esteeksi ole asennettu mitään ylimääräisiä suojia. Takakaaren maalipinnassakaan ei ole suojateippä, vaikka muotoilu on voimakasta. Helmakoteloissa on suojavahaa, mutta ei kattavaa kerrosta. Etupäässä vahaa oli runsaamminkuin takana. Myös etupään muissa koteloissa suoja-ainetta oli takapään koteloita enemmän. Pyörien tuennnat oli ruiskumaalattu.

Etupyöränkotelot on melko kattavasti muovitettu, ja muovien alareuna jatkuu pitkälle suojaten hyvin pelkällä pohjamaalilla olevaan lattiaa. Sadeveden poistoreiät ovat tarpeeksi suuret. Lähes kaikissa autoissa McPherson-kotelot olivat lähes paljaat, niin myös Mondeossa. Mutta siinä ei ollut edes saumoissa kittiä. Takana on pehmeä huopaverhoilu, jonka kiinnitys kaareen on huono.

Arvostelu

Alusta    1,5Kotelot    2,5Ovet ja luukut    3Pyöräaukot    1,5Honda CR-V

Rekisteröity    11/2010Koritakuu    12 v (tuennan osat 10 v)Maalitakuu    3 vKoritarkastusväli    1 vCR-V on tarkastetuista autoista ainoa citymaasturi. Lattian mekaaninen suojaus on muovilevyjen ja ruiskutettavan PVC-muovin varassa. Levyjen etureunat estävät hyvin ravan pääsyn niiden päälle, ja pohjamaalilla olevan korin väliin jää reipas ilmarako. Niiden ja muovitettujen helmapaneelien väliin jää noin kymmenen sentin kaistale, joka on ruiskutetttu PVC:llä. Helmamuovit suojaavat lattiasaumakohdan, ja nousevat ovien alareunan yläpuolelle. Ovissa on vielä lisäksi omat muovitukset.

Lattian keskialue on pääosin pohjamaalilla, ja se on etuosastaan vuorattu lämpölevyllä. Auton takapäässä on jonkin verran muovisuojia sekä PVC:tä. Etusisälokasuojan jatke on tarpeeksi pitkä suojaten hyvin lattian paljaan näköistä etureunaa.

Runko ja helmakotelot on käsitelty vahalla, mutta suojaus ei ole läheskään kattava. Myös ovien ja luukkujen saumakohdat on käsitelty vahalla. Takapyöräkotelot on käsitelty PVC-aineella sekä massalla. Tämä ratkaisu on selvästi järkevämpi kuin erittäin paljon kosteutta imevän huopamateriaalin käyttö. Etupyöränaukossa oleva muovi on kapea, ja loppu on jätetty PVC:n varaan. Lokasuojien kaaret on vuorattu muovilistalla, jonka rakenne ja kiinnitys näytti onnistuneelta.

Arvostelu

Alusta    3-Kotelot    2Ovet ja luukut    3Pyöräaukot    3-Kia Cee´d

Rekisteröity    10/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    5 vKoritarkastusväli    1 vKiat suojattiin usean vuoden ajan Suomen maahantuontikunnostamossa, ja merkki on saanut hyvän maineen korinsa kestävyydestä. Nyt käsittely on suoraan tehtaan jäljiltä. Mekaaninen suojaus on tehty ruiskutettavalla PVC-muovilla, ja ainoastaan putkien juoksutukset sekä lattian takaosan ilmanohjaimet ovat muovia. Helmakoteloissa on paksumpi kiveniskusuoja. Myös lattian etuosan suojaus on tehty kattavasti, jos pinnoite vain kestää mekaanisen rasituksen. Varsinaiseen ruostesuojaukseen aineesta ei ole, sillä siihen se on liian kovaa eikä näin ominaisuuksiltaan tarpeeksi imeytyvää. Keskitunnelin etuosa on suojattu lämpölevyllä, takaosa on pohjamaalilla. Korin takaosassa oli paljaita kohtia, mutta myös hyvin muovituksella ja PVC:llä suojattuja kohtia. Cee´din tankki on metallia, mikä on muovitankkia huonompi ratkaisu. Metallinen takki hikoilee, ja se oli tarkastetussakin autossa aivan kostea.

