Volkswagen - Suomen haluttavin automerkki v. 2012

09.07.2013 |
Volkswagen - Suomen haluttavin automerkki v. 2012

Volkswagen on säilyttänyt asemansa Suomen haluttavimpana automerkkinä vuonna 2012. Volvo on noussut toiseksi. Monien merkkien haluttavuusarvo on erilainen miesten kuin naisten keskuudessa.

Tuulilasi tutkii vuosittain automerkkien haluttavuusarvon Suomen suurimmassa vuosittain toistettavan autoilijatutkimuksen yhteydessä.Vuoden 2012 tulokset kertovat Volkswagenin säilyttäneen ykkösasemansa. Sen sijaan kakkoseksi on noussut Volvo.

Miehet kokevat muun muassa BMW:n, Skodan, Lexuksen ja Subarun huomattavasti naisia haluttavampana. Naiset taas pitävät Peugeotista, Renaultista ja Chrysleristä miehiä enemmän. Vain Nissanin, Alfa Romeon ja Dodgen haluttavuuteen sukupuolella ei ole lainkaan vaikutusta. Tällöin autoilijoita tarkastellaan vain sukupuolen perusteella ryhminä.

Jos tarkasteluun otetaan myös ikä huomioon, eroavuuksia on huomattavasti enemmän.

Tulokset kertovat merkkien haluttavuudesta tilanteessa, jossa heitä pyydettiin arvioimaan merkkien haluttavuutta omaa autoa hankittaessa. Vastaukset eivät kerro siitä, mikä olisi "unelmien auto" , tai millaisen auton vastaaja ostaisi, jos saisi lotossa päävoiton. Silloin mitataan haaveita, jotka monien kohdalla voivat olla hyvin etäällä siitä, mikä omalla kohdalla voisi olla mahdollista.

Koska auton omistaja miltei poikkeuksetta arvioi automerkin, jolla nyt ajaa haluttavammaksi kuin sellaiset autoilijat, jotka eivät tällä merkillä aja, sellaiset merkit, joilla on suuri merkkikanta (suuri osuus autokannassa) hyötyvät. Samoin merkit, joilla on korkea merkkiuskollisuus saavat hyötyä. Eniten hyötyvät merkit, joiden omistajakunnassa molemmat edellisistä seikoista ovat korostuneita.

Vastaavasti merkit, jotka ovat markkinoilla uusia tai joiden autokanta on pieni, eivät voi saada yhtä helposti korkeaa haluttavuutta. Haluttavuus edellyttää, että autoilijakunnassa merkki jollakin tunnetaan. Siihen ei riitä pelkästään yleinen käsitys. Tuttavapiiristä saatu tieto harvinaisemmastakin automerkistä lisää haluttavuutta silloin, jos arviot ovat myönteisiä, ja tuttavaa pidetään asiantuntijana autoista puhuttaessa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

Automerkkien haluttavuus v 2012 FINVolkswagen on edelleen haluttavin, mutta Volvo on lisännyt haluttavuuttaan. Useilla automerkeillä on erilainen haluttavuusarvo miesten ja naisten keskuudessa.

 

 

 

Merkkien haluttavuus 2011 ja 2010

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.