Vinkki pitkille automatkoille – näin vältät selkäkivut

11.02.2014 | TL-verkkotoimitus
Vinkki pitkille automatkoille – näin vältät selkäkivut

Autolla ajaminen aiheuttaa monelle niska-, hartia- ja selkäkipuja.

Ajon aikana kuljettaja joutuu istumaan pitkään samassa asennossa ja altistuu tärähdyksille. Liikkumaton asento heikentää selän aineenvaihduntaa.

Autoilevan kannattaakin kiinnittää huomiota ajoasentoonsa, selälle ystävälliseen autosta poistumiseen ja autoilun tauottamiseen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Selkäliitto on julkaissut nettisivuillaan ohjeet autoilijoita varten:

  • Istu penkin perälle siten, että yläselkä saa hyvän tuen selkänojasta. Istuimen selkänojan kaarituen pitää osua selän notkon kohdalle. Jos auton istuimessa ei ole hyvää selkätukea, niin siihen voi hankkia irrallisen tuen tai laittaa vaikka pyyheliinarullan, joka asetetaan selän taakse alaselän liiallista pyöristymistä estämään.
  • Varmista, että jalat yltävät koukussa hyvin polkimille ja kädet ovat noin 90 asteen kulmassa, kun otat kiinni ratista. Ajaessa käsien tulisi olla ”kymmentä vaille kaksi” -asennossa. Pidä hartiat rentoina ja vaihda käsien asentoa ajon aikana.
  • Sovita niskatuen yläreuna siten, että se on takaraivon tasolla. Niskatuen käyttö rentouttaa niska-hartiaseutua. Kun auto on pysähdyksissä esimerkiksi liikennevaloissa, voit tehdä niin sanotun kaksoisleukaliikkeen – silloin niskan lihakset venyvät ja saat kireyden tunteen niskasta pois.
  • Ota tavaksesi rentouttaa niska-hartiaseudun lihakset ajon aikana, niin et aja ”hartiat korvissa”. Älä purista rattia liian tiukasti.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.