Etusisälokasuoja on oudon kapea takaosastaan, ja lokarin vuoraukseen on käytettykin paljon kiveniskusuojaa. Sisälokasuojan tiiviys ”roiskeläppään” on hyvä. Vedenpoistoreiät näyttävät olevan ahtaat, ja niihin oli kertynyt jo lehtiä. Takapyöräkotelossa on kattava muovitus, mutta helmakotelon luona on ihmeellinen moskahylly. Sen sijaan lokasuojan kaari on pokattu ylöspäin niin, ettei siihen kerry likaa.

Helmakotelon takapään sisäänpäin pullistuva muotoilu on erittäin altis kulumiselle, ja on ennustettavissa että kivet hakkaavat pinnoitteen näistä kohdista puhki ennemmin tai myöhemmin. Pohjan koteloihin on ruiskutettu öljypohjaista suoja-ainetta lähinnä aukkojen suille, mutta kokonaisuutena käsittely on onneton. Helmakoteloissa ainetta ei ole edes tämän vertaa. Onneksi niistä löytyy kaksi aukinaista vedenpoistoreikää.

Ovien ja luukkujen saumoista löytyy suojavahaa, ja niissä on hyvät valumatareiät. Takaoven takareunasta löytyy kiveniskuteippi, mutta se saisi olla korkeampi.

Arvostelu

Alusta    1,5Kotelot    1Ovet ja luukut    3-Pyöräaukot    2+Nissan Qashqai

Rekisteröity    10/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli aluksi 3 v, sen jälkeen 1 vQashqain alustan rakenteista jää amatöörimainen vaikutelma, vaikka suojaus yltää keskikastiin. Esimerkiksi pakoputken lämpösuojan rakenne on niin minimoitu, että lopputulos on suorastaan hupaisa. Pohjamaalilla olevan keskitunnelin molemmin puolin on muoviset levyt, jotka ovat osittain aivan kiinni korissa. Levyt eivät ulotu edes aivan etulattiaan asti, vaan lattian etuosa on ruiskutettu massalla etupyörien takaa noin 40 senttimetrin matkalta.

Myös massatuissa alueissa on pohjamaalia näkyvissä, joten työn laatu ei ole täydellistä. Koska muovilevyjen etureunoja ei ole saatu nostettua kunnolla ylös, pääsee niiden ja korin väliin kertymään helposti likaa tai jäätä. Muovilevyjen kohdalla pohjassa on saumakitin lisäksi pelkkä pohjamaali.

Edessä sisälokasuoja ja roiskeläppä muodostavat melko hyvän suojan korin kulumista vastaan. Niiden välissä on kuitenkin rako, josta pääsee likaa sisään. Onneksi rakenne on auki sivulta, jolloin lika pääsee myös pois, ja mahdollinen huuhtelu on helppoa. Takana muovinen sisälokasuoja kiertää ainoastaan aukon alaosassa, ja muut alueet on vedetty ruiskutettavalla aineella.

Varsinkin takana lokasuojan kaarta kiertävän paksun koristelistan alla on paha ruosteongelmakohta. Ensinnäkin muovilistan kiinnitys ei ole kovin tiukka, mutta sen alla on normaali pellin pokkaus, joka muodostaa likahyllyn lokarin sisäpuolelle. Muovisen listan vuoksi mahdollisesti alkavaa ruosteongelmaa ei huomaa kuin pyörä irrotettuna.

Kynnyskoteloiden erittäin leveä pohja on ruiskutettu kiveniskusuojalla, mutta kotelon ja korin välinen liitoskohta on melko paljas. Vähintään saumakitti olisi kova sana. Sekä helmojen että lattian kaikki kotelot ovat puhtaita kuin lapsen peppu kylvyn jälkeen. Minkäänlaista kotelosuojausta ei valitettavasti löydy. Varsinkin lattian etuosassa on suurilla rei’illä olevia koloja, jotka ovat alttiita lian kertymiselle. Ovien ja luukkujen saumoissa on suojavahaa. Ovien isojen alatiivisteiden ja korin välissä on hyvät olosuhteet kosteuden kertymiselle. Tiivisteet sattuvat olemaan ovien vedenpoistoreikien kohdalla, mutta painuessaan koria vasten tiivisteet jäävät onneksi hieman löysälle.

