Vertailussa korkein tehoporras: Audi S3 Sedan, BMW M235i ja Mercedes CLA 45 AMG

13.04.2014 | Marcus Peters / AMS
Vertailussa korkein tehoporras: Audi S3 Sedan, BMW M235i ja Mercedes CLA 45 AMG

Tylsä porrasperä? Näitä kolmea autoa tuo määritelmä ei koske. Audi S3 Sedan, BMW M235i ja Mercedes CLA 45 AMG ovat mallisarjojensa huippuversiot. Niiden tehot ovat 300-360 heppaa ja kiihtyvyys nollasta sataan korkeintaan viisi sekuntia.

Tuovatko porrasperäiset sedanit mieleenne teen ja kahvikeksit? Tuon käsityksen voi muuttaa Audi S3 Sedanin, BMW M235i:n ja Mercedes CLA 45 AMG:n voimalla. Niissä on reilusti tehoa sekä pirullinen kiihtyvyys, ja urheiluautojenkin on hankala karistaa näitä sedaneja maantiellä kannoiltaan.

Nämä kolme autoa murtavat kompaktiluokan rajoja, ja ne ovat perään lisätyn takaluukun verran pidempiä kuin teknisesti identtiset pystyperäiset sisarmallinsa S3, M135i ja A 45 AMG.

Porrasperät eivät kuitenkaan ole täysiä tosikkoja. Viimeistään autojen pakoputkenpäät tekevät selväksi, että porvarillisen valepuvun alla vaanii hyökkäykseen valmiita anarkisteja, jotka ovat valmiita säikäyttämään kunnolla vallitsevaa järjestystä maanalaisilla toimillaan.

Mercedes CLA 45 AMG

Monet voivat säpsähtää, kun AMG lähtee liikkeelle Race Start -toiminnon avulla. Auto pitää kuitenkin ensin ohjelmoida sitä varten. Kerromme tämän prosessin nyt sitä tilannetta silmälläpitäen, että sattuisitte saavuttamaan lähiaikoina CLA:n kuskinpenkin herruuden. ESP Sport-asentoon, kaksoiskytkinvaihteisto manuaalimoodiin, vasen jalka jarrulle, molempien vaihdevipujen vetäminen, sitten vielä yksi veto oikeasta vivusta kuin varmistukseksi, ja kaasu pohjaan! Odottakaa, kunnes kierrosluku tasoittuu noin 4000 kierroksen kohdalle ja rajoitin rämisee. Nostakaa jalka jarrulta, ja kiihtyvyys saa kuskin valtaansa. AMG repii itsensä liikkeelle turbo vinkuen ja renkaat raapien kuin auto olisi osallistumassa ralliin. Pää kopsahtaa kuppipenkkiä vasten, ja käsivarret venyvät. 4,7 sekuntia nollasta sataan. Wau!

CLA tarjoaa parhaimman kiihtyvyyden ja eniten draamaa. Neloskoneen ääni kuulostaa sirisevältä konehuoneesta ja pörisevältä pakoputkistosta. Vaihdettaessa kuuluu vielä poksahdus, eli kovin hillitty auto ei ole. Sama koskee myös mukavuutta, koska vakioalusta ei ole kovin halukas tekemään joustoliikkeitä.

Ainoastaan nopealla ajamisella on merkitystä. Ainakin huono näkyvyys taaksepäin sekä hankala kulku takapenkille ja ahdas tilantunne vaikuttavat edustavan tätä näkökantaa. Kuski sen sijaan voi sujahtaa lisävarusteena saataviin kuppipenkkeihin, ja leveämmällä ruumiinrakenteella varustetut tuntuvat oikein prässäytyvän niihin. Kuljettaja ei ainakaan pääse luistamaan mihinkään suuntaan, kun CLA starttaa nopealle kierrokselle.

AMG:n perä irtoaa pidon raja-alueella mutkaan sisään ohjatessa. Korkeintaan 50:50-voimanjakosuhteen salliva nelivetojärjestelmä ei mahdollista aitoja sladeja, mutta painopisteen muutoksissa auton saa kyllä poikittain. Tämä auttaa tosin pienentämään mutkan sädettä, mutta voi myös pelästyttää kuskin. Toinen pelon hetki koetaan hinnastoa luettaessa. Kallis, kalliimpi, AMG. Ainakin autoon saa monia turvallisuuspuolen lisävarusteita.

BMW M235i

Mersun kilpailija Münchenistä maksaa Saksassa yli 10 000 euroa vähemmän, ja BMW:ssä on kahdeksanvaihteinen automaatti. Sitä saa Audin tavoin myös manuaalivaihteistolla todelliseen tarjoushintaan. Bemari ei tarjoa paljonkaan enemmän tilaa kuin CLA, mutta autossa on kaksi ovea vähemmän ja täydellinen ajoasento. Ainoastaan BMW:ssä kuski tuntee olevansa todella tapahtumien keskipisteessä, ja hän on käytännössä keskellä tietotulvaa. Ohjaus on takavedon ansiosta täysin vapaa voimansiirron vaikutuksista ainoana tässä porukassa, ja se kertoo ainoastaan tienpinnan laadusta ja pidon tasosta. Auton alusta kertoo vielä muutaman lisätiedon niistä ja välittää tämän informaation kuskin penkkiin. Tietojen joukossa on vähän ylimääräistäkin, ja esimerkiksi moottoritien poikittaissaumoja koskevaa informaatiota kuljettaja ei välttämättä edes haluaisi saada. Kuskin penkki tukee häntä mutkissa niin hyvin, että takapuolituntuman avulla pystyy aistimaan pidon raja-alueelle siirtymisen. Se on hyvä juttu, koska M235i pitää itseään aitona urheiluautona. Irtoavan perän kaltaisia merkkejä pitää siis osata tulkita, mutta takavetofanit tulevat olemaan autosta riemuissaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

