Vertailussa Bemarit: BMW 328i, BMW 428i Gran Coupé ja BMW 328i Gran Turismo

06.09.2014 | Dirk Gulde / AMS
Vertailussa Bemarit: BMW 328i, BMW 428i Gran Coupé ja BMW 328i Gran Turismo

BMW 4-sarjan Gran Coupé haluaa tehdä tyylikkään viistoperän ja ison takaluukun avulla vaikutuksen klassisen 3-sarjan Sedanin ja tilavan Gran Turismon faneihin. Testasimme nämä kolme neliovista autoa tehokkailla bensaturboilla.

Maailma oli vielä selkeä paikka, kun 3-sarja aloitti uransa vajaat 40 vuotta sitten. Baur Cabrioletin kaltaisia eksoottisia ilmestyksiä lukuun ottamatta yksi korimalli riitti 1,4 miljoonan auton myyntiin kahdeksan vuoden aikana. Reseptissä yhdistettiin tehokas moottori pieneen autoon, mikä osui välittömästi hevosvoimia kaipaavien makunystyröihin.

Ensimmäisen 3-sarjan korimalli oli nykyään melkein sukupuuttoon kuollut kaksiovinen porrasperä, jota kukaan ei kutsunut coupéksi tai pitänyt epäkäytännöllisenä vuonna 1975. Etuistuimen kaadetun selkänojan kautta takapenkille kömpiminen oli ollut asiakkailla verissä Kuplan päivistä lähtien.

3-sarjan kuudes versio

Nykyään 3-sarjasta on kuusi eri korimallia. Enemmän silmää kuin mittanauhaa varten tehdyt versiot tottelevat 4-sarjan nimeä. Myös uusi Gran Coupé kuuluu näihin malleihin. Asiapohjalta tarkasteltuna se sijoittuu neljän ovensa ja ison takaluukkunsa myötä pitkän GT-mallin ja klassisen Sedanin väliin. Auto on perinyt GT:ltä takaluukkunsa ja Sedanilta akselivälinsä. Gran Coupéa ei pitäisi kuitenkaan missään tapauksessa tarkastella vain asiapohjalta. Sen on tarkoitus vallata BMW-fanien sydämet ja rahapussit matalamman kattonsa, leveämmän raidevälinsä ja kehyksettömien sivulasiensa myötä.

BMW pyytää kahdeksanvaihteisella automaatilla varustetusta 428i:stä Saksassa noin 3000 euroa enemmän kuin 3-sarjan Sedanista identtisellä moottorilla. Gran Coupéssa on sentään vakiona ksenonvalot, kaadettava takapenkin selkänoja ja sähköllä liikkuva takaluukun kansi. Sen alla oleva 480 litran kokoinen tavaratila imaisee täsmälleen yhtä paljon matkatavaroita kuin porrasperämallin vastaava. Tilan voi kuitenkin laajentaa 1300 litraan kaatamalla takapenkin selkänojat.

Myös Sedanin takapenkin selkänojan voi taittaa lisähintaan, mutta hankalan muotoiset esineet eivät kuitenkaan sovi matalasta läpilastausaukosta. BMW säästää nykyään joka paikasta, mikä näkyy 3-sarjan Sedanista. Sen tavaratilan yksinkertainen verhoilu on maton sijasta huopaa, lastauskynnyksellä ei ole metallisuojaa, ja takaluukun kannen sisäpuolta maalausrobotti on suihkinut vain pikaisesti. Gran Coupéssa ei ole tässä suhteessa mitään valittamista.

