Varo huohottimen jäätymistä!

29.12.2009 |
Varo huohottimen jäätymistä!

Jos auton moottorin huohotin pääsee jäätymään, seurauksena saattaa olla kallis moottoriremontti. Jäätymisen takia öljyt voivat lentää moottorista ulos, jolloin se tuhoutuu voitelun puutteeseen.

Pakkaset ovat jälleen kiristymässä, ja pakkasten myötä tulee myös uusia riskejä autoiluun. Joka talvi pakkaskeleillä tulee luvattoman paljon moottorivaurioita huohottimen jäätymisen takia.

Kun polttonesteen sisältämät hiilivedyt (HC) palavat eli yhtyvät happeen (O) moottorissa, palamistuloksena syntyy runsaasti vettä (H2O). Suurin osa siitä poistuu kuumien pakokaasujen mukana höyrynä pakoputkesta. Pieni osa palamiskaasuista pääsee kuitenkin mäntien ohi moottorin kampikammioon.

Nämä kampikammioon joutuneet kaasut, joista käytetään nimitystä huohotuskaasut, pitää tietenkin johtaa pois. Ennen vanhaan ne johdettiin putkella suoraan auton alle, mutta tämä tapa kiellettiin ympäristösyistä jo 60-luvulla. Nykyisin huohotuskaasut johdetaan takaisin moottoriin, jossa niiden sisältämät öljypisarat ja muut palamiskelpoiset osaset poltetaan. 

Huohottimen jäätymisestä moottorivaurio

Kaasujen sisältämä vesihöyry muuttuu ongelmaksi, jos se jäähtyy ja tiivistyy imusarjaan johtavassa letkussa vedeksi. Kovalla pakkasella vettä saattaa kertyä huohotinletkuun niin paljon, että se tukkeutuu. Moottorin sisään syntyy kova paine.

Tämä paine voi saada monenlaista pahaa aikaan. Joskus käy niin, että kampi- tai nokka-akselin akselitiiviste eli stefa pullahtaa pois paikaltaan. Pettäneen tiivisteen kautta moottoriöljy pakenee nopeasti saastuttamaan luontoa. Kun öljyä poistuu riittävästi, öljynpaineen merkkivalo syttyy. Sen syttyessä on moottori pysäytettävä heti.

Yleisempää on, että öljytikku ponnahtaa ylös, ja paine alkaa purkautua sitä kautta. Joidenkin moottorin rakenteessa on varauduttu öljyn pikavaihtoon siten, että öljytikku kulkee miltei pohjaan saakka putkessa. Huollossa putken päähän liitetään öljynvaihtokoneen imuletku, ja tätä kautta saadaan käytännössä kaikki öljy pois moottorista. Työ sujuu helposti, ei tarvitse avata öljytulppaa eikä valuttaa öljyä hihaan.

Mutta jos tallaisessa moottorissa huohotin jäätyy umpeen, seurauksena on helpoti täystuho. Kampikammioon tällöin syntyvä paine pullauttaa ensiksi öljymittatikun ylös. Sitten putkesta alkaa tulla torven täydeltä öljyä moottoritilaan. Öljyn tulo loppuu vasta kun öljykin loppuu.

Kaikkein katalinta on, että öljynpaineen merkkivalo ei välttämättä varoita tilanteesta. Jotta käyttäjät eivät hermostuisi, öljynpaineen merkkivalon anturi sammuttaa merkkivalon varsin matalassa paineessa, tyypillisesti 0,15–0,4 barin paineessa.

Varsinkin maantieajossa ohivirtauskaasuja saattaa tulla kampikammioon niin paljon, että jos huohotin on tukossa, kaasunpaine moottorin sisällä nousee tuota kytkentärajaa korkeammaksi. Merkkivalo pysyy pimeänä, koska anturi tunnistaa paineen riittävän suureksi. Tyhmä anturi ei vain ymmärrä, että kyseessä ei olekaan öljyn- vaan kaasunpaine.

