Vaikuttaako rengaskoko auton polttoaineenkulutukseen?

28.11.2013 | TL-verkkotoimitus
Vaikuttaako rengaskoko auton polttoaineenkulutukseen?

Voiko bensakuluissa ja päästöissä säästää vaihtamalla renkaat kapeampiin ja korkeampiin?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Nykyautoissa rengasleveydet ja tuumakoot ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosikymmenien aikana. Mikä on rengasleveyden ja tuumakoon merkitys polttoainetalouteen? Mielestäni nykyään kiinnitetään liikaa huomiota hiilidioksidiarvoon taloudellisuudessa käytännön maantieajon kustannuksella. Polttoainetaloudellisuuteen vaikuttavat eniten ilmanvastus, kitka ja massa. Olisi mielenkiintoista saada testituloksia polttoainetaloudellisuudesta vaikka Golf- luokan henkilöautosta ennen niin yleisestä rengaskoosta 155/13" vertailuna nykyautojen 205/16" rengaskokoon. Päästäisiinkö lähemmäksi autonvalmistajien ilmoittamia kulutuslukemia?"

Tapio Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Säästeliäimmissä automalleissa on käytetty kapeita ja korkeampiprofiilisia renkaita, koska leveiden matalaprofiilirenkaiden vierintävastus on niitä suurempi. Käytännössä tällä ei kuitenkaan ole paljon merkitystä autoa ostettaessa, ulkonäkö ajaa sekä taloudellisuuden että jopa ajomukavuuden ohi.

Hiilidioksidipäästö on aivan sama..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.