Vertailussa Audi TT RS ja Mercedes Benz A 45 AMG – varsinainen voimannäyte

22.01.2014 | Jens Dralle / AMS

Mikä yhdistää näitä ensisilmäyksellä kahta kovin erilaista automallia: 360 hevosvoimaa, turbomoottori ja neliveto.

Mersun sporttiosasto AMG on mennyt A-sarjalaisen moottorin kanssa äärimmäisyyksiin. Kaksilitraisen nelisylinterisen padan kanssa yhteistyössä toimii Twinscroll-Turbo, joka ahtaa ilmaa 1,8 Barin paineella. Tämän tuloksena moottorista revitään 360 hevosvoimaa ja 450 Nm vääntöä. Suurin vääntömomentti on suuresta turbosta johtuen käytettävissä kuitenkin melko myöhään, vasta 2 250 r/min alkaen.

Audi puolestaan on saavuttanut saman tehomäärän viisisylinterisellä moottorilla, jonka iskutilavuus on 2,5 litraa. Audissa ahtopaineeksi riittää kuitenkin 1,3 baria, ja suurin vääntömomentti (465 Nm) on käytettävissä jo 1 650 r/min kohdalla.

Kyseistä etua Audi käyttää hyödykseen myös kiihdytysmittauksissa. A 45 AMG jää 0–­100 km/h kiihdytyksessä jälkeen 0,5 sekuntia TT RS:n 4,1 sekunnista. Kiihdytyksessä 200 km/h aikaero vain kasvaa entistä suuremmaksi. Selitys löytynee A-sarjalaisen 66 kg suuremmasta omamassasta.

Muuten lisäkiloja ei huomaa lähes ollenkaan, ja Mersu on 18 metrin slalomtestissä Audia hivenen nopeampi. A-sarjalainen kääntyy mutkaan pykälän verran halukkaammin ja perä tulee mukana myös uskollisemmin. Mersun ajo-ominaisuuksia on pyritty parantamaan jäykennetyn alustan sekä isompien vanteiden (19 tuumaa) avulla. Auton käytös on nyt todella terhakkaa, ehkä jopa liiankin säntäilevää.

Juhlaa maanteillä

AMG 45:n elektroniikan pitää toimia todella napakasti , jotta se saa auton peräpään hanskaansa suuremmissa nopeuksissa. ESP:n toiminnassa ei sinänsä ole moitittavaa, mutta nopeissa suunnanmuutoksissa on aina se pieni hetki, jolloin sydän pysähtyy. Mutkaisilla tieosuuksilla A-sarjalainen on kuitenkin taas elementissään. Autolla voi puikkelehtia kevyesti mutkasta toiseen, mutta kuitenkin aina vakaasti ja jämäkästi.

Sähkömekaaninen ohjaus vastaa kuljettajan käskyihin herkästi, eikä muuttuva välityssuhde tunnu liian keinotekoiselta. Pito-ominaisuuksista vastaa Haldex-tyyppinen nelivetojärjestelmä, joka jakaa maksimissaan 50 prosenttia voimasta taka-akselille. Pitoa on tarjolla niin paljon kuin kuski haluaa, sama pätee myös Audiin.

Luonteeltaan Audi TT RS eroaa kuitenkin Mercedesin A 45 AMG:stä melko reilusti. Audin ajokäytös on selvästi ennakoitavampaa, vaikka autojen alustarakenne muistuttaa toisiaan huomattavasti. Neutraalista aliohjaavaan painottuva ajokäytös muuttaa myös ESP:n käyttäytymistä toisenlaiseksi. Siksi Audi ei tarjoa kaikissa tilanteissa sellaista ajamisen iloa, jota tämän tyyppiseltä autolta sopisi odottaa. TT RS on kuitenkin kaikissa mahdollisissa tilanteissa salamannopea, oli se sitten mutkateillä tai radalla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hockenheimin moottoriradalla Audin viisisylinterinen moottori pääsee oikeuksiinsa ja kuulostaa todella mahtavalta. Harmittavasti ajo-ominaisuudet eivät yllä moottorin hekumalliselle tasolle, ja auto kärsii voimakkaasta aliohjaamisesta. Audilla pitää saapua mutkaan huomattavasti hitaammin, jotta keula kääntyisi mutkaan sisään. Toisaalta mutkasta ulos lähtiessä auto on kuin raketti.

Tilkka lisää kurittomuutta ei olisi pahitteeksi, mutta onneksi ohjaus on tunnokas ja mahdollistaa tarkat ohjausliikkeet. Ärhäkkä ja aistikas 2,5-litrainen moottori vastaa ahnaasti kaasuun, mutta padan todella herättää henkiin sen laaja-alainen vääntö ja voimantuotto. Mikään kierroskone se ei ole, mutta punaiseksi maalattu sylinterinkansi on todella kaunista katseltavaa.

Vuodesta 2006 asti tuotannossa ollut TT valmistetaan edelleen huolella, mutta Audi osaa myös pyytä laadusta kovaa hintaa. Kritiikiksi voidaan laskea myös Audin tavalliset sporttijakkarat, jotka eivät luo aivan niin paljon sivuttaistukea, jota tämänkaltainen auto vaatii. Kunnolliset ja enemmän tukea antavat kuppipenkit on ruksattava lisävarustelistalta.

Parhaat työolosuhteet

AMG oli varustanut testiautonsa ns. Performance-istuimilla. Penkit ottavat kuljettajan syvälle syleilyynsä ja tukevat nopeissa mutkissa erinomaisesti. Verrattuna coupé-koriseen Audi TT:hen, voittaa verrannollisesti kapea ja ahdas A-sarjalainen ensimmäisestä kertaa tilaosion itselleen. Toisaalta Mercedesin mittaristo voisi olla selkeälukuisempi ja sisustuksen yksityiskohdat pykälän verran paremmalla tasolla.

Huima parannus on kuitenkin tapahtunut kaksoiskytkinlaatikon toiminnassa, eikä eroa Audin vastaavaan ole lähes yhtään. Varsinkin reagointi ja vaihtoajat ovat parantuneet AMG A45:ssä. Lisäplussana vaihteenvaihdon yhteydessä Mercedesin pakoputkisto paukkuu mukavasti. Muutenkin pakoputkisto on melko äänekäs verrattuna ahdetun nelisylinterisen moottorin vaisumpaan äänimaailmaan.

Mercedes AMG A45 voittaa tämän vertailun ennen kaikkea hintatasonsa, hyvän arkikäyttöön sopivuutensa, tehokkaiden jarrujensa ja subjektiivisen ajamisen ilon perusteella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.