Vastaukset yleisimpiin kysymyksiin renkaiden vaihtoon liittyen

16.04.2014 | TL-verkkotoimitus
Vastaukset yleisimpiin kysymyksiin renkaiden vaihtoon liittyen

Moni keväisen rengasvaihdon kanssa painiva on peruskysymysten äärellä. Rengasvalmistaja Michelin lyö faktat tiskiin:

Mikä on pienin sallittu kulutuspinnan syvyys? 1,6 mm.

Miten kulutuspinnan syvyys mitataan? Kulutuspinnan keskeltä, missä kuluneisuus on suurinta.

Miten tiukkaan vanteiden pultit on kiristettävä? Pulttien tulee olla kunnolla kiristetyt, mutta ylikiristäminen on vaarallista. Kiristysmomentti ilmoitetaan auton ohjekirjassa.

Mikä on uusissa renkaissa nykyisin olevan etiketin tarkoitus? Rengasetiketti kertoo renkaan kolmesta ominaisuudesta: rengasmelusta, märkäpidosta ja polttoainetehokkuudesta. Sitä luetaan samaan tapaan kuin esimerkiksi kodinkoneiden energiaetikettejä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Miten renkaat varastoidaan? Kuivassa, pimeässä ja tasalämpöisessä tilassa, mieluiten lappeellaan.

Mistä tiedän oikean rengaspaineen? Se on ilmoitettu auton ohjekirjassa, kuljettajanpuoleisen oven sivussa tai bensatankin kannessa.

Mistä tiedän, miten vanhat renkaat ovat? Renkaan valmistusajankohta on merkitty renkaan sivuun neljällä numerolla. Esimerkiksi ”1013” tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 10 vuonna 2013.

Kuinka vanhoilla renkailla voin ajaa? Oikein säilytettyinä renkaat pysyvät pitkään hyväkuntoisina. Ne vanhenevat eniten käytössä. 10 vuotta vanhat renkaat eivät kuitenkaan enää ole ajokelpoiset.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.