Vetyautolla hiljaista kyytiä

22.04.2014 | Tapio Ketonen
Vetyautolla hiljaista kyytiä

Vetyauto on itse asiassa sähköauto.

Perinteinen polttomoottori vaihteistoineen on korvattu sähkömoottorilla. Muuten auto on kuin tavallisen Hyundai ix35:n etuvetoversio.

Nykytekniikalla neliveto ei onnistu, sillä tavaratilan alusta taka-akselin kohdalta on varattu vetysäiliöille. Niitä on kaksi, ja yhteensä 144 litran tilavuus vie tilaa niin paljon, ettei taakse mahdu sähkömoottoria.

Vetyauto poikkeaa sähköautosta sikäli, että talvellakin matkustamoon riittää lämpöä. Polttokenno näet tuottaa reilusti hukkalämpöä. Kemistit kutsuvat reaktiota eksotermiseksi.

Kuljettajan paikalta vetyauto ei mitenkään poikkea sähköautosta. Käynnistäminen tapahtuu nappia painamalla, mutta se vain saa auton käyttövalmiiksi. Liikkeellelähtö tapahtuu aivan samoin kuin sähköautolla, eli äänettömästi. Ajo sujuu niin ikään äänettä, ainoastaan tieäänet ja loskan lätinä kuuluvat.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Iso näköismaasturi on huonollakin kelillä tanakka ja vakaa. Pirteyttä löytyy enemmän kuin huono keli sallii välittää voimaa tiehen, mutta elektroniikka pitää luiston kurissa.

Käyttäjän kannalta ainoa ero akkujen voimalla kulkevaan sähköautoon on toimintamatka. Akkusähköauto kulkee parhaimmillaankin vain reilut sata kilometriä. Hyundain vetysäiliöissä luvataan riittävän puhtia yli 500 km ajoon.

Toinen ero on tankkauksessa. Sähköautoa ladataan tuntikausia, vetyautoa kolme minuuttia. Tankkaus tapahtuu aivan kuten maakaasuautolla. Ensiksi kytketään tankkausletku, sitten kytketään tankkaus toimintaan. Sitten vain odotellaan hetken verran, ja tankkaus hoituu automaattisesti.

Lue Tuulilasin numerosta 4/2014 kattava katsaus vetyautoiluun.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.