Arvostelu

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Alusta    2Kotelot    1Ovet ja luukut    2-Pyöräaukot    1,5Mazda 6

Rekisteröity    5/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli    1 v

Ensimmäisen sukupolven Kuutos-Mazdalla on ruosteinen maine. Uudemmassa mallissa on korjailtu paljon ykköskorin puutteita. Näillä parannuksilla Kuutonen yltää suojauksessa keskikastiin. Pohjaa suojaa kaksi kuitusekoitettua muovilevyä, jotka kattavat hyvin lattiaosan. Levyt ovat onnistuneet, sillä ne ovat irti korista ja etuosat on muotoiltu hyvin estämään ravan pääsyyn levyn päälle. Keskitunnelin lämpölevyn välistä paljastuu kori muutamasta kohdin, ja nämä alueet on vedetty kitillä umpeen. Myös levyn edessä oleva lattia on suojattu kittauksella. Sadeveden valuntareiät etulokarien kupeessa ovat melko pienet, ja niissä näyttikin olevan jo lehtikertymää.

Kyljen rakenne on suojattu hyvin muovisella helmalevikkeellä. Levike saisi yltää sentin pidemmälle sisään päin, sillä pelkälle maalipinnalle jätetty helman alasauma on alttiina kulumiselle. Kotelon takapään rakenne on erittäin altis kulumiselle, sillä se kaartuu todella voimakkaasti sisään päin. Onneksi kohta on suojattu erillisellä muovilipareella.

Rungon pitkittäispalkkien koteloihin ei ole vedetty minkäännäköistä suoja-ainetta. Sen sijaan helmojen tunneleihin sekä kaikkiin oviin ja luukkuihin oli ruiskutettu vahaa, mutta ei aivan kattavasti. Ovien vedenvaluntareikiin on asennettu saranoidut kumiläpät, jotka estävät lian pääsyn sisälle. Ovien tahmeat kittiosat  tuntuvat imevän hyvin likaa, sillä ne olivat lähes kauttaaltaan paksun rapakerroksen peitossa.

Metallinen tankki on pinnoittu muovipitoisella aineella. Vajaan vuoden ikäisessä autossa takapään tuennan osat olivat jo ikävän näköisessä pintaruosteessa. Takana sisälokasuoja on aivan takareunaa lukuun ottamatta pehmeää huopaa, joka ei ole tiiviisti kiinni kaaressa. Kaaren rakenne on huono, sillä pokkaus muodostaa hyllyn, johon lika pääsee kertymään.

Arvostelu

Alusta    2Kotelot    2Ovet ja luukut    2,5Pyöräaukot    1,5Mercedes-Benz E

Rekisteröity    8/2010Koritakuu    30 vMaalitakuu    2 vKoritarkastusväli    2 vMersun alusta on kaikista tarkastetuista autoista rakenteeltaan umpinaisin. Pohjaa hallitsevat lämpö-, huopa- sekä muovilevyt, jotka ulottuvat aivan etupuskurista taakse asti. Etupään muovinen sisälokasuoja on taivutettu jatkumaan pohjan suojana parin kymmenen sentin matkalta, joten sen rakenne on suojausteknillisesti yksi parhaimmista. Ainoastaan pieni vedenpoistoreikä ihmetyttää. Pyörän aukot on edessä verhoiltu muovilla, takana huovitetulla muovilla. Takapyörän kaaren rakenteessa on kapea hylly, johon lika pääsee kertymään.

Suurimpana miinuksena ovat huopamaiset pohjalevyt, jotka ovat osittain suoraan runkopalkkeja vasten. Väliin oli kertynyt jo sepeliä ja kuraa jonkin verran. Levyt ulottuvat reunoille asti, jolloin ne muodostavat yhtenäisen suojan muovisten helmalevikkeiden kanssa. Pohjan ulkopinnat on käsitelty kattavasti suojavahalla sisimmistä runkopalkeista ulospäin. Myös taka-akselin ylitys on käsitelty tutkituista autoista ainoana vahalla. Sitä on jopa levitelty takatuennan osiin, vaikka niissä on ruiskumaalauksen lisäksi muovisuojat päällä.

Kotelosuojaa on melko kattavasti sekä helmakoteloissa että ovissa, mutta ei kovin paljon rungon eri koteloissa Konepelti ja takaluukku on tehty komposiittimateriaalista. Ovien vedenpoistoreiät sijaitsevat alalistojen alla.

