Venähtänyt Kolmonen

14.04.2013 | Yrjö Lyytikäinen
Venähtänyt Kolmonen

Uusin kolmossarjalainen on numeroaan suurempi auto.

BMW:n mallistossa Gran Turismo on tähän asti tarkoittanut tilavaa, mutta takaosastaan mielipiteitä herättävästi muotoiltua Viitossarjalaista. Se ei ole puhutellut suuria ostajajoukkoja.

Kolmossarjaan nyt esitellyn Gran Turismon valttina on tilavuus, joka perustuu sisarmalleja pidempään akseliväliin sekä korin korkeuteen.

Uutuus on rakennettu Kiinassa myytävän pidennetyn Kolmosen pohjalle. Se tarkoittaa akseliväliin peräti 11 sentin lisäystä, josta seitsemän senttiä koituu takamatkustajien hyödyksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Katto on noin kahdeksan senttiä ylempänä kuin 3-Touringissa. Matkustajat istuvat 5,9 senttiä korkeammalla, samalla tasolla kuin BMW X1:ssä.

Kaikki tämä tarkoittaa, että autoon on helpompi istua ja takajalkatilan koko sijoittuu BMW:n 5- ja 7-sarjojen välille. Tavaratila vetää 25 litraa enemmän kuin Touring-mallissa.

BMW 3-sarjan muotoilusta vastannut Mark Michael Markefka luettelee Gran Turismon perusilmeen rakennusaineet: coupémainen kattolinja, johon kuuluvat karmittomat sivulasit, pieni etuylitys, isommat munuaiset eteenpäin kallistettuina ja kookkaammat ajovalot.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.