Vähän ajettuja dieselmaastureita on vaikea löytää

29.04.2014 | Jorma Viitanen
Vähän ajettuja dieselmaastureita on vaikea löytää

Maasturi on monen haave, mutta useimmilla se ei toteudu ainakaan sellaisenaan.

Tavallisimmin esteenä ovat hinta ja ylläpitokustannukset. Siksi ostaja tyytyy pienempään autoon ja tinkii useimmiten myös nelivedosta. Tärkeintä on, että auto näyttää maasturilta.

Autotehtaat ryhtyivät jo yli 10 vuotta sitten kehittämään pienemmän kokoluokan maastureita, mutta varsinainen ydin löytyi vasta, kun ostajille tarjottiin maasturilta näyttäviä autoja, joissa ei ollut nelivetoa. Suomessakin suosikiksi kohosi Nissan Qashqai, jolla on maasturia muistuttava ulkonäkö, mutta siihen se jääkin. Ylivoimaisesti suurin osa Qashqaista on myyty etuvetoisena.

Keskikokoinen nelivetoinen maasturi eroaa kaksivetoisesta ”mukamaasturista”, mutta sekään ei tarjoa aitoja maasto-ominaisuuksia. Ominaisuudet riittävät kuitenkin huonommallekin mökkitielle sekä painavien perävaunujen vetämiseen. Ajo-ominaisuudet ovat henkilöautomaiset, ja hintakin on selkeästi aitoja maastureita edullisempi.

Nyt tarkasteltavan ryhmän autot ovat polttoainetaloudeltaan selvästi isoja maastureita edullisempia. Sen ansiosta myös ajoneuvoveron perusvero on pienempi kuin isommilla veljillä. Autot painavat vähemmän, joten käyttövoimaverokin on pienempi. Myös uuden auton hinta on suuremman ostajaryhmän ulottuvilla; silti Honda CR-V:tä lukuunottamatta nämä nelivetoiset eivät ole yltäneet mallisarjatilastojen top 30 -listalle.

Taloudellisinta ratkaisua etsivä ostaja ei koskaan hanki autoaan uutena. Miltei samat ominaisuudet saa kaksi vuotta vanhassa autossa tuntuvasti edullisemmin. Hinta putoaa lisää, jos tyytyy 4–5 vuotta vanhaan autoon. Tämä koskee vielä korostetummin maastureita.

Vertailun autot ovat dieseleitä: sellaiseen päädytään, kun autolla ajetaan paljon. Tämän huomaa myös käytettyjen markkinoilla. Tarjolla on miltei aina autoja, joiden ajokilometrimäärä on huomattavasti suurempi kuin samankokoisilla bensiinikäyttöisillä autoilla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Oheisessa laskelmassa on oletettu, että autoilla on ajettu noin 100 000 kilometriä. Niitä ei valitettavasti ole paljon tarjolla. Tyypillisimmin ajokilometrejä on kertynyt jo 150 000. Halusimme kuitenkin, että ryhmän autoja voidaan vertailla muihin 4–5-vuotiaisiin, joten kilometrimäärä pidettiin samana.

Kilometrien kasvaessa citymaasturien haluttavuus laskee. Ne joutuvat kilpailemaan 22 000–25 000 euroa maksavien uusien autojen kanssa. Saman hintaluokan käytettyä dieselmaasturia ostava kysyy itseltään, kuinka tärkeä ominaisuus neliveto on. Useimmiten se ei ole ratkaiseva. Siksi kysyntä ohjautuu helposti muihin vaihtoehtoihin. Jotta nämä vertailuryhmän autot kuitenkin saataisiin myytyä, niiden hintapyynnöt alkavat joustaa. Hintalapun euromäärä  putoaa sitä enemmän, mitä pidempään auto on seissyt autoliikkeen varastossa.

Lue 5-vuotiaiden citymaasturien jättivertailu Tuulilasin numerosta 5/2014.

Mukana vertailussa:

  • Ford Kuga 2.0 TDCi 4WD Titanium
  • Honda CR-V 2.2 i-ctdi Elegance x 4wd
  • Land Rover Freelander 2 2.2 td4 s
  • Nissan X-Trail 2.0 dci se 4wd
  • Renault Koleos 2.0 dci dynamique comfort
  • Subaru Forester 2.0 td xe
  • VW Tiguan 2.0 tdi 4motion sport & style

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.