Volkswagenin jakoketjuongelmat

08.04.2012 |
Volkswagenin jakoketjuongelmat

Keskustelupalstojen mukaan Volkswagenin TSI-moottoreissa on ollut yllättäviä jakopääongelmia. On käynyt ilmi, että jakopään käyttöketjun mitoitus ja laatu ovat olleet liian heikot. Maahantuoja myöntää, että ongelmia on ollut.

Ensimmäisen kerran jakoketjuongelmat tulivat ilmi vuosi sitten, kun saimme seuraavanlaisen kysymyksen:

VAG:n merkkifoorumia luettuani ilmeni, että TSI-moottoreissa on ollut paljon ongelmia jakoketjun venymisen ja hampaiden yli hyppäämisen vuoksi. Alle 50 tkm ajetuissa autoissa on sattunut lukuisa moottorin täystuhoja pienemmistä käynti-  ym. häiriöistä puhumattakaan. Olin aikeissa vaihtaa tuolla moottorilla olevan auton, mutta enpä taida enää uskaltaa. Maahantuojakin korvaa takuuaikana tapahtuneet vauriot, mutta sen jälkeen korvaus on hyvinkin kyseenalaista vaikka kyseessä on ilmiselvä suunnitteluvika. Onko Tuulilasi-lehdellä mitään tarkempaa tietoa ongelmasta?

Vastasin tähän seuraavasti:

Valitettavasti ei. Itse asiassa tämä on ensimmäinen tästä aiheesta saamamme viesti. Aika ei riitä nettisurffailuun, ja kukaan ei ole noista kertonut. Yritetään selvitellä.

Valitettavasti asia jäi aikanaan selvittelemättä. Ei liioin tullut ajoissa seuratuksi vastaukseen tulleita kommentteja. Olisi pitänyt, sillä kommentteja kertyi pikkuhiljaa, ja tavallisten "Ostaisit Toyotan, niin ei olisi ongelmia" -kommenttien sijaan tai paremminkin lisäksi palstalle kertyi ennätysmäärä ongelmaa asiallisesti selvittäviä kommentteja.

Kurkkasin kommentteja vasta tämän vuoden maaliskuussa, ja totesin, että asiaa pitää ryhtyä selvittelemään, koska kommentit olivat asiallisia, ja tarjolla oli myös runsaasti linkkejä muualle. Seuraavassa otteita muutamista kommenteista:

On perin kummallista, jos lehden autotoimittajat eivät ole kuulleetkaan tsi-moottoreiden erittäin yleisistä kestävyysongelmista. Itse voin vahvistaa kaksoisahdetun 1,4 tsi-koneen vaikeat ongelmat. Ekasta Jettasta meni puhti ajoittain mm. kriittisen ohitustilanteen aikana, kone ei vastannut kaasuun lainkaan. Syy oli magneettikytkimestä joka jakaa "käskyt" kompressori- ja turboahtimien kesken. Tuo vika on erittäin yleinen noissa.

Pahempi, koneen täystuhoon pahimmillaan johtava vika noissa on jakoketjun venyminen, joka ilmaiseen itseään ensiksi kylmästartin aikana rallatuksella ja myös käyntihäiriöinä sekä voimanpuutteena. Kun sitten jako hyppää niin yläkerta sanoo moottorissa kaputt. Eräs ongelma ainakin ensimmäisen polven kaksoisahdetussa (140 hv , 150 hv ja 170 hv) on ollut myös karstan aiheuttamat vauriot, joita DSG-automaattivaihteisto pahentaa (vaihteisto antaa jurnuuttaa polttoainesäästön nimissä moottorin epäterveellä alakierrosalueella 1200-1400 rpm jolloin moottori karstoittuu).

Uuden polven kaksoisahdetuissa  (160 hv ja 180 hv) on edelleen se surullinen magneettikytkimen ongelma, eli auto ei reagoikaan tarvittaessa aina kaasupolkimen liikkeisiin vaan on hengetön. Noissa on edelleen myös jakoketjuvikoja ollut. Talvella mm. Nettiautossa oli samoihin aikoihin myynnissä kaksi kaksoisahdettua tsi-Volkkaria, Golf VI ja Scirocco, joissa oli tämä uudemman polven moottori. Niihin oli laitettu jo tehtaan vaihtomoottori, ajomäärä vasta noin 20 tkm!

Myös yhden turbon 1,4 tsi:stä on VAGarenalla (www.vagarena.fi) kerrottu omistajiensa taholta jakoketjuongelmista, eli se löystyy samalla lailla.

Pahin mahdollinen yhdistelmä käytetyn ostajalle on 1,4 tsi yhdistettynä dsg-automaattiin, molemmat ovat surullisenkuuluisia porsimaan.

Niinpä, on perin kummallista, ettei lehtiväki ole kuullut, vaikka ihan selvästi kerroin asiasta jo kuukausi sitten parille kaverille Esson baarissa. En kai sinne toimituksiin kannata soitella tai lähettää sähköpostia! 