BMW:n Sport-asento sopii radalle ja Comfort maantielle. Iskunvaimennus on kuitenkin jälkimmäisessäkin huomattavasti jäykempi kuin esimerkiksi M135i:ssä. BMW on luonut tyypillisen urheilualustan. Siitä tulee pehmeä vasta silloin, kun kuopat ja nopeus kasvavat samassa suhteessa.

Kuinka auto pärjää pujotteluradalla? Siellä Bemari jättää kilpailijansa taakseen, mutta auton todellinen herkkupala ärhentelee kuitenkin konepellin alla. Siellä piilee nimittäin ahdettu kolmilitrainen kone. Moottorista ei juuri huomaa sen turboahdinta, mutta sylinteriluvun kone tekee selväksi. Se on suora kuutonen, jonka ääni on ainutlaatuinen. Lisäksi moottori on käynniltään hienostunein, ja se vastaa kaasuun aggressiivisimmin ja on kierrosherkin näiden autojen koneista. BMW:n kahdeksanvaihteinen automaatti toimii tarvittaessa pehmeästi kuin momentinmuunninautomaatti tai salamannopeasti kuin sekventiaalinen laatikko.

Bemarissa on näistä autoista eniten urheiluautomaista intohimoa, ja sillä pitää ajaa aktiivisemmin kuin muilla. Lisäksi autoa täytyy oikein pakottaa tietyissä tilanteissa. ESP pois päältä kytkettynä tämä muistuttaa ajoista, jolloin vain asiansa osaavat pystyivät ohjailemaan autoa nopeasti ja viemään sitä pidon raja-alueella. M235i on sekä tarkkuusinstrumentti että elämysten tae.

Audi S3 Sedan

Entäpä S3? Sitä ei tarvitse pakottaa mihinkään, koska auto sopii jokaiselle. Se on juuri odotusten mukainen nelivetoinen auto: pitkittäissuuntainen pito on nimittäin kaiken perusta. S3 Sedan mutkittelee hermostuneesti ainoastaan korkeissa nopeuksissa tapahtuvissa painopoisteen muutoksissa. Kun BMW:tä voi ohjailla hyvinkin halukkaasti kaasulla, Audin olemassaolon tarkoitus on juuri tämän estämisessä.

Auto on mutkissa nopeudesta riippuen tasapainoinen tai aliohjaava, ja se puskee kaasu pohjassa ajettaessa. S3:n saa yliohjautumaan kevyesti ainoastaan monia kikkoja käyttämällä. Ohjaus ei anna kunnolla palautetta, ja penkin reunoista puuttuu sivuttaistukea. Audi ei tunnu siis miltään kovikselta, ja niinpä S3 tarjoaakin loogisesti miellyttävimmän jousitusmukavuuden, reiluimmat tilat ja parhaan näkyvyyden ulospäin. Se on lyhyesti sanottuna helpoin auto näistä kolmesta arkikäytössä.

Lisäksi S3:n kulutus on pienin, mutta myös sen kiihtyvyys on porukan heikoin. Siinä Audin suhteen on kuitenkin onnistuttu, että vaikka sen kaksilitraisessa turbokoneessa on vähiten tehoa, se tuntuu mahtavan tehokkaalta, ja kaasua painettaessa jokaisesta putkenpäästä tulee ilmoille kunnon töräytykset. Paljon tämän tunteikkaammalta neloskonetta ei juuri saa kuulostamaan tieliikennelainsäädännön puitteissa. Myös terävästi vaihtava tuplakytkinvaihteisto sopii autoon hyvin, mutta liikkeellelähdöt ovat hieman nykiviä.

Autossa on siis samanlaista vertailutestivoittoja tuovaa yleispätevyyttä kuin VW Golfissa. S3 tarjoaa reilut tilat, ja se saavuttaa ajomukavuuden suhteen enemmän pisteitä kuin mitä auto menettää käsiteltävyyttä arvioitaessa. Audi ei ole siis mikään poikittaisdynamiikan ihmelapsi, mutta se kerää viivan alle suurimman pistemäärän. S3:n täytyy kuitenkin vielä pelätä voittonsa puolesta, koska sen jarruissa on heikkouksia tässä seurassa. Ainoastaan poljintuntuma on äkäinen. Niinpä BMW menee autojen ominaisuuksia arvioitaessa Mercedeksen lisäksi vielä Audistakin ohi.

Yhteenveto

Kuten usein, taistelu ratkeaa vasta hinta- ja ympäristökategorioita arvosteltaessa. Painava, äänekäs ja ennen kaikkea kallis AMG ei paranna enää asemiaan, vaan piste-erosta tulee vain entistäkin suurempi. Entäpä BMW? Sen täytyy antautua täpärästi maalisuoralla, mutta tästä huolimatta Bemari voi poistua pää pystyssä vertailun sporttisimpana autona.  Audi voittaa testin, koska se on taloudellisempi ja edullisempi, mutta S3 ei ole nopeampi tai ketterämpi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.