Valmet Automotive esitteli hybridikonseptin

11.03.2013 | TL-verkkotoimitus
Valmet Automotive esitteli hybridikonseptin

Vaikka Valmet Automotivella ei olekaan omaa automerkkiä, yhtiö tekee silti jatkuvasti tuotekehitystä. Osin se liittyy tilaustyönä valmistettaviin automalleihin, mutta uuttakin tutkitaan. Yhtiö esitteli Geneven autonäyttelyssä itse kehittämänsä innovatiivisen pistokehybridikonseptin.

Valmet Automotive on esitellyt ensimmäisen sähköautokonseptinsa, jonka voimansiirron osana on range extender, ajon aikana sähköä akkuun tuottava polttomoottori. Konseptiauto hyödyntää sarjahybriditeknologian tarjoamat edut, ja tuloksena on helppokäyttöinen, taloudellinen ja ympäristön huomioiva ajoneuvo. Auto esiteltiin ensimmäisen kerran Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

Hybridikonsepti perustuu kokemuksiin, jotka Valmet Automotive on kerännyt sähköautojen suunnittelusta ja valmistamisesta. Rakenteissa on käytetty kevyitä materiaaleja ja painoa säästäviä ratkaisuja. Voimansiirron ominaisuuksia ovat normaali vaihtovirtalataus sekä pikalataus tasavirralla. Lisäksi autossa on Wankel SuperTecin  kehittämä wankel-dieselmoottori. Auto painaa 1270 kiloa, siinä on tilaa neljälle hengelle, ja sen huippunopeus on 130 km/h.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Auton spesifikaation mukainen ajomatka kertalatauksella on yli 90 km (EU-mittaussykli). Dieselmoottorin sekä 30 litran polttoainetankin avulla kokonaisajomatkaksi tulee 580 km (EU-mittausykli). Litium-ioniakun paino on 150 kg ja energiakapasiteetti 17,5 kWh. Akun lataus kestää vaihtovirtasyötöllä 4,5 tuntia ja pikalatauksella 20 minuuttia.

Valittu kiertomäntämoottori tarjoaa useita etuja sähköauton lisävoimanlähteenä. Flexfuel-ratkaisuna sen polttoaineeksi sopivat sekä diesel että bensiini ja muutoksin myös nestekaasu, maakaasu ja vety. Moottori on on hiljainen, värinätön, pieni ja kevyt (35 kg sisältäen generaattorin ja muut osat). Moottorin iskutilavuus on 350 cm3 ja teho 18 kW. Polttoaineenkulutus (ECE R101) on vain 1,5 l / 100 km, joten päästöt jäävät vähäisiksi. Voima siirtyy takapyörille kahdella suoravetosähkömoottorilla.

"Uusi konsepti on jatkoa sähköautojen tuotekehitystyöllemme. Hybridiratkaisut ovat nykyisin sähköautoteknologian valtavirtaa. Voimme tarjota palveluja niin hybridin suunnittelijana kuin integraattorina. Kykymme tuottaa edistyksellisiä ratkaisuja ei riipu komponenttien valmistajasta", kertoo Valmet Automotiven projektipäällikkö Markus Hirvonen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.