Vapari tulee – oletko valmis?

29.01.2014 | Pasi Piironen
Vapari tulee – oletko valmis?

Downsizing on ollut muodissa jo muutaman vuoden ajan.

Autonvalmistajat – lähinnä eurooppalaiset – ovat kilvan tuoneet markkinoille yhä pienempiä bensiinimoottoreita, joissa iskutilavuuden pienentämistä on kompensoitu yleensä pakokaasuahtimella.

Tuulilasin alemman keskiluokan autojen vertailuissa downsizing-ilmiö on näkynyt turbokoneiden hallintana suorituskyky- ja kulutusmittauksissa, kun vastaan on asettunut iskutilavuudeltaan kookkaampia ja tehokkaampia vapaasti hengittäviä moottoreita.

Tuulilasissa 1/2014 julkaistun vertailun tärkein anti moottoritekniikan osalta on Mazdan uusi kaksilitrainen Skyactiv-kone, joka valaa uskoa ahtamattomien voimanlähteiden tulevaisuuteen. Poikkeuksellisen korkealla puristussuhteella (14,0:1) toimiva voimanlähde osoittautui vertailun aikana taloudellisemmaksi ja suorituskykyisemmäksi kuin Opelin ja Peugeotin downsizing-moottorit.

Mazdan ansiosta ”vapari ei ole vaihtoehto” -hokeman voi ainakin pienikokoisten perheautojen kohdalla heittää romukoppaan. Vapari elää ja voi hyvin myös tulevaisuudessa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lue alemman keskiluokan vertailu Tuulilasin numerosta 1/2014.

Mukana:

  • Mazda 3 5HB 2.0 Skyactiv-G Premium Plus 24 942 e
  • Opel Astra Sport 1.4 Turbo Ecoflex Start/Stop 24 348 e
  • Peugeot 308 THP 125 Active 23 213 e
  • VW Golf Comfortline 1.4 TSI multifuel 90 kW 25 411 e

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.