Volkswagen Golf GTI – seitsemäs sukupolvi Genevessä

16.07.2013 |
Volkswagen Golf GTI – seitsemäs sukupolvi Genevessä

GTI-luokan ikoni esittäytyy Geneven autonäyttelyssä uusiutuneena. VW Golf GTI:n ostajille on tarjolla kaksi moottoritehoa, 220 hv ja 230 hv GTI Performance. Autoissa on muutakin eroavuutta kuin malliversion nimi, 10 hv:n lisäteho ja hinta

VW Golf GTI - kaksi versiota samasta teemasta

Uudessa Golf GTIssä on yksi moottori, mutta siitä tarjolla on kaksi moottoritehoa. Molemmat ovat 2-litraisia turboahdettuja suorasuihkutusmoottoreita. ”Pienempitehoisessa” on  220 hevosvoimaa (162 kW )  ja Performance-versiossa 230 hv (169 kW). Kummankin moottorin vääntö on sama 350 Nm. Moottorit täyttävät jo Euro 6-päästönormit, jotka tulevat voimaan vuonna 2014.

Golf GTI vm 2013 etuviisto

 

Tavallinen GTI kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa,  ja sen huippunopeus on 246 km/h. Performancen kiihtyvyys on sekunnin kymmenystä parempi ja huippunopeus  250 km/h.

Kummankin GTI:n vakiovarustukseen kuuluu start/stop-automatiikka. Vaihteisto on kuusiportainen manuaali, mutta auton saa myös DSG-automaattina.  

EU-normin mukainen yhdistetty kulutus on 6,0 litraa/ 100 km. Edllisen sukupolven GTI-malliin verrattuna CO2-päästö on pudonnut 18 % ja on nyt 139 g/km. Jos auton hankkii 6-portaisella DSG-vaihteistolla, standard-version CO2-päästö on 148 g/100 km ja Performace-version 149 g/km.

GTI-mallin erottaa tavallisesta Golfista. Pyörät ovat 17-tuuman Brooklyn-kevytmetallivanteet (rengaskoko 225/45), mutta vanteet voivat vaihdella maakohtaisesti. Esimerkiksi Englannissa 18-tuuman vanne on vakiona.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

Golf GTI vm 2013 ohjaamo

 

Auton ulkonäkö eroaa tavallisesta Golfista, vaikka auto ei olekaan huomiotaherättävän erilainen.  Auton takana etupuskurin ja takapuskurin alla on spoileri. Jäähdyttäjän säleikköä reunustaa perinteiseen tapaan ohut punainen lista. Pienet yksityiskohdat osoittavat Golfit hyvin tuntevalle oitis, että kyseessä on Golf-malliston huippu. Volkswagenin perinteinen linja huippumallin sivistyneestä erilaistamisesta jatkuu.

Auton sisäpuolella auto erottuu huomattavasti enemmän tavallisesta Golfista sportti-istuimineen, verhoilunsa ansiosta sekä erilaisen ratin, vaihdekepin ja kojetaulunsa vuoksi. Suurimman eron kokee, kun hyppää autoon, tarttuu rattiin ja lähtee ajamaan. Ero tavallisen Golfiin on raju.

Saksassa uuden GTI-Golfin myynti käynnistyy maaliskuun 5. päivänä. Hinnat alkavat 28 350 eurosta.

Muita tietoja:

  •  Moottori: 4-sylinterinen TSI (turboahdettu suorasuihkutus), tilavuus 1984 ccm, teho 220 hv alueella 4 500 – 6 300 rpm
  •  (GTI Performance 230 hv, 4 700 – 6 200 rpm)
  • Vääntö: 350 Nm alueella 1 500 – 4 400 rpm ( GTI Performance 1 500 – 4 600 rpm)
  • Etujarrut: Levyt 312 x 25 mm / takana 300 x 12 mm (GTI Performance edessä 340 x 30 mm/ takana 310 x 22 mm)
  • Auton omapaino: 1 351 kg

VW Golf GTI takaa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.