Vaarat vaanivat kevätteillä – toimi näin vesiliirrossa

02.04.2014 | TL-verkkotoimitus
Vaarat vaanivat kevätteillä – toimi näin vesiliirrossa

Suomessa kuolee vuosittain liikenneonnettomuuksissa noin 150 ihmistä. Kolmanneksessa onnettomuuksista tien pinta on ollut märkä.

Vesiliirto on vaarallinen tilanne, jossa tien pinnalla oleva vesi ei pääse kulkeutumaan renkaan alta pois, vaan muodostaa renkaan eteen ja alle kasvavan vesipatjan.

Vesiliirtoa pelätään enimmäkseen silloin, kun rankkasateet iskevät tien päällä. Vesiliirron riski on kuitenkin olemassa ilman sadettakin, etenkin keväällä.

"Lumien sulamisvedet teillä aiheuttavat myös vesiliirron riskin. Riski saattaa olla jopa suurempi, sillä ilman vesisadetta siihen ei osata varautua", varoittaa Continentalin rengasasiantuntija Jari Alopaeus.

Urasyvyys ratkaisee

Renkaan urasyvyys määrittelee pitkälti sen missä vauhdissa vesiliirron riski on olemassa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mitä vähemmän urasyvyyttä on jäljellä, sitä helpommin rengas menettää veden vaikutuksesta otteensa tiestä.

Vesiliirtoon voi joutua kaikilla teillä, mutta syvät ajourat kasvattavat riskiä. Turvalliseen tiellä liikkumiseen voi panostaa ennakoimalla tulevia tilanteita.

Vesiliirtoon joutuessa mahdollisuudet toimia ovat rajalliset. Tärkeintä on kuitenkin pysyä rauhallisena.

"Toimi rauhallisesti ja hallitusti. Paina kytkin pohjaan tai automaattivaihteisella ajaessasi löysää kaasua ja ohjaa autoa menosuuntaan", neuvoo koulutusohjaaja Toni Vuoristo Liikenneturvasta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.