4-sarjan takapenkillä on kuitenkin ahtaampaa. Erityisesti 45 milliä pienempi pääntila pakottaa aikuiset siirtymään eteenpäin jo valmiiksi lyhyellä istuinosalla, jotta osumilta kattoverhoilun kanssa vältytään. 428i on muutenkin kunniaksi coupé-nimelleen epämukavamman sisäänpääsyn ja katosta puuttuvien tartuntakahvojen myötä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tästä pääsemme helposti takatilojen kuninkaaseen, eli Gran Turismoon. 11 senttiä pidempi akseliväli saa aikaan luksusluokan polvitilat, ja korkeammat ovet tekevät sisään astumisesta mukavaa. Lisäksi takapenkin kallistuskulmaa voi säätää 15 pykälän verran, ja sen saa myös aivan pystyasentoon tavaratilan maksimoimiseksi. Ilman tätäkin jippoa GT imaisee suurimman tavaramäärän, ja lastaus on helppoa leveän aukon kautta. Tavaratilan lattian alla olevaan lisälokeroon on helppo päästä sen kantta kannattelevan pumpun ansiosta ja tavarat saa kiinnitettyä pituussuunnassa siirrettäviin pidikkeisiin. Vaikka auton kojelauta on otettu lähes sellaisenaan tavallisesta 3-sarjasta, viisi senttiä korkeammalle asennettu kuskin penkki parantaa näkyvyyttä ulospäin. Eron huomaa erityisesti huonon takanäkyvyyden tarjoavaan Gran Coupéen verrattuna.

Autojen erot tuntuvat ajettaessa suuremmilta kuin olisi uskonut. Pelkät suoritus- ja kulutusarvot eivät vielä juuri helpota päätöksentekoa. Bemarit kiihtyvät nollasta sataan 0,3 sekunnin haitarilla (6,2-6,5 sekuntia), ja myös niiden testikulutukset ovat hyvin lähellä toisiaan (9,5-9,8 l/100 km). GT:n jousitus on kuitenkin mukavin pehmeiden säätöjen ja pitkän akselivälin myötä. Se tarjoaa pahoissa epätasaisuuksissa kuormattunakin vielä reservejä, kun lyhyiden mallien jousitus lyö jo pohjaan. Korkeakattoinen 3-sarja kallistelee kuitenkin mutkissa enemmän, ja ESP laittaa sen kovakouraisesti takaisin ruotuun nopeissa suunnanmuutoksissa. Lisäksi GT:ssä on enemmän tuulen suhinoita moottoritienopeuksissa, ja auton jarrutusmatkat ovat pidemmät.

Gran Coupé ohjautuu kevyemmän tuntuisesti mutkiin, puskee vähemmän pidon raja-alueella ja on helposti hallittavissa. Huonokuntoinen tienpinta saa kuitenkin 4-sarjan konseptit sekoamaan, ja sen rauhaton suuntavakaus vaatii kuskin kaiken keskittymisen.

Entäpä Sedan? M Sport -paketilla varustettu 328i jättää pujottelukokeessa 72 ja 141 kiloa painavammat sisarmallinsa helposti taakseen, ja se kääntyy mutkiin päättäväisemmin. Myös auton perä irtoaa kevyesti kaasua enemmän käytettäessä. Sedan houkuttelee näistä autoista eniten nauttimaan mahtavan 245-heppaisen kaksilitraisen turbokoneen kierrosherkkyydestä ja laittamaan terävästi vaihtava kahdeksanvaihteinen momentinmuunninautomaatti manuaalimoodiin. Sedan on edelleen ihanteellisen 3-sarjan paras ruumiillistuma. Tästä syystä sekin ansaitsisi Gran-etuliitteen nimeensä Gran Turismon ja Gran Coupén tavoin. Miltä Gran Fun kuulostaisi?

Yhteenveto

GT voittaa, koska se tarjoaa mukavimman jousituksen ja parhaat tilat. Gran Coupé on tyylikäs vaihtoehto, jos voi luopua XL-kokoluokan takatiloista ja haluaa edelleen käytännöllisen takaluukun. Kevyt ja ketterä Sedan edustaa kuitenkin edelleen parhaiten 3-sarjan alkuperäistä urheiluhenkeä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.