Vertailussa Porschen maasturit – onko Macan se parempi Cayenne?

30.12.2013 | Birgit Priemer / AMS
Vertailussa Porschen maasturit – onko Macan se parempi Cayenne?

Macan vai Cayenne? Teimme ensimmäisen vertailun kahden lapsen, polkupyörän ja golfbagin avulla.

Hannes on pian 13-vuotias, ja Pauline täyttää kohta 15. He harrastavat urheilua, voimistelevat, harjoittelevat uimahyppyjä ja ajavat yksipyöräisellä, jos rengas ei satu olemaan taas tyhjänä. He rakastavat myös Esca-nimistä kultaistanoutajaansa, joka täytyy aina saada mukaan retkille.

Hanneksen ja Paulinen vanhemmat tarvitsevat siis tilaa autoonsa. Se ei ole kuitenkaan ainoa kriteeri. Auton täytyy myös näyttää coolilta, jolloin takapenkin muutamaa senttiä pienemmällä polvitilalla ei ole suurta merkitystä. Jos harkitsee Audi Q7:n geeneillä varustetun Porsche Cayennen tai Q5:n DNA:ta sisältävän Porsche Macanin välillä, voi säästää mahdollisesti paljon rahaa helpolla tavalla. Ensimmäistä kertaa vertailtujen turbojen perusmallien hintaero on Suomessa 16 000 euron luokkaa. Tämähän on coolia, vai mitä?

Hinna lisäksi autojen eroja ovat Cayennen 14,7 senttiä suurempi pituus, Macanin kahta mukia pienempi sylinteriluku ja Cayennen 100 heppaa suurempi teho. Se ei kuitenkaan juuri näy kiihtyvyysarvoissa. Imagon kannalta tärkeä kiihdytys nollasta  sataan onnistuu Cayennelta ainoastaan sekunnin kymmenystä nopeammin, mutta se kuluttaa tehtaan antaman arvon mukaan 2,6 litraa enemmän 100 kilometrillä. Tämä ei ole mikään ihme, koska se on sentään 245 kiloa painavampi. Tuo kulutuserohan kattaisi jo junan kuukausikortin hinnan opiskelija-asunnolta yliopistolle.

Coolia muotoilua

Tämä asiapitoinen vertailu ei kuitenkaan ratkaise sitä, onko auto cool. Asian tärkeys korostuu erityisesti paremmin toimeentulevien keskuudessa, joita Porsche puhuttelee. Auto herättää innostusta ensiksi muotonsa kautta, ja sen suhteen Michael Mauerin alaisuudessa toimineet Porschen muotoilijat ovat tehneet yksinkertaisesti hyvää työtä.

Jo vuodesta 2010 myynnissä ollut Cayennen toinen sukupolvi on muodoiltaan onnistunut epämuodostuneen näköiseen ensimmäiseen Cayenneen verrattuna. Macan onnistuu kuitenkin valloittamaan ihmisten sydämet heti kättelyssä. Tämä johtuu siitä, että auto on vakuuttava yhdistelmä Porschen tyypillisiä urheiluautogeenejä ja uusia SUV-elementtejä. Jo auton lukuisat lainaukset 918:sta (sivuille ulottuva konepelti, takavalot, ratti, ja ovien alareunan muotoiluelementit, jotka saa myös korin värisenä) osoittavat, kuinka fiksusti Porsche vie eteenpäin mallistrategiaansa. Yhteneväisyydet Saksassa 839 426 euron hintaisen ja 918 valmistettuun yksilöön rajoitetun, eli kaukana suursarjatuotannon maailmasta olevan superauton kanssa ovat jotakin aivan erityistä.

Tutkimme tarkemmin autojen sisustoja, joissa on lisää eroja lähinnä Macanin eduksi. Hanneksella ja Paulinella on takapenkillä riittävän mukavat oltavat, vaikka Cayennessa onkin enemmän tilaa. Edes kuski ei koe asemaansa Macanissa huonommaksi, vaan hän tuntee päinvastoin olonsa jotenkin vapaammaksi. Mistä tämä johtuu? Keskikonsoli on matalammalla, joten se vie vähemmän tilaa. Lisäksi 4,8-tuumainen värinäyttö näyttää vähemmän ilmansuuttimien vangilta kuin Cayennessa. Siitä huomaa yksinkertaisesti, että auto on jo melkein neljän vuoden ikäinen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Cayennen 670-litrainen tavaratila on paljon suurempi – 170 litran ero on huomattavaa tasoa. Kuvauksissa rekvisiittana käytetty tyylikäs Porschen polkupyörä sopii kuitenkin myös Macaniin. Cayennen kuormauskynnys on alempana, mutta takapenkkien kaataminen vaatii enemmän askartelua kuin auton uudessa veljessä. Laajennetun tavaratilan pohja ei ole myöskään täysin tasainen, mikä on myös ratkaistu paremmin Porschen pienemmässä SUV:ssa. Cayennen todellinen plussa on tosin pituussuunnassa 16 sentillä siirrettävä takapenkki, jota Macan ei pysty tarjoamaan.

