Vertailussa sähkösportit – Porsche Panamera S E-Hybrid ja Tesla Model S

06.02.2014 | Alexander Bloch / AMS

Nämä autot edustavat vihreää luksusta autojen joukossa. Panamera S E-Hybrid on vanhan automaailman sähköistetty edustaja, kun taas Tesla Model S on uuden liikkuvuuden puhtaasti sähkökäyttöinen edelläkävijä. Vertailumme auttaa selvittämään, kumpi niistä tarjoaa paremman kokonaispaketin ja enemmän ajamisen hauskuutta.

Tappio tulee melkein äänettömästi, ja se satuttaa Porschea sen herkimmässä kohdassa, eli kiihtyvyydessä. Tesla Model S on melkein sekunnin Panamera E-Hybridiä nopeampi nollasta sataan kiihdytettäessä. Panameraa ei kuitenkaan ärsytä pelkästään Teslalle mitattu, Esson baarissa tärkeä 4,7 sekunnin lukema, vaan myös se kiehtova ja melkein ylimielinen rentous, millä Kalifornian tulokas tämän tekee. Start-up-sähköauto kiihtyy vaivattomalta tuntuvan voiman avulla mutkista ulos, ja osittain sähköinen saksalaisauto seuraa vain vaivoin perässä.  

Porschen kanssa melkein samanpainoinen ja -tehoinen, 2,1 tonnia painava Model S pitää myöskin takavetoiselle saksalaiselle kilpakumppanilleen todellisen dynamiikkaluennon. Teslan 310 kilowatin (421 hv) tehoinen asynkronisähkömoottori kiihdyttää auton 200 km/h:n nopeuteen asti nopeammin ja välittömämmin, sen yksipykäläisessä vaihdelaatikossa ei ole minkäänlaisia nykäyksiä, ja sähkömoottori käy rauhallisemmin kuin mikään V12 koskaan. 306 kilowatin (416 hv) tehoinen pistokehybridi-Porsche asettaa tason jo erittäin korkealle dynaamisen kulkunsa, hienosti säädetyn hybridivoimanlähteen ja mukavan kahdeksanvaihteisen momentinmuunninautomaatin myötä.

Kaipaatteko kuitenkin moottorin soundia? Täytyy silti rehellisesti sanoa, että Panamerassa oleva, Audilta lainattu 333-heppainen kompressoriahdettu V6 ei houkuttele rohisevalla käynnillään yhtäkään todellista Porschen fania pois bokserikoneisesta autostaan. Panameran moottorista puuttuu luonnetta ja seksikkyyttä, mutta nelipaikkainen auto on 270 km/h:n huippunopeutensa myötä sentään yli 60 km/h Teslaa nopeampi.

Panameralle jää vielä kaksi mahdollisuutta vastaiskun tekemiseen. Se voi odottaa, kunnes Teslan voimanlähde on joko liian lämmin tai akku niin tyhjä, että autosta ei saada enää irti täysiä tehoja. Näin käy radalla nopeasti, mutta normaaliliikenteessä varsin harvoin.

Teslan väkivaltaista sähkövoimaa

Model S:n akku ei tyhjene niin pian kuin tavallisissa sähköautoissa. Isoimman P85-version pinta-alaltaan suuressa akustossa on mahtava 85 kWh:n energiakapasiteetti. Kun muut valmistajat käyttävät kalliita ja autokohtaisesti optimoituja litteitä kennoja, Tesla panostaa tuhansiin niin sanottuihin 18650-sarjan standardimallisiin litiumionisauvakennoihin, jotka ovat tuttuja mm. läppäreistä. Ne on tehty turvallisiksi erittäin monimutkaisen elektroniikan valvonnan ja nestejäähdytyksen avulla. Tämän ainutlaatuisen strategian avulla Tesla saavuttaa erittäin alhaiset kustannukset akuille.

Neliovinen Tesla pääsee todellisuudessa 381 kilometrin toimintamatkaan, mikä on 12-kertainen Panameran puhtaasti sähköiseen toimintasäteeseen verrattuna. Porschen peräosassa olevan, Sanyon valmistaman litiumioniakun nettokapasiteetti on vain 8,5 kWh. Liikennetilastojen mukaan se riittää kuitenkin kaikista ajomatkoista yli puolen suorittamiseen hiljaisesti sähköllä suristen. Panamera kuluttaa 26,6 kWh 100 kilometrillä, mikä on enemmän kuin Model S:n virrankulutus. Se ei ihmetytä kuin polttomoottorifaneja, että E-Hybrid kuluttaa sähkömoottorin paljon pienemmästä 70 kilowatin tehosta huolimatta Teslaa enemmän. Sähköautopuolella pätevät eri lait, koska siellä tehokkaampi moottori on usein myös taloudellisempi. Tämä johtuu siitä, että siinä on vähemmän sähköistä vastusta ja parempi lämmönpoisto. Molemmat sähkömoottorit ovat ilmajäähdytteisiä, mutta Panamerassa on pysyvillä magneeteilla varustettu synkronivoimanlähde.

