Vertailussa uusi Peugeot 308 SW ja VW Golf Variant

29.03.2014 | Michael Harnischfeger / AMS
Vertailussa uusi Peugeot 308 SW ja VW Golf Variant

Uusi Peugeot 308 SW tulee myyntiin toukokuun lopussa, ja se lupaa tarjota parhaimman tason mukavuutta, ajamisen hauskuutta ja käytännöllisyyttä sekä erittäin taloudellisia moottoreita. Toimme auton ensimmäiseen tapaamiseen sen kovimman kilpailijan, eli Volkswagen Golf Variantin kanssa.

Peugeotin ihmiset kestävät nyt jo paljon paremmin kritiikkiä kuin vuosi sitten, kun puhe on heidän 308:nsa testituloksista. Tämä ei ole mikään ihme, koska monessa suhteessa vähemmän ikimuistoinen edeltäjämalli siirtyi historian lehdille syksyllä 2013, ja auton samanniminen, mutta täysin uusittu seuraaja menestyi kahdessa Auto motor und sportin tekemässä vertailussa erittäin hyvin. Neliovinen auto on objektiivisesti arvioituna joka suhteessa edeltäjäänsä parempi, ja nyt ei ole puhuttu vielä mitään ulkonäöstä.

Toukokuun lopussa myyntiin tulee kompaktimallin perhepakkaus, eli SW-farmari, jonka kehitystyössä on panostettu paljon materiaalien sekä työn laatuun ja ylipäätään siihen suureen kokonaisuuteen, joka tekee autosta miellyttävän kumppanin monien vuosien ajaksi. Uusi SW sanoo jäähyväiset korkeakattoisen edeltäjänsä tila-automaisille piirteille, ja se on nyt kahdeksan senttiä matalampana muiden farkkujen korkuinen. SW:ssä on myös samaa tyylikkyyttä kuin hatchback-mallissa, eli pyöreitä linjoja oikeissa kohdissa ja etupään muotoilu, joka saa Golfin tiukkahuulisen nokan vaikuttamaan kovin konsernityyliseltä. 308 SW:n akseliväli on kasvanut hatchbackiin verrattuna 11 sentillä 2,73 metriin, mikä on 10 senttiä enemmän kuin Golfin vastaava mitta, vaikka autot ovat lähes identtisen pituisia.

Venyttämisen avulla saatu lisätila tuntuu B-pilareiden takapuolella. SW:n takapenkillä on enemmän polvitilaa kuin hatchbackissä, vaikka ensimmäinen ilman mittanauhaa tehty koeistuminen antaakin olettaa, että Golf Variantissa on vielä vähän enemmän tilaa polville.

Jousivoiman avulla eteenpäin kaatuvat selkänojat ovat Peugeotissa hieman pystymmässä kulmassa, mikä johtaa korostetun ryhdikkääseen istuma-asentoon. 190-senttisten päälaet osuvat väistämättä kuvissa esiintyvän, 308 SW Allure -huippumallin ison panoraamakaton reunukseen, ja myös katon sivupilarit tulevat kovin lähelle. Sitä vastoin 308:n tavaratilan pohja on takapenkin selkänoja kaadettuna lähempänä tasaisen pinnan ihannetta kuin Golfissa, mutta ei ole kuitenkaan täysin tasainen monien kilpailijoiden tavoin.

Fiksuja tavaratilaratkaisuja

Tämä on kuitenkin korkean tason motkottamista, koska molemmissa autoissa on tavaratilaa vaikka muille jakaa. Golfissa sitä on 605-1620 litraa ja uudessa 308 SW:ssä jopa 610-1660. Molemmissa farmareissa on luonnollisesti luukut suksille ja muille pitkille tavaroille sekä tavaratilan hattuhyllyverhot, jotka rullaavat vaimennetusti kasaan sormen painalluksella. Kun ne eivät ole käytössä, verhoille on paikat takaluukun välipohjan alla. Kun tavaratilasta tarvitaan kaikki sentit leveyssuunnassa, välipohjan alle voi laittaa myös muoviosat, jotka tekevät sivuseinien koloista säilytyslokeroita. Peugeot tarjoaa lisäksi kiskojärjestelmää tavaroiden kiinnittämiseksi.

Kuskit näkevät tietysti kojelaudan tavaratilaa useammin. Sitä voi ihailla molemmissa autoissa isoilta ja mukavilta penkeiltä. On makuasia, onko Peugeotin uudenlainen, korkealla olevilla päämittareilla ja niiden alle matalalle sijoitetulla ratilla varustettu järjestely parempi kuin VW:n onnistunut standardiratkaisu. Ainakin tilantunteesta tulee ilmava ja leppoisa Peugeotin rakenteen myötä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

SW tuo mukanaan uusia moottoreita.

Ensimmäiset testit tulevat näyttämään, kuinka hyvin Peugeot on onnistunut siirtämään 308:n mainion jousitusmukavuuden ja ketterän käsiteltävyyden isompaan ja painavampaan farkkuversioon. Silloin voidaan arvioida myös uusia moottoreita, jotka esitellään SW:n myötä ja tulevat samanaikaisesti myös hatchback-malliin.

Bensapuolella tutun 1.6 THP -nelosturbon alapuolelle tulee Euro 6 -päästönormit täyttävä 1,2-litrainen kolmisylinterinen turbokone, jota saa 110- tai 130-heppaisena. Pienempitehoisen 308 SW e-THP 110:n hinta Saksassa on 19 250 euroa, jolloin se on yli 1300 euroa halvempi kuin 105-hevosvoimainen VW Golf Variant 1.2 TSI Trendline.

Dieseleiden osalta 115-heppaisen, Euro 5 -päästönormit täyttävän koneen seuraksi tulee uusi, Euro 6 -pakokaasumääräykset täyttävä 1.6 Blue-HDi (100 ja 120 hv), jossa on SCR-katalysaattori. 115-hevosvoimainen moottori tulee todennäköisesti katoamaan melko pian mallistosta. Tehokkaimpana dieselinä pysyy toistaiseksi 150 heppaa tuottava 2.0 Blue-HDi, jonka pariksi saa 130-hevosvoimaisen bensakoneen tavoin lisähintaan Aisinin valmistaman kuusivaihteisen automaatin.

Lisätehoa kaipaavien pitää odotella vielä kärsivällisesti. Tuotekehittäjät antavat ymmärtää, että uutta on putkessa, mutta he eivät kerro siitä enempää, ja sama koskee myös hinnaltaan erityisen houkuttelevien 100- (diesel) ja 110-heppaisten (bensa) perusmallien tietoja.

SW:tä saa hatchbackin tavoin kolmella eri varustetasolla, jotka ovat Access, Active ja Allure. Jo perusmallissa on ilmastointi, bluetooth-radio, sähköikkunat edessä, ajotietokone ja keskuslukitus, joten se ei ole liian karusti varusteltu.

Riittääkö tämä päihittämään Golf Variantin tai muut auton kaavaillut kilpailijat? Valokuvausstudiossa vietetyn hetken jälkeen tätä on vielä liian aikaista sanoa, vaan lopullinen tuomio asiasta voidaan antaa vasta, kun auto saadaan ajoon.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.