Vertailussa pikkuautot Renault Twingo ja Seat Mii

17.08.2014 | Daniel Hohmeyer / AMS
Vertailussa pikkuautot Renault Twingo ja Seat Mii

Ulkomitoilla ei ole väliä, kun puhutaan auton suurenmoisuudesta. Renault haluaa todistaa juuri tämän uuden Twingon avulla. Vertailimme sitä jo Seat Miin kanssa.

Kuskille tapahtuu jotakin heti, kun hän istahtaa miniauton ratin taakse. Hän tuntee olonsa erilaiseksi kuin sedanin tai ison SUV:n ratissa. Tunteeko kuljettaja itsensä vähemmän aikuiseksi tai vähemmän vakavaksi? Sympaattisessa miniautossa siitä tulee yhtäkkiä samantekevää, millä autoilla kaikki muut ajavat. Juuri mikään muu autoluokka ei tarjoa yhtä paljon autoa ja tarvitse yhtä vähän tilaa. Jos miniautoilla olisi tunteita, ne olisivat varmaankin aina onnellisia.

Renault Twingo esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1992, ja se on edustanut siitä lähtien tätä eloisuutta paremmin kuin mikään muu saman luokan auto. Seuraavankin sukupolven Twingo säilytti saman charmin, vaikka se oli vähemmän räikeä ja epäsovinnainen. Seitsemän vuoden jälkeen vuorossa on auton kolmas sukupolvi, joka tulee myyntiin syyskuussa. Ranskalaisautolla on kuitenkin monia kilpailijoita. VW Upin kanssa pohjalevynsä jakavan Seat Miin kaltaisilla malleilla on nykyään monia klassisia Twingon hyviä puolia. Seatissa on jopa neljä ovea, jotka puuttuivat Renaultista aiemmin. Twingossakin on ne nyt, mutta asiaa ei juuri huomaa ensi silmäyksellä. Takaovien kahvat on piilotettu ikkunalinjaan, minkä vuoksi ovet katoavat huomaamattomasti kylkiin. Tällöin syntyy vaikutelma kaksiovisesta autosta.

Tämä on kaikkea muuta kuin ainoa uudistus, koska Renault on kehittänyt Twingon yhteistyössä vahvan kumppanin kanssa. Renault-Nissan päätti vuonna 2010 strategisesta liittoutumasta Daimlerin kanssa, ja siksi Twingo ja Smart tehdään nyt samalle pohjalevylle. Tämän kumppanuuden vaikutukset näkyvät parhaiten moottorin sijoituspaikassa.

Twingossa on takamoottori

Insinöörit ovat laittaneet moottorin taakse, ja nokkapellin alla on ainoastaan jäähdytys- ja jarrunesteiden sekä pissapojan säiliöt. Tavaratilan vetoisuus pienenee siksi 11 litralla. Tämä kuulostaa vähältä, mutta on kuitenkin vain osa totuutta, koska takapenkin selkänojaa pystyy säätämään. Kun sen laittaa mukavaan, vähemmän pystyyn asentoon, takaluukun tila kutistuu 184 litraan, joka on tuntuvat 46 litraa vähemmän kuin edeltäjässä.

Luku on heikkoa tasoa myös Miihin verrattaessa. Vaikka sen tavaratila on kapea, irrotettavan lattian alla on lisätilaa – yhteensä sitä on 251 litraa. Molempien autojen lattiat ovat tasaiset takapenkkien selkänojat kaadettuina. Twingon tavaratila on pienempi, mutta se paikkaa asiaa läpilastaustoiminnollaan. Etumatkustajan penkin selkänoja kaatuu alas, mikä mahdollistaa jopa 2,2 metrin pituisten esineiden kuljettamisen. Pikkutavaroille on lokeroita takapenkin alla ja keskikonsolissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Twingon kääntösäde on pieni

Todella suuret erot loppuvat tähän. Faktapohjalta tarkasteltuna molemmat ovat käytännöllisiä pikkuautoja, joissa on tarpeeksi muunneltavuutta ja lähes identtiset ulkomitat. Twingo on kolme senttiä pidempi, seitsemän senttiä korkeampi ja sentin verran kapeampi kuin Mii. Tätä ei huomaa paljaalla silmällä. Auton huomattava ketteryys tulee esiin vasta, kun Twingoa vekslailee sen sporttisen pitävällä ratilla. Etupyörät pääsevät kääntymään tavallista enemmän takamoottorin vuoksi. Tämän tuloksena Renaultin kääntösäde on vain 8,65 metriä, joka on 1,15 metriä pienempi kuin Seatissa. Lisäksi Twingo integroi kuskinsa huomattavasti paremmin ohjaamoon.

Miissä täytyy kurkottaa alas ja pitkälle eteen vaihteiden vaihtoa ja keskikonsolin nappien käyttämistä varten, kun taas Twingo ympäröi matkustajansa. Kuski istuu yhtä korkealla kuin Seatissa, mutta hän ei ole hallintalaitteiden yläpuolella. Twingo vaikuttaa tukevalta materiaalien laadun suhteen, kunnes oviverhoiluun tarttuu oven sulkemista varten. Ohut muovi taipuu sormenpäiden alla kuin koripallo, jossa on vähän ilmaa. Tämä voi – ja sen pitäisi – muuttua kuitenkin vielä ennen sarjatuotannon aloittamista.

Miin sisustan design näyttää puolestaan koruttomalta, mutta tukevalta. Auton heikkoudet ovat muualla. Niinpä esimerkiksi pakin päälle saamiseen tarvitaan useita rusahtavia yrityksiä. Twingon vaihdekeppi liikkuu puolestaan tarkasti, napakasti ja lyhytliikkeisesti. Siitä ei ole kuitenkaan vielä varmuutta, säilyvätkö prototyypin sporttiset vaihteistosäädöt myös sarjatuotantomalleissa. Tällä hetkellä varmaa on vain se, että Twingossa on vakiovarusteiset LED-päiväajovalot, kaista-avustin, Renaultin R-Link-multimediajärjestelmä ja kaksi sammutusautomatiikalla varustettua moottorivaihtoehtoa. Ne molemmat ovat kolmisylinterisiä bensakoneita, joissa on 70 ja 90 heppaa. Twingon tehokkaimmassa mallissa on siis 15 hevosvoimaa enemmän kuin Seat Miissä.

Teholla ei ole kuitenkaan suurta merkitystä. Suurenmoisen pikkuauton ratissa erityisesti kuskin kokema fiilis ratkaisee, ja se on voimakkaampi erikoisemmassa Twingossa kuin tylsässä Miissä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.