Kun Macanin myynti alkaa huhtikuussa, kaksoiskytkinvaihteisto ja Porsche Traction Managementiin (PTM) kuuluva aktiivinen neliveto sähköisesti ohjatulla lamellikytkimellä ovat auton vakiovarusteita. Takapyörät vetävät aina, ja etupyörät tulevat lamellikytkimen lukitusasteesta riippuen peliin mukaan. Tämä muistuttaa Cayennea. jonka bensamalleissa on vastaava tekniikka. Ainoastaan dieselissä ja hybridimallissa nelivetoa säädellään Torsen-tasauspyörästön avulla.

Molemmille malleille yhteistä on myös lisähintaan saatava ilmajousitus, joka on Macanin edustamassa kompaktinkokoisten SUV-autojen luokassa ainutlaatuinen varuste. Teräsjousiseen Macaniin verrattuna ilmajousitettu malli kulkee 15 milliä matalammalla, jolloin se näyttää vielä dynaamisemmalta. Lisäksi maavaraa voi muuttaa kolmen eri asennon välillä (maasto- ja normaaliasennot sekä matala asetus). Vakiorenkaat ovat erikokoiset etu- ja taka-akseleilla (perusmallissa 235/60 R 18 edessä ja 255/55 R 18 takana). Leveämpien takarenkaiden pitäisi tukea nelivedon takapainotteista voimanjakoa, ja kapeampien eturenkaiden tarkoituksena on parantaa ketteryyttä yhdessä sähkömekaanisen ohjaustehostimen kanssa.

Turvallisuutta edistää lisävarusteena saatava, myös kaistanvaihtotilanteissa toimiva kaista-avustin, joka vaikuttaa lisäksi ohjaukseen. Cayennessa ohjaukseen vaikuttavaa toimintoa ei ole. Macanissa on myös nopeusrajoituksen näyttö ja peruutuskamera, joka helpottaa pysäköimisen lisäksi peräkärryn kanssa vekslaamista. Porschen isossa SUV:ssa ei ole myöskään vielä adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen integroitua ”monitörmäysjarrua”, joka voi nostaa jarrupainetta hätätapauksessa täysjarrutukseen asti. Cayennen marraskuulle 2014 suunnitellun faceliftin myötä siihen pitäisi kuitenkin tulla näitä varusteita tarjolle, jotta se on taas viimeisimmän kehityksen tasolla.

Sitten autojen välillä tulee olemaan myös enemmän muotoiluyhtäläisyyksiä. Nyt ne ovat toisiaan lähellä, mutta erottuvat silti hyvin selvästi. Macanin ulkonäkö kertoo tulevien vuosien tyylistä.

Jos tarvitsee perhepiirissä käytäviin keskusteluihin lisää perusteita Cayennen puolesta, pitää verrata perusbensakoneita. Macanin saa turboahdetulla 340-heppaisella V6-koneella reilulla 92 000 eurolla. Cayennen hinta taas kohoaa vanhemmalla bensakoneella lähes 110 000 euroon. Tämä asettaa monia asioita uusiin ulottuvuuksiin. Perusfieseleissä hintaero on 16 000 euron luokkaa.

Se, että Porsche on asemoinut Macanin hinnaltaan näin lähelle Cayennea Turboa halvempien mallien osalta, kertoo merkin itsevarmuudesta pikku-SUV:n menestyksen suhteen. Ero Audi Q5:een näyttää melkein jo eriskummalliselta, koska Audin 272-heppaisen 3.0 TFSI -mallin saa noin 72 000 eurolla. Coolia vaikutelmaa ei voi kuitenkaan ostaa, vaan auto joko tekee sen tai ei tee. Ja Macanilta tämä tosiaankin onnistuu.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.