Arvostelu

Alusta    3,5Kotelot    3Ovet ja luukut    3Pyöräaukot    3-Opel Astra

Rekisteröity    5/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    2 vKoritarkastusväli    1 vAstran pohjarakennetta voisi kutsua perinteiseksi. Mekaanisena suojana on kattava PVC-muovitus, ja massaa on ruiskutettu arkoihin paikkoihin lattiaosan neljään kulmaan. Helmakotelon ja lattian välinen sauma on suojattu kitillä aika kattavasti, ja itse helman ulkosivu on käsitelty kiveniskusuojalla.

Etusisälokasuoja saisi jatkua takareunastaan alemmas, sillä nyt osa lattiasta on hiekkamyrskyn tulilinjalla. Myös muovin kiinnitys koriin on liian heppoinen, jolloin helmakotelon eturenaan pääsee kertymään likaa turhan helposti kiinnityksen pettäessä. Muovisen pa-tankin suojana on alumiinilevyä, ja kiinnityspannat ovat sinkityt. Osassa takatuennan osia on kovahko suojavaha, muuten ne on käsitelty ruiskumaalauksella.

Pyöräaukot on edessä huopaa/muovia ja takana kovamuovia. Takana kattavuus on hyvä eikä kaaressa ole mitään ”likahyllyä”. Jotain kiinnitystä varten on jätetty tyhmä reikä takayläkulmaan, josta pääsee rapa sisään.

Kotelot on käsitelty runsaalla suojavahalla. Myös ovissa on hyvin suoja-ainetta, vaikka oikealle puolelle sitä on siunaantunut selvästi vasemmman puolen ovia enemmän. Suurimmat kertymät ovat suurten vedenpoistoaukkojen kohdalla.

Arvostelu

Alusta    2Kotelot    3,5Ovet ja luukut    2Pyöräaukot    2Renault Mégane

Rekisteröity    uusiKoritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli    2 vMéganen alle kurkatessa näkee heti, että Renault on oppinut jotain historian virheistä. Suojaus näyttää hyvältä, ja alustan viimeistely korkeatasoiselta. Pohjan rakenne on monista poikkeava, ja se näyttää tasaiselta. Helmakoteloiden ja lattian välinen sauma on tehty vaakatasoon, mikä on hyvä ratkaisu ruostumisen välttämisen kannalta. Rungon uloimmat pitkittäispalkit on pistehitsattu kiinni lattian yläpuolelle, mikä entisestään korostaa tasaisuutta. Edessä apurunko on sinkitty ja takana tukivarret on suojattu hyvin kulumiselta kattavalla muovituksella.

Muuten muovisia suojalevyjä ei olekaan sitten käytetty. Pohjan mekaaninen suojaus perustuu ruiskutettuun PVC-muoviin. Sitä on helmakoteloiden lisäksi reilun 40 sentin leveydeltä lattiaosassa keskitunnelin molemmin puolin. Keskitunneli on peitetty lämpölevyllä, eikä pohjamaalilla olevaa pintaa ole kuin 10 cm raidat molemmin puolin tunnelia. Sen sijaan etuosassa, lattian kulmassa saisi olla enemmän mekaanista suojausta. Paikoitellen massaa löytyy, mutta varsinkin runkopalkkien päät ovat pohjamaalin varassa. Etusisälokasuojat on tarpeeksi pitkällä alas ja sisään päin. Muutenkin muovisten sisälokasuojien koko on kattava. Mutta edessä korin ja sisälokasuojan liitoskohta on vajaa sekä ala- että yläreunastaan, joten likaa saattaa päästä kertymään koloihin. Takana liitos oli selvästi laadukkaampi. Lattian takasauman liitäntekniikka on altis kulumiselle, mutta se on suojattu hyvin kittikerroksella.

Muutenkin kittitehtaalla on ollut hyvä kauppapäivä, sillä tuotetta on ripoteltu pitkin Méganen pohjaa runsain mitoin. Myös kotelosuojaus näyttää lähes jokaisesta tulpan reiästä pursuavan ruskean aineen myötä täydelliseltä. Tämä on osittain silmänlumetta, sillä suurimmat roiskeet ovat reiän kohdalla ja pidemmälle rakenteisiin ulottuu vain tipluja sinne tänne. Kattava sisäinen suojaus siis puuttuu kaikista koteloista. Ovien ja luukkujen saumoihin on suihkautettu suojavahaa. Ovissa on isot vedenpoistoreiät, mutta ne on sijoitettu alatiivisteen alle, jonka alla oli jo aivan uudessa autossa kosteutta. Ekstrakehun Mégane ansaitsee siitä, että takalokasuojien alasaumoihin oli ruiskutettu kattava suoja-aine.