Porschen ei sitä vastoin tarvitse koskaan kantaa huolta toimintasäteestä polttomoottorinsa ja bensatankkinsa myötä. Toisin kuin Teslassa, pidempiä matkoja ei tarvitse suunnitella käytettävissä olevien latausasemien mukaan. Model S:n akku pitäisi pystyä kuitenkin lataamaan Teslan omalla 120 kW:n tehoisella Supercharger-latauspisteellä puoliksi täyteen vain 20 minuutissa, jolloin toimintamatkaa tulee taas melkein 200 km. Näitä Supercharger-asemia on kuitenkin EU:n alueella tällä hetkellä vain Norjassa. 400 voltin pikalatauspistokkeesta (22 kW:n teho) Teslan pystyy lataamaan täyteen neljässä tunnissa. Panameran lataaminen kestää suunnilleen yhtä kauan 230 voltin kotipistorasiasta, kun taas jenkkisähköauto joutuisi olemaan siinä koko päivän.

Jos haluaa verrata näin erilaisten voimanlähdekonseptien kulutusta reilulla tavalla, täytyy käyttää well to wheel -mittaustapaa, eli energialähteestä pyörille asti. Model S:n päästöt ovat tämän laskutavan ja saksalaisen sähköenergiaa koskevan laskukaavan mukaan (22,9 kWh/100 km) epäsuorasti 132 hiilidioksidigrammaa kilometriä kohden. Panamera kuluttaa tilastojen mukaan laskettuna 3,8 litraa bensaa ja 15,3 kWh sähköä, mikä vastaa 177 gramman päästöjä. Pelkällä polttomoottorilla ajettaessa se kuluttaa välillä myös yli yhdeksän litraa 100 kilometrillä. Se on hyvä arvo näin isolle autolle, mutta kuitenkin Teslaa enemmän.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jos Model S osoittautuu lahjakkaaksi ja ketteräksi pujotteluradallakin, Saksan autoteollisuuden yläpuolelle tulee hyvin tummia pilviä. Tesla ei ole mikään epämääräinen viritelmä, vaan hyvä auto myös klassisten mittapuiden mukaan. Panamera iskee kuitenkin takaisin perinteisillä vahvuuksilla. Sen sähköhydraulinen ohjaus on tarkempi, ja Porsche kallistelee vähemmän sekä pysyy myös erittäin korkeissa nopeuksissa äärimmäisen rauhallisena ja tasapainoisena. Model S tuntuu rauhattomammalta, ja sen käytös vaihtelee kevyen yli- ja aliohjautumisen välillä. Lisäksi Teslan jäykempi ilmajousitus ja 21-tuumaiset pyörät saavat epätasaisuudet tuntumaan selvemmin matkustajien takapuolissa, kun tienpinta muuttuu kuoppaisemmaksi. Porsche on ottanut sitä vastoin vakuuttavan askeleen kohti hienoa mukavuutta. Ainoastaan 19-tuumaisten pyörien jyrinä muistuttaa vielä vanhoista urheiluautoista.

Panameran turvallisuus on korkeammalla tasolla

Autojen välinen suurin ero tulee kuitenkin esiin turvallisuusominaisuuksissa.

Tässä suhteessa Model S:llä on vielä parannettavaa, vaikka Teslan pomo Elon Musk puhuukin mielellään 5,4 törmäystestitähdestä viiden sijasta. Jarrut ovat kestävät ja vähän huonommat kuin Panamerassa, mutta jopa VW Up tarjoaa enemmän aktiivisia turvavarusteita.

On erikoista, että Tesla antaa kuskin surffata netissä täysin vapaasti ajon aikana maailman suurimman autossa olevan kosketusnäytön kautta. Piilaakson lepsusta suhtautumisesta ergonomiaan kertoo myös se, että valoja ohjataan alavalikon kautta. Tätä lukuun ottamatta Teslan suuri infotainment-järjestelmä on vakaan ja nopean nettiyhteytensä myötä vallankumouksellinen systeemi, jolla on vielä suuri tulevaisuus edessään yksityiskohtien parantamisen jälkeen.

Panameran nappeja täynnä oleva infotainment-systeemi tarjoaa sitä vastoin yksinkertaista, mutta vähän vanhanaikaista käytettävyyttä.

Model S:ssä on iso tavaratila

Teslan käyttämät koriprässit vaikuttavat sen sijaan jo vähän vanhemmilta. Auton takaluukku on vinossa, ja peltiosien väliset raot ovat erisuuruisia. Lisäksi Model S:n korista kuuluu ääniä, kun taas Panamera vaikuttaa äärimmäisen tukevasti ja tarkasti tehdyltä. Sen erittäin mukavilla takaistuimilla myös pidemmät ihmiset tuntevat olonsa hyväksi, ja tilantunne on kohdallaan. Teslan takapenkki tuntuu askeettisemmalta, ja se ei tarjoa luksusta tai reiluja tiloja. Matkatavaroille Model S:stä löytyy sen sijaan tilaa. Tavaratilan vetoisuus on mahtavat 745 litraa, kun taas Panamerassa tilaa on vaivaiset 335 litraa. Lisäksi sähköjenkissä on jopa esiin käännettävä, kahdelle lapselle sopiva takapenkki, ja kardaanitunnelin puuttuminen tuo lisätilaa. Tästä huolimatta Panamera voittaa auton ominaisuuksiin pohjautuvan arvostelun.

Toisaalta kuka olisi uskonut, että Tesla pystyy myymään näin valtavaa sähköautoa vieläpä edullisesti? Model S maksaa Suomessa alle 100 000 eurolla, eli se on noin 40 000 euroa Panameraa halvempi. Lisäksi Teslan energiakustannukset ovat huomattavasti edullisemmat. Eko-Porsche ottaa kuitenkin loppujen lopuksi voiton kotiin. Tämä voi kuitenkin muuttua nopeasti seuraavassa testissä, jos Tesla kehittyy näin huimaa vauhtia.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.