Volkswagen Golf Plus vaihtaa nimeä

13.09.2013 | Birgit Priemer / AMS
Volkswagen Golf Plus vaihtaa nimeä

Volkswagen haluaa asemoida malliuudistuksen yhteydessä Golf Plus -mallin uudelleen – tylsästä korkeakattoisesta autosta halutaan tehdä uudella tavalla sporttinen.

Nimillä on merkitystä autoteollisuudessa. Ainakin markkinointieksperttien mielestä ne ovat tärkeä tekijä, kun auto asemoidaan oikein markkinoille. Tästä syystä Golfin pohjalta tehtävää Plus-mallia ei ole enää olemassa malliuudistuksen jälkeen.

Auton mallimerkintä on nyt Sportsvan, jotta siihen saadaan mukaan niitä tunteita joita edeltäjämallista puuttui – siis markkinointiväen mielestä.

Vanha nimi ei tosin haitannut auton menestystä, koska esimerkiksi Saksan markkinoilla Plus sai yli 20 prosentin osuuden Golfin myynnistä. Kuukausikohtaisissa myynneissä sen myynti on Ford Focuksen koko mallisarjan tasoa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nyt kaiken pitäisi muuttua vielä paremmaksi. Korkeakattoinen auto perustuu Golf VII:n pohjalevylle, ja sen akseliväli kasvaa vajaalla 11 sentillä sekä pituus 13,4 sentillä. Tämän myötä sisätilat paranevat selvästi, mikä on loogista. Myös tavaratila suurenee 74 litran verran 498 litraan, jolloin luukun vetoisuus sopii vihdoin myös perhekäyttöön. Lapset ovat myös siitä innoissaan, että takapenkkejä pystyy säätämään vielä vähän monipuolisemmin: takapenkin pituussuuntainen säätövara kasvaa kahdella sentillä 18 senttimetriin.

Auton uusi sukupolvi ei muuta mihinkään sen korkeaa istuma-asentoa ja hyvää näkyvyyttä ulospäin. Materiaalien pintojen ja laadun pitäisi olla jopa astetta arvokkaammalla tasolla kuin tavallisessa Golfissa, ja autoon saa lämmitettävän ratin lisävarusteena.

Sportsvanin uutuusvaruste on niin sanottu Blind Spot Sensor, eli kuolleen kulman avustin. Se varoittaa kaistanvaihtojen lisäksi niissä tilanteissa, jos parkkiruudusta poistuttaessa on auto lähestymässä takaapäin. Sportsvanin erottavat tavallisesta Golfista lisäksi pitkät sivuikkunat niitä kiertävillä reiluilla kromilistoilla sekä uudet ovenkahvat ja peilit, jotka ovat nyt suoraan auton korissa kiinni pienten kolmioikkunoiden sijasta.

Saksassa tämän neliovisen auton voi tilata loppuvuodesta alkaen, ja toimitukset alkavat toukokuussa 2014. Autoon saa Golfista tuttuja moottoreita, mutta ne täyttävät silloin Euro 6 -päästömääräykset ja ovat edeltäjämalliin verrattuna jopa 19 prosenttia taloudellisempia. Start-stop-automatiikka on Plusissa vakiovarusteena. Säästömallina toimii 110-heppainen 1.6 TDI Bluemotion, jonka dieselkone tuottaa 95 g/km:n hiilidioksidipäästöt. Moottorin kulutus on 3,7 litraa 100 kilometrillä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.