Volkkari perustaa modulaarirakenteen varaan

11.12.2013 | Klaus-Ulrich Blumenstock / AMS
Volkkari perustaa modulaarirakenteen varaan

VW-konserni pyrkii poikittaismoottorikäyttöön tehdyn modulaarisen MQB-perusrakenteen avulla standardisointiin, joka mahdollistaa myös monien eri voimanlähteiden käyttämisen.

Mallitarjonnan laajuus voi muodostua myös taakaksi. Näin voi käydä silloin, kun laaja tarjonta kehittää vähitellen ihan oman dynamiikkansa, kuten tapahtui Volkswagen-konsernissa. Tällainen kehitys oli jo melkein odotettavissa, kun neljällä merkillä, eli Audilla, Seatilla, Skodalla ja VW:llä oli niin laajat mallivalikoimat. Niinpä esimerkiksi myydyimmässä segmentissä käytettiin viimeksi 309 eri moottori- ja vaihteistovaihtoehtoa, mikä oli aivan liian paljon Wolfsburgin strategeille. Tällainen vaihtoehtojen kirjo tulee nimittäin kalliiksi ja tekee tuotannosta epäjoustavaa.

Niinpä tehtiin päätös tietynlaisesta pohjalevysuunnittelusta luopumisesta, ja tilalle luotiin modulaarinen perusrakennestrategia. Sen tuorein versio on modulaarinen poikittaismoottorikäyttöön tehty perusrakenne (MQB), joka tuli ensin käyttöön Audi A3:ssa, mutta nykyään se on myös Golf VII:ssä, Skoda Octaviassa ja Seat Léonissa. Yrityksen kilpailukykyä piti vahvistaa tällä merkkirajat ylittävällä mallilla erityisen suurivolyymisissä A-B-segmenteissä. VW:n mallinimikieleen käännettynä tämä tarkoittaa kaikkia etu- ja poikittaismoottorisia malleja, eli Poloa, Beetleä, Golfia, Sciroccoa, Jettaa, Tiguania, Tourania, Sharania sekä Passatia ja siitä johdettua CC-mallia. Yhdessä konsernin merkkisisarten kanssa eri malleja on jopa 220!

Segmenttiajattelua

MQB:n ydinajatuksen takana piilee kaksi aluksi ristiriitaiselta vaikuttavaa tavoitetta. Pyrkimyksenä oli saavuttaa synergiaetujen toivossa mahdollisimman kattava teknisten mittojen ja työprosessien yhtenäistäminen sekä säilyttää suuri vaihtoehtojen määrä.

MQB-mallit jaetaan tämän vuoksi ajatuksen tasolla voimanlähteiden, alustan ja korin rakennuspalikoihin, joita voi sitten yhdistellä eri tavoin. Esimerkiksi akseliväli, raideleveydet ja pyöränkoot pysyvät tässä mallissa mukautuvina. Vain tällä tavalla saman perusrakenteen pohjalta saadaan tehtyä eri kokoisia ja mallisia autoja. Toisaalta yhtenäistetyt tekniset mitat ovat ratkaiseva edellytys MQB-rakenteen menestyksekkäälle käytölle. Niinpä MQB:n aivan olennainen kriteeri on aina samana pysyvä etupyörän keskiön ja kaasupolkimen väli, mikä koskee ennen kaikkea keskeistä voimanlähdeyksikköä.

Niinpä perusrakenneajattelu johti myös kahden uuden moottorimalliston suunnitteluun, eli sekä bensa- (EA211) että dieselkoneiden (EA288) uusiin sukupolviin. Moottorit saavat seurakseen niiden käyttötarkoituksesta riippuen lisäkomponentteja modulaarisesta perusrakenteesta. Bensakoneiden kirjo ulottuu pienestä litran kokoisesta kolmisylinterisestä moottorista – sitä käytetään MQB-rakenteen sijasta vain Upissa – 1.2 ja 1.4 TSI -moottoreihin sylinterien lepuutustoiminnolla. Moottoriperheeseen kuuluvat myös imusarjaruiskutuksella varustetut koneet, jotka on tarkoitettu lähinnä Aasian markkinoille.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Dieselmalliston pitäisi koostua aluksi uusista 1,6- ja kaksilitraisista koneista, jotka kattavat 90-190 hevosvoiman tehoskaalan. Tavoitteena ollut eri moottorien ja vaihteistojen yhtenäinen sopivuus toistensa kanssa on eduksi kokoonpanon kannalta kaikissa eri puolilla maailmaa sijaitsevissa tehtaissa, ja se mahdollistaa lisäksi saman vaihteiston käytön kaikissa moottoriperheissä ja joka vääntöluokassa. Konserni pystyi kaiken kaikkiaan vähentämään MQB-järjestelmän avulla moottori- ja vaihteistovaihtoehtojen määrää peräti 88 prosentilla 36:een.

Tulevaisuuteen soveltuva

Tämän lisäksi suurimpana etuna on se, että kaikkia mainittuja malleja voidaan tulevaisuudessa valmistaa eri akseliväleistä ja raideleveyksistä huolimatta samalla linjalla eri tehtaissa. Teoriassa tämä pätee jopa konsernin eri merkkien malleihin.

MQB mahdollistaa perinteisten moottorivaihtoehtojen lisäksi myös kaikkien mahdollisten vaihtoehtoisten voimanlähteiden käytön identtisesti sijoitettuna ja ilman rajoituksia. Tämä koskee maakaasu- ja hybridiversioita sekä pelkkää sähkömoottoria. VW-konsernin mielestä se on varautunut hyvin tulevaisuuteen tämän myötä.

Jokaisessa uudessa MQB-mallissa pitäisi olla tulevaisuudessa myös korin rakenteellisia optimointeja, joiden tavoitteena on säästää painoa ja siten myös voimanlähteen vaatimaa energiaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.