Toinen kommentti:

Samaiset jakopään rallatusongelmat kiusaa myös yksöisahdettuja 1.2 ja 1.4 TSI:tä. Ei riitä suomalaisilla autolehdillä &%naa tehdä juttua ko. moottoreiden ongelmista.

Tällä hetkellä rikkoutuneita moottoreita korjataan osin valmistajan piikkiin, osin valmistajan ja omistajan piikkiin eri prosenttiosuuksilla. Prosenttiosuuksiin vaikuttaa se, että kuinka "hankala" asiakas jaksaa olla. Todellisuudessa kaikki korjaukset pitäisi tehdä valmistajan piikkiin, niin selkeä suunnittelukukkanen noissa jakopäissä on.

Kolmas kommentti paljasti "salaisen" koodin:

Prosenttiosuus riippu välillä myös huoltoliikkeen ahneudesta. Maahantuoja maksaa huoltoliikkelle tehdystä työstä kiinteän hinnan. Huoltoliikkeet sitten tekevät katetta sillä että laskuttavat ekstrana asiakasta esim 30%.

Maahantuoja maksaa 100% kuluista kun ketju venyy, jos autolla on ajettu alle 100tkm.

Itsellä kilometrejä takana oli 60 tkm kun auto varoitusvalon saattelemana lähti lavetilla pajalle. äTSIin ketju venynyt. Paikallinen valtuutettu huoltoliike tinkasi tyyliin "saatiin sovittua sinulle superdiili eikä sulle jää maksettavaksi kuin vaivaiset 860 €, niin reiluja me täällä ollaan... jaa ei sovi sinulle, no sitten maksa öljyt ja vianetsintätyötunnit niin saadaan homma pois päiväjärjestyksestä.

Tinkaus loppui kun mainitsin maagisen koodin 1535  0018 FGW. Tuo nyt sattuu olemaan se "salainen" koodi joka kertoo valmistajan ohjeet kuinka homma hoidetaan tyylikkäästi. Loppui "turkkilaisen mattokauppiaan" tinkaus siihen kun ymmärsi että asiakashan tietää jotain. Onneksi en normaalisti joudu kyseisen huoltoliikkeen kanssa asioimaan.

Korjaamot vetävät välistä?

Viimeisin noista kommenteista oli erittäin kiinnostava. Mikä on tuo salainen koodi? Lähetin 28.3.2012 asiasta viestin VV-Auto Groupin tiedotuspäällikkö Riitta Hakkaraiselle:

Terve!

Kukahan vastaisi kyselyyn Volkswagenin ja Audin 1,4- ja ilmeisesti myös 1,2-litraisten TSI-moottorien jakoketjuongelmista?

Asiasta lähetti joku meille jo viime keväänä kysymyksen, mutta minulla ei ollut tietoa asiasta, enkä heti ehtinyt paneutua asiaan tarkemmin. Nyt tuli taas yksi kysely, ja ryhdyin tutkimaan asiaa. Ja tarinaahan näemmä asiasta riittää! Nolottaa, että en tuolloin ryhtynyt tutkimaan asiaa, mutta nyt nostan tämän asian esille.

Mitä  kätkeytyy tämän koodimerkinnän taakse: 1535 0018 FGW ? Erään Tuulilasin palstalle kommentin kirjoittaneen mukaan korjaamon vastaväitteet ja laskuvaatimukset loppuivat heti, kun hän ilmoitti kyseisen koodin.

Kaipaisin asiasta tarkempaa eli varmasti oikeaa tietoa, ettei tarvitse kirjoittaa kaikkia netissä kiertäviä huhupuheita parhaana tietona asiasta.

Alla muutamia asiaa käsitteleviä linkkejä, jotka löysin hakusanoilla VW Steuerkette, VW timing chain.

Perjantaina 31.3. sähköpostiin tuli seuraava viesti:

Hei Tapsa

Tässä vastauksia jakoketjukysymyksiisi:

Tietyissä Volkswagenin ensimmäisen sukupolven kaksoisahdetuissa 1,4 TSI -moottoreissa on ilmennyt jakoketjun venymistä.Valmistaja on parantanut jakoketjua, joten uudet jakoketjut ovat kestävämpiä kuin aiemmin käytössä olleet.

Kyseista kaksoisahdettua moottorityyppiä ei ole käytetty Audissa, joten tietojemme mukaan Audin TFSI-moottoreissa ei ole esiintynyt jakoketjuongelmia.

1535 on valmistajan auton osien koodituksen mukainen numerokoodi, joka tarkoittaa jakoketjua.  0018 on vikalajin koodi, 0018 = irronnut, kulunut, löysä. FGW tarkoittaa suomalaista takuuajan jälkeistä korvausta korjauskustannuksiin.

Tietyssä 1,2 TSI-moottorin valmistuserässä on ollut viallinen ketju, josta syystä valmistaja on ohjeistanut vaihtamaan uudet jakoketjut kyseiseen autoerään seuraavan korjaamokäynnin yhteydessä.

--------

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kyseessä on siis ollut aivan selkeä, valmistajan tyyppiviaksi hyväksymä ongelma, jonka korjauskustannukset menevät joko takuun tai tuotevastuun piikkiin. Kysyä sopiikin, miksi jotkut merkkikorjaamot ovat veloittaneet näistä tapauksista useita satoja, jopa toista tuhatta euroa.