Kun autolla on tällä "kaasuvoitelulla" ajettu riittävän pitkään, moottori leikkautuu voitelun puuttuessa kiinni, ja matka katkeaa siihen. Sillä moottorilla ei sitten enää ajeta kuin vasta julmetun kalliin remontin jälkeen. Usein vaihtomoottori on edullisempi ratkaisu. 

Nokkapeitto ja sähkölämmitys

Huohottimen jäätyminen yllättää joka vuosi monet autoilijat. Varsinkin Citroënit ja Peugeotit ovat takavuosina kärsineet tästä ongelmasta, mutta ongelmia on esiintynyt muillakin.

Eräs syy huohottimen jäätymiseen on, että tätä mahdollisuutta ei ole moottorin suunnittelussa osattu ottaa lainkaan huomioon. Huohotin on sijoitettu moottori etupuolelle, jossa se on alttiina ajoviimalle. Talvikelejä ajatellen useimpien autojen keula on aivan liian suojaton, joten pakkasilma pääsee esteettä jäähdyttämään moottoria ja huohotinletkua.

Huohotuskaasujen sisältämä lämpö ei riitäkään pitämään letkua kuivana, ja ensiksi sen seinämiin alkaa tiivistyä kosteutta, joka öljyhöyryjen kanssa muodostaa limakerroksen. Pikkuhiljaa tämä limakerros paksunee ja alkaa jäätyä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ongelmaan on etsitty erilaisia ratkaisuja. Eräs keino on eristää huohotusletku, jolloin se pysyy paremmin sulana. Toinen ja parempi keino on varustaa se sähkölämmitysvastuksella. Myös kunnollinen nokkapeite sekä maskin ja puskurin tuuletusaukkojen tukkiminen auttaa. Tilkkeet pitää muistaa ottaa pois kelien taas lämmettyä, muuten moottori ei saa riittävää jäähdytystä. 

Kuluttajariitalautakunta: Jäätyvä huohotin on virhe autossa

Kuluttajariitalautakunta on viime kesäkuussa ottanut huohottimen jäätymiseen kantaa päätöksessään 1410/33/08. Tuossa päätöksessä lautakunta toteaa: "Kuluttajariitalautakunta on vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että auton moottorin tulee kestää ilman huohotinputken jäätymistä Suomen tavanomaiset talviolosuhteet. Jos näin ei ole, autossa on virhe."

Huohottimen jäätyminen on siis itse asiassa auton myyjän eli viime kädessä maahantuojan ongelma. Käytännön tasolla eli merkkiliikkeiden huolloissa suhtautuminen asiaan on kuitenkin vaihtelevaa, jotkut hoitavat ongelman kuntoon, jotkut yrittävät maksattaa työn asiakkaalla, jotkut taas eivät kuulemma ole koskaan kuulleetkaan moisesta.

Citroën ja Peugeot ottivat 1,8- ja 2,0-litraisia moottoreitaan kiusanneeseen ongelmaan kunnioitettavan kannan jo vuonna 2003. Autot kutsuttiin korjaamolle, jossa niihin asennettiin sähkölämmitteinen huohotinletku. Kumpikin antoi asiasta tiedotteen, Citroënin tiedote löytyy täältä.

Volkswagenilla on myös ollut ongelmia ainakin Polon ja Golfin pikkumoottoreissa. Niihinkin on tiettävästi asennettu sähkölämmityksiä. Ford-Club Finlandin keskustelusivuilla on kerrottu laajasti Focuksen 1.8 TDCi -moottorin huohottimen jäätymisongelmista.

Tapio Ketonen 

Jäätymisongelmiin liittyviä linkkejä:

http://www.kuluttajariita.fi/lautakunnan-ratkaisuja/index.php?action=read&id=664

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=15676&start=500

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=62058&page=4

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=547701&sid=32a778ebaec70cc2c8df7e3f06f0984c

http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=9173

http://www.club-peugeot.com/forum/index.php?topic=4056.0

Ohjeet huohottimen lämmityksen asentamiseksi BMW:n M57 & M47 -moottoreihin:

http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php?t=82693

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.