Arvostelu

Alusta    3Kotelot    3Ovet ja luukut    2,5Pyöräaukot    2,5Skoda Octavia

Rekisteröity    10/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli    2 vMuoviset pohjalevyt kulkevat lämpölevyllä vuoratun keskitunnelin molemmin puolin. Etuosat on nostettu hyvin ylöspäin, ja sisälokasuojat on tiiviisti kiinni pohjalevyn palasissa. Veden poistuminen jääkin hieman hämärän peittoon. Likaa ei pääse kertymään helposti mihinkään koloihin, kunhan muovit pysyvät ehjinä. Takana muovisuojat loppuvat suunnilleen lattiapinnan tasolle, ja sen takana olevat pinnat on pohjamaalilla/suojavahalla. Onneksi nämä alueet eivät ole arimpien kohtien joukossa. Helmakoteloiden pinnat on kiveniskusuojattu hyvin, mikä on hyvä, sillä niiden takapäät ovat yksi alttiimmista ruostumispaikoista. Myös vedenvaluntareiät ovat avonaisina.

Kotelosuojavahaa on käytetty kohtalaisesti, ja sitä on rungon ja helmojen koteloiden lisäksi myös alustan pintarakenteissa – mutta ei kummassakaan aivan kattavaa kerrosta. Sisimmissä runkokoteloissa vahaa ei ole. Myös ovissa on suojavahaa, ja vedenvaluntareiät ovat tarpeeksi isot. Sisälokasuojat ovat huopamaista materiaalia ja melko kattavat. Pieniä teräväkulmaisia alueita on siellä täällä maalipinnalla, ja niissä näyttikin olevan jo alkavaa ruostetta. Kittaukset olivat osittain melko rujon näköisiä.

Arvostelu

Alusta    2,5Kotelot    3Ovet ja luukut    2,5Pyöräaukot    3-

Skoda Superb

Rekisteröity    6/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli    2 v

Isoveljen rakenne on melko yhteneväinen Octavian kanssa. Yhtenä erona on se, että Superbissa helmakotelon vedenvaluntareiät oli vedetty umpeen kiveniskusuojalla, ja helmakoteloissa pesikin aikamoinen määrä kosteutta. Superb on hyvä esimerkki siitä, minkälaisia muutoksia pohjan suojauksessa voi tapahtua vajaan vuoden normaalin käytön aikana. Pohjakosketuksia on tapahtunut niin taajaan, että irronneita muovinpalasia on sekä maantien varressa että Superbin kontissa. Näin pohjan mekaaninen suojaus on heikentynyt vajaan vuoden aikana dramaattisesti.

Lattian etuosasta irronneet palaset aiheuttavat suurimman ongelman, sillä nyt kura pääsee melko vapaasti kertymään pohjamuovien päälle. Ja sitä onkin siunaantunut melko kattava kerros. Myös kosteustaso maalipinnalla on melkoinen. Onneksi jonkinlainen vahakerros, pohjamaali ja teräksen sinkitys estävät kosteuden tunkeutumisen rakanteisiin. Takana irronneet osat ovat lähinnä tuulenohjaimia, joilla ei ole suojausteknillisesti suurta roolia.

Arvostelu

Alusta    3Kotelot    2,5Ovet ja luukut    3+Pyöräaukot    3+Toyota Avensis

Rekisteröity    10/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli    1 vAvensiksen alustan suojaus on minimitasoa, joka perustuu muovituksien ohella pitkälti sinkitykseen ja pohjamaaliin. Aiemmin suojaus oli parempi. Sekä ulkopuolisissa että sisäpuolisissa pinnoissa oli näkyvissä jo alkavaa pintaruostetta. Hieman huopamaiset muovilevyt suojaavat alustan lattiosan kattavasti keskitunnelin molemmin puolin. Sen sijaan esimerkiksi runkopalkkien etuosat ovat aivan paljaana. Levyjen etureunoja ei myöskään ole kunnolla kohotettu, joten rapa pääsee helposti levyn ja korin väliin. Tosin tuuletuskin pelaa silloin hyvin, ja huuhtelu on mahdollista.