Onko kyseessä ahneus ja harkittu asiakkaiden pettäminen, vai onko kyseessä se, että on helpompi laskuttaa asiakkaalta iso könttäsumma kuin tehdä työ valmistajan tiukkojen ohjeaikojen ja takuukorjauksista maksettavan heikomman veloituksen mukaisesti?

Vai onko kyseessä vain se, että korjaamoilla ei ole viitsitty etsiä ja lukea asiasta annettuja tiedotteita ja ohjeita?

Kannattaa muistaa, että auton uutena ostanutta suojaa Suomen muista EU-maista poikkeava kuluttajansuojalaki. Eli jos autossa on ollut piilevä vika jo kaupantekohetkellä - ja sellaisestahan tyyppiviaksi todetussa ongelmassa on kysymys - myyjä on vastuussa ko. vian korjaamisesta myös takuuajan jälkeen. Mitään aikarajaa laki ei tunne, ei liioin omavastuuta.

Asian tietää ja tunnutstaa myös Volkswagen, siitä tuo koodi FGW.

Moottorien ei kuitenkaan oleteta olevan ikuisia. En tiedä, mikä on kuluttajariitalautakunnan kanta tällaisiin asioihin, mutta pitäisin tuota koodin tienneen kirjoittajan kertomaa 100 000 km rajaa kohtuullisena.

Ongelmia muissakin kuin vain kaksoisahdetuissa

Maahantuojan huolto-osaston laatimassa vastauksessa kerrotaan, että ongelmia olisi ollut vain aiemmissa kaksoisahdetuissa 1.4 TSI -malleissa ja pienessä erässä 1.2 TSI-moottoreita. Sekä kysymyspalstan kommentit että tiedot lopussa olevalta linkkilistalta väittävät, että niitä on ollut myös pelkällä turbolla varustetuissa malleissa.

iesteissä tulee esiin myös muita ongelmia. DSG-vaihteistojen kestävyydestä on useampikin esittänyt happamia kommentteja, ja totta onkin, että ainakin 7-vaihteinen DSG on tuottanut ongelmia.

Eräällä ystävälläni on ollut sellainen, ja sitä on korjattu turhan isolla rahalla kuitenkaan saamatta laatikkoa toimimaan kunnolla. Kaveri on kyllästynyt myös siihen, että Volkswagenin takuuasioissa on aina joutunut riitelemään.

Katsotaan, jos DSG-teemasta löytyy tarkempaa tietoa myöhemmin, mutta käydään nyt ensiksi läpi tätä jakoketjuasiaa.

Myös LongLife-huolto-ohjelman mahdollisesti aikaansaama karstoittuminen ja siitä johtuvat ongelmat ovat kiinnostavia, mutta laittakaa niistä vaikkapa erillinen kysymysketju, niin lähdetään selvittämään asiaa jossain vaiheessa, ja yritetään toimia nopeammin kuin tässä jakoketjuhommassa.

Volkswageneissa näyttää noita ongelmia riittävän. MuroBBS-palstalle on nimimerkki The Stilt kerännyt mittavan luettelon 1,2- ja 1,4-litraisten moottorien ongelmista. Hänellä näyttää olevan pääsy korjaamoiden saamiin tiedotteisiin.

TheStiltin linkit löytyvät täältä:

Jakoketjuja koskevat kommentit ovat tervetulleita tähän juttuun liittyvään keskusteluun, joka löytyy täältä.

Linkkejä

Kysymykset Kysy Ketoselta -palstalla:

http://www.tuulilasi.fi/kysymys/vagn-14-tsi-moottori-ongelmat

http://www.tuulilasi.fi/kysymys/vagn-14-tsi-moottoriongelmat

Linkkejä muualta maailmasta:

Lehdet ja nettijulkaisut:

http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962

http://www.vibilagare.se/autoindex/volkswagen-vagrar-goodwill-2795

http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html

http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html

http://www.shortnews.de/id/950605/VW-Ist-das-Steuerkettenproblem-doch-groesser-als-behauptet-Update

http://www.auto-motor-und-sport.de/forum/threads/1188-Volkswagen-TSi-Steuerketten-defekt-nach-59000km-VW-kulanz

http://www.autoplenum.de/Antworten/D/10973/Audi-VW-Motoren-1-2---1-4---1-6-FSI-TFSI-TSI--Kettenschaden--.html

Juutuubissa:

http://www.youtube.com/watch?v=NkuXXYuSrUs

http://www.youtube.com/watch?v=nznuIPCgA6Y&feature=endscreen&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=AY1CmT6B_E4&feature=related

Keskustelupalstat:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.0

http://www.tiguanforum.de/forum/board8-vw-tiguan-forum-sonstige-themen/board12-vw-tiguan-forum-smalltalk/1569-reine-info-steuerkettenprobleme-beim-1-4-tsi/index3.html?s=cfd0cbd01907c650aa4a3304505441d305d661c0

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.