Volkswagen kutsuu Kiinassa 384 181 DSG-autoa korjaukseen

13.03.2013 | TL-verkkotoimitus
Volkswagen kutsuu Kiinassa 384 181 DSG-autoa korjaukseen

Kiinassa on painittu jo pitkään Volkswagenin DSG-vaihteiston ongelmien kanssa. Vaihteistot reistailevat, mutta Volkswagen ei ole suostunut kutsumaan autoja korjauksiin. Nyt Kiinan hallitus on puuttunut asiaan, ja kuinka ollakaan, heti tämän jälkeen VW ilmoitti "vapaaehtoisesta" takaisinkutsusta, joka alkaa huhtikuun alussa.

Volkswagenille vaihteisto-ongelmat eivät suinkaan tulleet yllätyksenä. Käyttäjät olivat valittaneet ongelmista jo vuonna 2009. Helmikuussa 2012 DSG-vaihteistoissa ilmenneitä ongelmia yritettiin poistaa ohjelmistopäivityksellä. Yli 500 000 autoa kävi päivityksessä, mutta pian kävi ilmi, että ongelmat eivät tällä poistuneet. Autot tulivat pian takaisin korjaamoille, ja niissä ilmeni ongelmia entistä enemmän.

Kiinan hallituksen laadunvalvontavirasto, jonka nimi on The General Administration of Quality Supervision, Inspection and Quarantine's (AQSIQ), vaati jo viime vuoden maaliskuussa, että Volkswagenin on hoidettava tämä ongelma kuntoon. Volkswagen yritti ratkaista ongelmaa taloudellisimmalla mahdollisella tavalla: se esitti anteeksipyynnön!

"Volkswagen pahoittelee, että seitsenvaihteisista DQ200-vaihteistoista on aiheutunut harmia joitakin kiinalaisille kuluttajille ja sitoutuu ottamaan nämä valitukset erittäin vakavasti ja tekemään kaikkensa saadakseen kiinalaiset asiakkaansa tyytyväisiksi", yhtiö ilmoitti.

Takuuta jatkettiin

Anteeksipyynnön tueksi VW sentään ilmoitti jatkavansa vaihteistojen takuuaikaa 10 vuoteen tai 160 000 kilometriin. Anteeksipyynnössäänkään VW ei suostunut tunnustamaan AQSIQ:n ja useiden käyttäjien ilmoittamaa vian mahdollista vaarallisuutta.

Seitsenvaihteinen DSG-vaihteisto on varustettu kuivalla kaksoiskytkimellä.VW Group Chinan varapääjohtajan Yang Meihongin antaman lausunnon mukaan ongelma koski hyvin rajoitettua määrää vaihteistoja, eikä varsinainen takaisinkutsu ollut tarpeen. Pelkkä merkkikorjaamoilla tehty ohjelmistopäivitys oli varapääjohtaja Yangin mukaan riittävä.

DSG-vaihteisto säilytti asemansa Kiinan autonostajien yleisimpänä valitusten kohteena, mutta varsinaista korjausta asiaan ei vaituksista huolimatta luvattu.

Tämän vuoden alussa laadunvalvontavirasto sai tuekseen uutta lainsäädäntöä, joka oikeuttaa sen tilaamaan tutkimuksia ja määräämään sakkoja yhtiöille, jotka jättävät kutsumatta korjauksiin viallisiksi todettuja tuotteita.

Perusteelliset tutkimukset

AQSIQ käynnisti DSG-vaihteistoja koskevat tutkimukset maaliskuussa 2012. Se on haastatellut yli 3000 käyttäjää ja ottanut vastaan yli 10 000 vikaraporttia, tehnyt 12 pistokoetarkastusta ja pitänyt 7 asiantuntijoiden kuulemistilaisuutta, ennen kuin se päätteli, että VW:n vaihteistot ovat viallisia ja muodostavat turvallisuusriskin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vaihteiston kaksoiskytkin on tiivis paketti, joka yleensä vaihdetaan kokonaisuutena.AQSIQ vaati 27. helmikuuta, että Volkswagenin on kutsuttava vialliset automallit takaisin ja korjattava ne asiaankuuluvasti. Ongelmat koskevat 21 automallia, joita ovat Volkswagenin mallit Passat, Touran, New Bora, Sagitar, Magotan ja Lavida. Skodan malleista korjausta kaipaavat Octavia ja Superb. Myös tuontiautoista VW Golf Variant, VW Scirocco, VW Cross Golf sekä Audi A3 kuuluvat takaisinkutsuttavien joukkoon.

Vielä 1.3. Kiinan VW vastasi, että takaisinkutsut eivät ole tarpeen, ohjelmistopäivitys riittää. VW:n mukaan ilmenneet yllättävät kiihtymiset, tehon menetykset ja jopa pysähtymiset eivät ole vaara turvallisuudelle.

Julkisuus toi takaisinkutsun

15. maaliskuuta on Kiinassa kansallinen kuluttajapäivä. Sen aikana pettyneille kuluttajille annetaan koko kansakunnan laajuisessa televisiolähetyksessä mahdollisuus julkistaa niiden yhtiöiden taholta kokemiaan vääryyksiä, joiden kanssa he ovat olleet tekemisissä tai kaupoissa viimeisten 12 kuukauden aikana.

DSG-vaihteistojen ongelmat nousivat tv-ohjelmassa näyttävästi esiin. AQSIQ ilmoitti vaatineensa VW:ltä viallisilla vaihteistoilla varustettujen autojen takaisinkutsua.

Vaihteiston toimintaa ohjataan elektroniikan ohjaamalla sähköisellä mekatroniikkkayksiköllä.Ensimmäisenä pettivät Skodan edustajien hermot. 16.3. he ilmoittivat, että DSG-vaihteistolla varustetut Octavia 1.4T SI, Octavia 1.8 TSI ja Superb 1.4TSI -mallit kutsutaan vaihteistokorjauksiin.

Sitten tulikin lopulta myös Volkswagenin vuoro. VW ilmoitti 20.3., että "joissakin yksittäisissä tapauksissa voi ohjainyksikön sähköinen virhetoiminto tai vika vaihteistomekatroniikan öljynpaineessa johtaa virran katkeamiseen."

VW oli edelleen sitä mieltä, että vika ei voi vaarantaa turvallisuutta, koska vika ei vaikuta ohjauksen tai jarrujen toimintaan.

Volkswagen ei antanut tietoja takaisinkutsukampanjan kustannuksista, mutta tutkimuslaitos  LMC Automotive arvioi, että kustannukset tulisivat olemaan jopa 600 miljoonaa dollaria eli 463 miljoonaa euroa.

Todistuksessa sanotaan selvällä kiinalla, että VW:n DSG-vaihteistolla varustetut mallit on kutsuttava takaisin korjauksia varten.Vain muutama päivä sitten VW:n konsernijohtaja Martin Winterkorn ilmoitti, että Kiina on konsernin tärkein matrkkina-alue, ja se tulee rakentamaan sinne seitsemän uutta tehdasta. Suhteiden säilyttäminen viranomaistahoon on siis oleellisen tärkeää.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.