Kivisuihkulle erittäin altis paikka, helmakotelon takapää, on muotoiltu huonosti. Se kaartuu sisään ja alaspäin muodostaen ”seinän”, eikä mekaanisista suojausta ole ollenkaan. Onneksi helmakoteloita suojaavat mekaanisesti muoviset levikkeet. Niiden alla olevaa pinnoitusta emme katsastaneet. Lattian ja helmakotelon välinen sauma on alaspäin, eikä siinä ollut maalia parempaa suojausta. Takana poikittaistukivarsissa on muoviset suojat. Edestä päin helmat on suojattu tarpeeksi hyvin, mutta vesivaluntareiät näyttävät niukilta. Takalokasuojassa on huopainen sisäverhous, kun taas edessä on kovamuovinen. Osa saumakiteistä on aika rujon näköisiä.

Sisäpuolisissa koteloissa ei ole minkäänlaista ruosteenestoainetta, ja ruostuminen oli jo paikka paikoin alkanut. Ovien vedenpoisto on järjestetty hyvin. Sen sijaan sisäinen suojaus ei, ja ovienkin sisäpinnoilla oli jo alkavaa ruostumista. Takaovien ulkopinnassa on kiveniskuteipit aroissa kohdissa.

Arvostelu

Alusta    2-Kotelot    1Ovet ja luukut    1,5Pyöräaukot    2Toyota Auris

Rekisteröity    8/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli    1 vAuris ei yltänyt sen parempaan suojaustasoon kuin isoveljensä. Pieniä rakenteellisia poikkeamia toki löytyi. Auriksen pohjalevyt ovat muovia, eikä siinä ole lainkaan helmalevikkeitä. Helmojen pinnat on päällystetty kiveniskusuojalla saumoja lukuun ottamatta. Ne ovatkin melko paljaat ja näin alttiita kiveniskuille. Etupyöräkotelon muovitus on pienempi, jolloin paljasta pintaa näkyy enemmän. Auriksen koteloissa ei ollut mitään suoja-aineita. Työnjälki kittien osalta oli yhtä rujoa tekoa kuin Avensiksessakin.

Arvostelu

Alusta    1,5Kotelot    1Ovet ja luukut    1,5Pyöräaukot    1,5Volvo V50

Rekisteröity    1/2011Koritakuu    12 vMaalitakuu    2 vKoritarkastusväli: ei tarkastuksiaVolvon rakenteiden suunnittelussa huomaa Pohjoismaisen ajattelun – positiiviselta kantilta katsottuna. Silti kumpikaan Volvo ei yllä joukon parhaaseen lopputulokseen. Pohjan mekaaninen suojaus on toteutettu PVC-pinnoituksella, eikä peitto ole aivan täydellinen. Takapään kulmissa on muoviset suojalevyt, ja osasta pohjaa näkyy pelkkä pohjamaali. Takapään osalta Volvon alusta on melko paljas. Kynnyskotelon ja lattian saumakohdat ovat paljaat, mutta niillä on helmalevike suojana. Sekä etu- että takarispustuksen arimmat kohdat on massattu, ja massaa on yltänyt hieman lattian etunurkkiinkin.Etulokasuojan takapään rakenne lähentelee esimerkillistä. Sivuilla on hyvä poistoaukko, ja alustan suojaus kivisuihkulta toimii. Sisälokasuojien rakanne on kokonaisuutena hyvä, mutta takapäässä on valitettavasti käytetty huopamaista materiaalia. Aukon rakenne on reunaan taitetun muovin kera kestävän oloinen. Koteloissa ei ollut kunnolla suoja-aineita. Ovien vedenpoistoreiät nojaavat suoraan paksua alatiivistettä vasten.

Arvostelu

Alusta    3Kotelot    3Ovet ja luukut    2,5Pyöräaukot    3+Volvo V70

Rekisteröity    1/2011Koritakuu    12 vMaalitakuu    2 vKoritarkastusväli: ei tarkastuksiaParia pykälää suurempi Volvo seuraa pikkuveljeä suojauksen perusideologiassa. Erojakin löytyy: jotain on tehty huonommin, jotain paremmin. Pohjan mekaaninen suojaus perustuu ruiskutettavaan PVC-muoviin. Se ei ole niin täydellinen kuin Viiskymppisessä, ja ainetta on vähemmän lattian etuosassa ja runkopalkkien kyljissä. Myös alustan takapää on pikkuveljen tavoin melko avonainen. Sisälokasuojat on kaikki huovitettu, eikä istuvuus ole takapäässä yhtä hyvä kuin pikkuveljessä. Runkopalkkien koteloissa on enemmän vahaa, samoin ovissa. Kynnyskoteloissa oleva suoja-aine on öljypohjaista. Sitä on levitelty melko kattavasti. Ovien vesireiät osuvat isossa Volvossakin suoraan tiivisteitä vasten.

Arvostelu

Alusta    2,5Kotelot    3Ovet ja luukut    2,5Pyöräaukot    3-VW Passat

Rekisteröity    11/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli aluksi 3 v, sen jälkeen 2 vPassat ei näköjään halua luopua hyvin suojatun korin maineestaan. Pohjan mekaaninen suojaus on pitkälti muovilevyjen varassa. Pohjamaalin päälle on tosin levitetty lisäksi suojavahaa, joten käsittely on joukon parhaimmistoa. Vahaa löytyy kattavasti myös saumoista ja koteloista, ainoastaan sisempien pitkittäispalkkien keskikohdasta vahaa ei löydy. Suojalevytys koostuu useasta palasesta, ja se ulottuu molemmin puolin koko lattian pituisella matkalla edestä taakse. Ravan pääsy levyn päälle on estetty tehokkaasti, ja yläpuolella on tuuletusrako. Myös itse levyjen kiinnitys on onnistunut, sillä kiinnikkeet ovat suojassa upotuksissa. Etupään sisälokasuojan takana oleva sadeveden poistoreikä saisi olla selvästi isompi.

Lattian keskiosaa suojaa alumiininen pakoputken lämpösuojalevy, joka ulottuu aivan takapuskurin takapäähän asti. Varapyöräkotelon alapinta on muovia. Tankki on tarkastatetuista autoista ainoana kiinni alumiinisilla henkseleillä, muissa käytetään enemmän ja vähemmän pinnoitettua metallia. Auton takaosassa on paljaita pintoja lähinnä ”turvassa” olevassa taka-akselin ylityskohdassa.

Takapyöränkaaren ulkoreunassa ei ole likaa keräävää ”hyllyä”, vaan tuplapelti on kantattu ylöspäin. Sauma näyttää laadukkaalta ja hyvin suojatulta. Hyvin ja tiiviisti koriin istuva sisälokasuoja on muovivahvistettua huopaa, joka on prässätty muotoonsa.

Helmoja suojaa muoviset levikkeet, ja kotelon saumakohta on pinnoitettu peruskäsittelyn lisäksi kitillä. Myös itse helmalevike yltää sauman alapuolelle suojaten sitä mekaanisesti. Kotelon takaosassa on lisäksi suojana kittiä sekä erilliset muovisuojat. Ovissa on isot vedenvaluntareiät, ja suojavahan käyttö on ollut runsasta. Takaluukusta ei löytynyt valumisreikiä.

Arvostelu

Alusta    3,5Kotelot    3,5Ovet ja luukut    3,5Pyöräaukot    3+VW Golf

Rekisteröity    9/2010Koritakuu    12 vMaalitakuu    3 vKoritarkastusväli aluksi 3 v, sen jälkeen 2 vGolfin alustan rakenteet ovat lähempänä Skodaa kuin Passatia. Suurin ero Passatin suojaukseen on siinä, ettei autossa ole muovisia helmalevikkeitä ja pohjamuovituksia on vähemmän. Helmakotelot on suojattu alhaalta ja sivuilta kiveniskusuojalla, ja myös saumakohta on käsitelty hyvin. Takaovessa on iso, kiven iskuille altis pykälä, mutta siinä ei ole suojateippiä. Lattiasauma on turvallisen ylhäällä, mutta sen takapuolella on pelkästään paljasta pohjamaalia. Tukivarret on ruiskumaalattu, ja edessä on jo alkavaa pintaruostumista.

Kotelot ja ovet on käsitelty melko reippaalla suojavahalla, ja vahaa on riittänyt hieman lattiapintoihinkin asti. Kittausjälki on rujompaa kuin Passatissa.

Arvostelu

Alusta    2,5Kotelot    3Ovet ja luukut    2,5Pyöräaukot    3+

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.